תם המשבר בתיירות? החברה הזו כבר שווה 7 מיליארד דולר מנסיעות של אנשי עסקים

בפעם השניה תוך שנה, החברה הישראלית-אמריקאית טריפאקשנס (TripActions) מגייסת מאות מיליוני דולרים. שוויה קפץ בתוך חודשים מ-5.2 מיליארד דולר ל-7.2 מיליארד היום • הגיוס הנוכחי מוגדר כסבב F. הוא נערך רק ארבעה חודשים לאחר השלמת סבב הגיוס הקודם, כך על פי PitchBook, ומשתתפים בו המשקיעים הקיימים

מייסדי טריפאקשנס, משמאל לימין: אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס
מייסדי טריפאקשנס, משמאל לימין: אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

האם הסתיים לו משבר הקורונה בענף התיירות? בענף הנסיעות העסקיות שאחראי על הטסת מיליוני מנהלים לפגישות וכנסים בינלאומיים - ההתאוששות הזו מורגשת מאי פעם. ההוכחה לכך: בפעם השניה השנה מגייסת החברה הישראלית-אמריקאית טריפאקשנס (TripActions) מאות מיליוני דולרים ושוויה קפץ בתוך חודשים מ-5.2 מיליארד דולר ל-7.2 מיליארד היום.

שוק הנסיעות העסקיות הוא בדרך כלל האחרון להראות סימני התאוששות מהקורונה אך תקציבי השיווק והמכירות של החברות גדולים מאי פעם והתאבון לנסיעות עסקים ולכנסים הולך ומתעורר. רק לאחרונה אמר מנכ״ל לופטהנזה כי ״הסגמנט העסקי מתחיל להרים ראש ועדיין בעוצמה נמוכה, לפי התחזיות שלנו״. הצמיחה האדירה בשווי וברווחי חברות טכנולוגיה ושירותים, בצירוף תחזיות אופטימיות, הביאה מנהלים רבים להעדיף פגישות פנים מול פנים על פני פגישות זום, ואת מנהלי השיווק לחזור ולהפיק כנסי ענק. בשנה האחרונה לבדה צירפה החברה מספר לקוחות יוקרתיים לשורותיה, בהן פרימארק, נטפליקס, גראב והייניקן. אלה מצטרפים לשמות ענק כגון זום, קויינבייס, ליפט ופינטרסט.

טריפאקשנס הפכה לשחקן הדומיננטי בשוק מערכות ניהול נסיעות עסקיות בחברות בראש ובראשונה כתגובה לבעיה שנפוצה עד היום, או לפחות עד פרוץ מגיפת הקורונה: למנהלי הכספים בארגונים אין מספיק שליטה על הוצאות הטיסה והלינה של עובדיהם והוצאות לא מתוכננות היו ועודן אחד הנושאים הכואבים עבורם. מהצד השני, העובדים חשים כי תכנון נסיעות ופתרון בעיות הכרוכות בנסיעה בזמן אמת אינו מנוהל כפי שצריך וכי הם נדרשים לקחת בו חלק פעיל לעיתים קרובות. שלא כמו חברות טכנולוגיה סטנדרטיות, החברה מתפקדת כמעין סוכנות תיירות ומעסיקה עשרות עובדים במוקד השירות שלה.

ויש גם שירות VIP

טריפאקשנס פיתחה מערכת להזמנת טיסות, מלונות, רכבים להשכרה ושירותים נלווים המאפשרת לנוסע העסקי לתכנן את הנסיעה בעצמו, מחד, ולמנהלי הכספים ולמתאמי הנסיעות לפקח על הוצאות התיירות בארגון מאידך. בכך, היא מחליפה באופן מעשי את סוכנויות הנסיעות המתמחות בנסיעות עסקיות.

אחד המוצרים הפופולרים שלה שצברו הצלחה בשנה האחרונה הוא שירות VIP במסגרתו היא מתכננת ומלווה מנהלים בכירים בנסיעה אחת לאורך מספר יעדים, מסייעת בחכירה של מטוסי מנהלים ומסוקים ובאיתור של כבודה אבודה. מוצר נוסף אותו השיקה לאחרונה מאפשר לעובדי החברות לתכנן נסיעה פרטית בעצמם כהרחבה של הנסיעה העסקית, או אף להזמין חופשה משפחתית לפני או אחריה.

טריפאקשנס נוסדה בארה"ב ורוב עובדיה אמריקאים, אך לחברה דנ"א ישראלי מאחר ומייסדיה הם הישראלים אריאל כהן ואילן טוויג, המשקיע הראשון בה הוא אורן זאב, והיא מעסיקה בישראל 25 עובדים במרכז פיתוח בתל אביב. בימים אלה היא מנהלת מהלך של התרחבות לאירופה, שכיום כבר מייצגת 30% מכלל העסקאות בפלטפורמה. כחלק מהמהלך רכשה את שירותי ה-VIP הבריטית ריד אנד מאקאי מלונדון. סך הכל מעסיקה טריפאקשנס 1,500 עובדים בפאלו אלטו, אמסטרדם, לונדון ותל אביב. תוכניות הגידול שלה בישראל, עם זאת, כוללות 15 עובדים בלבד בטווח הקרוב.

"היה לנו רגע של 'אמזון'"

"עם פרוץ משבר הקורונה ,ידענו שהמשבר יקח לפחות שנתיים, אבל שבסופו של דבר אנשים לא יוותרו על פגישות פנים מול פנים", אמר המנכ"ל אריאל כהן באירוע שיווקי שנערך בארה"ב לפני מספר שבועות. "היה לנו רגע של 'אמזון' - שאבנו השראה מהדרך שאמזון בחרה לעצמה כאשר היא עמדה בפני המשבר הגדול בתולדותיה שבו בשנת 2001 החלה לדמם מזומנים. באותה התקופה פותחו באמזון המוצרים החדשניים ביותר שלה כיום, כמו פריים, קינדל ושירות הענן שלה. גייסנו כסף במאי 2020 וסיימנו עם שווי גבוה יותר מהשווי איתו נכנסנו לשנת הקורונה".

אריאל כהן, מנכ''ל טריפאקשנס / צילום: טריפאקשנס
 אריאל כהן, מנכ''ל טריפאקשנס / צילום: טריפאקשנס

אירוע אחר אליו לא התייחס כהן בדבריו על המשבר שפקד את החברה הוא מהלך הפיטורים ההמוני אליו יצא במרץ 2020, ישר עם פרוץ המגיפה. כהן ספג ביקורת על כך שפיטר מאות עובדים באמצעות שיחת ועידה קבוצתית בזום מיד לאחר שהכנסות החברה ירדו לאפס. לאחר מכן הודה כהן כי היה זה צעד רע עבורו, אך ציין כי עשה זאת מחוסר ברירה וכי לא יכל לכנס את העובדים במשרד. לפי מקור ששוחח באותה התקופה עם הוול סטריט ג'ורנל, הפיטורים בוצעו אף שבקופת החברה עדיין היו מאות מיליוני דולרים.

הגיוס הנוכחי, בהיקף של 275 מיליון דולר, מוגדר כסבב F, כלומר סבב גיוס הון שישי, לא כולל סבבי גיוס חוב וסיד. הוא נערך רק ארבעה חודשים לאחר השלמת סבב הגיוס הקודם, כך על פי PitchBook, ומשתתפים בו המשקיעים הקיימים. הוא מובל על ידי קרן Greenoaks ומשתתפים בו בייס פרטנרס והמשקיע הישראלי-אמריקאי הסדרתי אלעד גיל המתגורר בארה"ב.

החברה נחשבת אמנם מובילת השוק בתחום פלטפורמות ניהול הנסיעות העסקיות המקוונות, אך קיימות לה מתחרות לא מעטות, כמו ענקית התוכנה סאפ, עם מוצר ה- Concur שלה, או איירביאנבי שהשיקה את Airbnb for Work. על המתחרות הקטנות יותר נמנות: Travelperk, Tripit ו- Lola.