הסדר החוב של אקספון סלולר אושר בבית המשפט המחוזי

לפי המתווה, קרן כלירמרק ואיש העסקים יריב לרנר יזרימו 65 מיליון שקל לטובת נושי החברה ועוד עשרות מיליוני שקלים לטובת הפעלתה מחדש • מנכ"ל סלקום, אבי גבאי: "בסופו של יום השכל הישר ניצח" • כעת הכדור עובר למשרד התקשורת לאישור הסכם שיתוף הרשתות שבין הבעלים החדשים לבין סלקום, ולאחר מכן החברה תצא לדרך חדשה

חזי בצלאל. לא ישתתף בהזרמה החדשה לחברה-הבת / צילום: אייל טואג
חזי בצלאל. לא ישתתף בהזרמה החדשה לחברה-הבת / צילום: אייל טואג

שופטת בית המשפט המחוזי לוד, עירית ויינברג נוטוביץ, אישרה את הסדר החוב של אקספון סלולר, ובכך החברה יוצאת לדרך חדשה תחת בעלים חדשים, לאחר משבר ארוך שנמשך כשנה. כעת החברה ממתינה לאישור של משרד התקשורת להסכם.

בית המשפט אישר את המתווה שגובש בסיוע מנהל ההסדר, עו"ד עמית לדרמן ממשרד AYR, לפיו קרן כלירמרק ואיש העסקים יריב לרנר, ביחד עם חזי בצלאל, יחזיקו בחברה, כשהחלוקה ביניהם תהיה שני שליש לראשונים ושליש לבצלאל, והם יפעלו כמפעיל סלולרי מלא על גבי רשת סלקום שעימה הגיעו להסדר.

כלירמרק ולרנר יזרימו 65 מיליון שקל לטובת נושי החברה ועוד עשרות מיליוני שקלים לטובת הפעלתה מחדש. בצלאל ימשיך ויחזיק בחברה-האם, שתישאר בבעלותו המלאה, והוא לא ישתתף בהזרמה החדשה לחברה-הבת.

נזכיר כי המתנגדת היחידה להסדר הייתה חברת ויידלי מובייל, ובית המשפט דחה את התנגדותה.

לדברי בית המשפט, לאחר שנבחנו הבקשה לאישור הסדר החוב וטענות הצדדים, השופטת עירית וינברג-נוטוביץ הגיעה לכלל מסקנה כי יש לדחות את התנגדות וויידלי מובייל ולאשר את ההסדר, מהטעמים הבאים:

א. ההסדר אושר ברוב הדרוש בכל אסיפות הנושים - דהיינו, אסיפת הנושים המובטחים, אסיפת הנושים בדין קדימה ואסיפת הנושים הרגילים.

ב. בגיבוש ההסדר הושקעו מאמצים רבים על-ידי מנהל ההסדר, החברה, סלקום וכל הצדדים הנוספים המעורבים. ההליך ארך ארבעה חודשים אינטנסיביים, במסגרתו נבחנו מספר חלופות, וכונסו ארבע פעמים אסיפות נושים, כשכל ההצעות שנבחנו עד כה לא זכו לרוב או לתמיכה באופן שניתן היה לאשרן. רק כאשר הושגה הסכמה הכוללת את החברה, את בעלי המניות, את סלקום ואת המציעה, התגבש הסדר חוב, שהוא החלופה הטובה ביותר העומדת כיום לחברה ולנושים ומאפשרת פירעון חלק ניכר מהחובות תוך זמן קצר.

ג. מנהל ההסדר הציג בפני הנושים את כל החלופות והחשיפות האפשריות שיש בהן כדי להשליך על שיעור הדיבידנד שיחולק בסופו של יום, ולאחר שהבינו את המשמעות של אותן חשיפות, תמכו הנושים באישור ההסדר. בנוסף, הצעת הסדר החוב זכתה לתמיכה של עובדי החברה.

"מעורבותו של מנהל ההסדר תרמה לגיבוש הסדר החוב"

השופטת מצאה לנכון לברך את הצדדים על שהגיעו להסכמה כוללת באופן שאיפשר את אישור הסדר החוב ושיקומה של החברה, "למרות הקשיים והמורכבות בתיק והצורך לעשות ויתורים משמעותיים להגשמת התכלית שלשמה תוקן תיקון 4, שמאפשר לחייבים למצות הליכי הסדר ולהימנע ממתן צו פתיחת הליכים, דבר שיש לו חשיבות במיוחד בתקופה המשברית בה אנו מצויים".

בנוסף, בית המשפט "משבח את פועלו של מנהל ההסדר, עו"ד לדרמן, שעשה כל מאמץ והפך כל אבן על-מנת להביא את הצדדים להסכמות. מעורבותו של מנהל ההסדר בהבאת הצדדים להסכמות ולוויתורים תרמה לגיבוש הסדר החוב שזוכה היום לאישור בית המשפט, ויש לקוות גם לאישורם של כלל הגורמים שאישורם מהווה תנאי להסדר".

גם מנכ"ל סלקום, אבי גבאי, הגיב בחיוב להסדר. גבאי מסר כי בסופו של יום השכל הישר ניצח, ואקספון תישאר כמפעיל סלולר מלא (MNO), והדבר יסייע להשקעות ברשת ולדור החמישי. 

איש העסקים יריב לרנר, מבעלי השליטה החדשים באקספון, מסר: "אני מברך על ההחלטה ורוצה להודות לכל המעורבים. לאחר מועד ההשלמה בכוונתנו להרחיב את פעילות החברה ולבצע השקעות ניכרות כדי לאפשר לרשת WE4G לתפוס נתח משמעותי יותר בשוק הסלולר הישראלי". 

חזי בצלאל מסר בתגובה: "אני מודה לבית המשפט שאישר את הצעת מנהל ההסדר. שמירת הערכים החברתיים, טובת הלקוחות שהביעו אמון בחברה, התחרות בשוק התקשורת וביטחונם התעסוקתי של עובדי החברה הם הדברים שהנחו אותי לאורך כל הדרך, ולמענם נלחמתי. אני שמח להמשיך להיות שותף עם קבוצת לרנר וכלירמרק וביחד עם ההנהלה הקיימת לפעול לבניית חברה שתשמור על הערכים החברתיים ושתמיד תשים את האדם אל מול עיניה, פיתוח ושיפור הטכנולוגיה והתשתיות של התקשורת בישראל, ולהמשיך ולשמור על שוק תחרותי".