דיוויד פרידמן: "די ברור שאיראן מובילה את העולם לטרור"

בראיון לרגל פתיחת "מרכז פרידמן לשלום ולעוצמה" שנחנך השבוע בירושלים, אומר דייוויד פרידמן, שהיה שגריר ארצות הברית בישראל בעת כהונת טראמפ, כי הוא מודאג מהאווירה שנוצרה במזרח התיכון אחרי הנסיגה מאפגניסטן, ומביע תקווה שהפלסטינים יצטרפו להסכמי אברהם

שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דייוויד פרידמן / צילום: נעם ריבקין פנטון
שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דייוויד פרידמן / צילום: נעם ריבקין פנטון

דייוויד פרידמן, מי שהיה שגריר ארצות הברית בישראל בעת כהונת טראמפ, אומר כי הוא מודאג מהאווירה שנוצרה במזרח התיכון בעקבות נסיגת ארצות הברית מאפגניסטן. בראיון לגלובס אמר פרידמן כי הנסיגה יצרה אווירה של אי ודאות בקרב ידידותיה של ארצות הברית באיזור וכי הוא מקווה שוושינגטון תחזור להראות את המנהיגות שהפגינה בשנים האחרונות. "המנהיגות הזו היא שאפשרה את הסכמי אברהם, ובלעדיה לא ניתן יהיה להמשיך את הישגי הסכמים אלה ולהעתיקם למדינות ערביות נוספות".

בראיון לרגל פתיחת "מרכז פרידמן לשלום ולעוצמה" שנחנך השבוע בירושלים, אמר פרידמן כי אחת ממטרותיו היא קידומם של הסכמי אברהם והרחבתם למדינות נוספות, בין השאר תוך הבאה של תיירים מוסלמים לבקר במדינת ישראל.

מטרות המרכז המוצהרות הן יישום הסכמי אברהם ופיתוח יוזמות כלכליות בין ישראל למדינות ערב וקידום את החשיבות ההיסטורית של העיר ירושלים כעיר של שלום.

באירוע ההשקה של המרכז שנערך השבוע במוזיאון הסובלנות החדש בירושלים, השתתפו בין השאר שר החוץ האמריקאי לשעבר מייק פומפיאו שקיבל פרס על השגת תרומתו בקידום היחסים בין ישראל למדינות ערב, שר האוצר האמריקאי לשעבר סטיב מנוצ'ין, ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ואפילו הקוורטרבק המפורסם פייטון מאנינג.

פומפיאו, בנאום שנראה כהכנה לקראת כניסה אפשרית שלו למירוץ לנשיאות מטעם הרפובליקנים, אמר בין השאר: "כדי להביא שלום מתוך עוצמה, נדרשת לא רק עוצמה צבאית, אמת ושקיפות, אלא האומץ של המדינות לכונן שלום. ממשל טראמפ ראה חשיבות להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, להכיר ברמת הגולן ובשטחי יהודה ושומרון כשטחים שאינם כבושים. ביקרתי בשילה השבוע וראיתי את העוצמה של ישראל. זה די ברור שאיראן מובילה את העולם לטרור וישראל עושה הכל כדי למנוע ממנה".

"הדרך לשלום עוברת בירושלים"

בתום האירוע הוקרנה הבכורה העולמית של "הסכמי אברהם", סרט תיעודי בן חמישה חלקים השופך אור על ההסכמים ההיסטוריים, הכולל חלקים בלעדיים של הנשיא לשעבר טראמפ ושגריר איחוד האמירויות לארה"ב יוסף אל-עוטייבה, בהפקה משותפת של השגריר פרידמן ורשת TBN, אשר ייצא לאור בסתיו הקרוב ברשת הבינלאומית.

פרידמן אמר כי: "הדרך לשלום עוברת בירושלים. המפתח להסכמי אברהם היה אמון בין קבוצה מצומצמת של אנשים. תפקידה של ירושלים היא לאחד בין הדתות והחזון שלנו הוא להביא לעיר הקודש תיירות מהעולם הערבי על מנת שכל הדתות יוכלו לטייל ולחוות את הייחודיות של העיר הזו".

בראיון לגלובס הוסיף כי אחד מהצעדים המעשיים שינסה לקדם הוא הבאת מסות של תיירים מוסלמים אל ירושלים. לדבריו, הגעתם לכאן חשובה כדי שיוכלו לראות שהדיווחים שהם מקבלים מוטים, שישראל מקיימת ושומרת על חופש דת לכל הדתות לרבות האיסלאם, ושאפשר לקיים קשרים טובים והדוקים למרות חילוקי הדעות. הוא הוסיף כי נהוג לחשוב שהדת היא אחד מהגורמים לסכסוכים, מלחמות ואלימות - כנראה שהגיע הזמן לשנות את זה ולהראות את ההפך, כיצד הדת מקרבת אנשים מדתות שונות, ואין כמו ירושלים להוכיח את זה.

ואיך נתגבר על ההתנגדות של הפלסטינים במזרח ירושלים למשל? "צריך אבטחה, זה ברור - אבל בטווח היותר ארוך כשהפלסטינים יראו כיצד ההסכמים עוזרים להם לחיות טוב יותר, בביטחון רב יותר ומביאים קידמה בכל התחומים, אני מקווה שהם יסירו את התנגדותם ויצטרפו לתהליך". פרידמן הביע תקווה כי הממשל האמריקאי הנוכחי לא ינטוש את תפקידו המוביל במהלכי השלום בין ישראל למדינות ערב וימשיך לתווך ולקדם הסכמים נוספים. "בלי ארצות הברית נחושה זה לא יתקדם".

חניכת ''מרכז פרידמן לשלום ולעוצמה'', מוקדם יותר השבוע / צילום: שאולי לנדנר
 חניכת ''מרכז פרידמן לשלום ולעוצמה'', מוקדם יותר השבוע / צילום: שאולי לנדנר

האנקדוטה הספורטיבית באירוע הייתה של נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, אשר מבקר לראשונה בישראל, ואולי סלל את הדרך של נבחרת ישראל למונדיאל למרות אי ההצלחה על המגרש: "אנחנו מייצרים קונספט של גביע העולם שיתקיים בכל שנה, לנשים ולגברים. למה לא לחלום על מונדיאל בישראל ושכנותיה? בעקבות הסכמי אברהם, למה שלא נעשה זאת גם כאן, בשילוב עם השכנים במזרח התיכון והפלסטינים". הוא חזר על אמירה זו גם במפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט.