אלון רבוע כחול השלימה את ההשתלטות על גלובל פאוור

החברה, שבבעלות מוטי בן משה, שילמה קרוב ל-58 מיליון שקל וכעת מחזיקה ב-46.5% ממניות גלובל פאוור הציבורית • גלובל פאוור מחזיקה בכ-30% ממניות תחנת הכוח הפרטית IPM בבאר טוביה

מוטי בן משה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות
מוטי בן משה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

חברת אלון רבוע כחול , שבבעלות מוטי בן משה, השלימה ביום חמישי האחרון את העסקה שהפכה אותה לבעלת השליטה בחברה הציבורית ג'י.פי גלובל פאוור . בעקבות השלמת העסקה מחזיקה אלון רבוע כחול ב-46.5% ממניות גלובל פאוור, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-260 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, רכשה אלון רבוע את מלוא הבעלות על חברת כר אקו, המחזיקה ב-34.81% ממניות גלובל פאוור, ובמקביל רכשה באופן ישיר עוד 0.59% ממניות גלובל פאוור. המוכרים בעסקה הם דנה כספי, בן זוגה ניסן כספי, ואחיה של דנה ירון רווח.

אלון רבוע כחול, שהחזיקה טרם העסקה ב-11.1% מגלובל פאוור, שילמה בתמורה למוכרים סכום כולל של 57.8 מיליון שקל. לדברי אלון רבוע כחול, במסגרת העסקה היא גם העמידה ערבות אוטונומית ובלתי מותנית, להלוואה שנטלה כר אקו מגוף פיננסי בסך 20.4 מיליון שקל.

מתחים בפירמידת השליטה של תחנת הכוח IPM

גלובל פאוור מחזיקה (בשרשור) ב-30.2% ממניות תחנת הכוח הפרטית IPM באר טוביה (21.2% בדילול מלא), שהחלה לפעול מסחרית בחודש פברואר 2021. לאלון רבוע כחול גם החזקה נפרדת (בשרשור) ב-15.24% ממניות אי.פי.אמ באר טוביה, מה שהופך אותה לבעל מניות מהותי בתחנת הכוח.

אלא שאל רשימת בעלי המניות הגדולים בתחנת הכוח IPM עומדת להצטרף גם קרן קיסטון, שבשליטת גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר. עניין זה מעלה מחדש את רף המתחים בקרב בעלי המניות השונים המחזיקים בחברות השונות בפירמידת השליטה של תחנת הכוח.

קיסטון חתמה באחרונה על עסקה רחבה לרכישת נתח (בשרשור) של 34% בתחנת הכוח IPM בתמורה לתשלום כולל של כ-600 מיליון שקל. במסגרת העסקה, שתושלם במספר שלבים, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומחברת לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי) נתח של 40% ממניות אי.פי.אם אחזקות ואת הזכאות להחזר הלוואות בעלים בגינן.

תחנת הכוח IPM בבאר טוביה / צילום: יח''צ
 תחנת הכוח IPM בבאר טוביה / צילום: יח''צ

בנוסף, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומלאומי פרטנרס גם 5.1% ממניות החברה הבת, טריפל-מ, ואת הזכאות להחזר הלוואות בגינן. בתמורה, תשלם קיסטון לקרן נוי וללאומי פרטנס סכום כולל 293 מיליון שקל בחלקים שווים (146.5 מיליון שקל לכל אחת מהן).

במקביל, חתמה קיסטון על הסכם עם קבוצת הפניקס, לרכישת החזקות והלוואות תמורת 307 מיליון שקל. עסקה זו כולל רכישה של 10.5% ממניות ג'י.פי גלובל ורכישת הלוואות שהועמדו לג'י.פי גלובל ולאהוד בן ש"ך ושניתנות להמרה ל-10% ממניות אי.פי.אם, וכן 7.5% ממניות חברת טריפל-מ.

עסקאות אלו כפופות גם הן להתקיימות תנאים מתלים שנקבעו בהסכם, בהם קבלת אישור רשות התחרות, אישור רשות החשמל וקבלת אישורי צדדים שלישיים והסכמות הגופים המממנים. היום דיווחה קיסטון, כי המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים להשלמה הראשונה שנקבע בהסכם עם הפניקס, ביחס לרכישת גלובל פאוור והלוואת הפניקס, נדחה עד ל-22 באוקטובר 2021.

 
  

הסיבה לכך נעוצה כנראה בצורך של הפניקס לקבל את אישור דירקטוריון גלובל פאוור למכירת ההלוואה שניתנה לחברה וכן בפניות של בעלי מניות בגלובל פאוור לדירקטוריון החברה, במטרה למנוע עסקה זו. בנוסף, דיווחה קיסטון כי "בתגובה לפרסומים בכלי התקשורת הבוקר מבהירה החברה, כי אין ולא היה בינה לבין חברת OPC משא ומתן בקשר עם הזכויות שרכשה בקבוצת איי.פי.אמ באר טוביה".

בעלי המניות ניסו למנוע את כניסת קיסטון?

בהודעתה, התייחסה קיסטון לדיווחים בתקשורת, לפיהן פועלת או.פי.סי להשתלט על תחנת הכוח איי.פי.אמ באר טוביה באמצעות הגשת הצעה גבוהה יותר ללאומי פרטנרס, לקרן נוי ולקבוצת הפניקס, תוך מתן פיצוי לקרן קיסטון. עם זאת, לגלובס נודע כי נושא זה כלל אינו נמצא על הפרק מבחינתה של או.פי.סי.

עפ"י ההערכות, פעלו חלק מבעלי המניות (בשרשור) של IPM בניסיון למנוע את כניסתה של קיסטון, באמצעות פנייה לרוכשים אפשריים אחרים, כדוגמת או.פי.סי. פנייה כזאת אכן בוצעה לאו.פי.סי והחברה ערכה בדיקה ראשונית של הנושא, אך החליטה שלא להתקדם בו, כך שכרגע הנושא לא על הפרק ומסיבה זו החליטה או.פי.סי היום שלא להתייחס לפרסום זה.

תחנת הכוח IPM באר טוביה מוחזקת בידי חברת טריפל-מ (84%) וחברת אי.פי.אם 3000 (16%). 51% ממניות טריפל-מ מוחזקות בידי חברת אי.פי.אם אחזקות, ש-40% ממניותיה מוחזקות בידי גלובל פאוור. התחנה ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי. הפעלה המסחרית החלה בפברואר 2021 ולתחנה הספק מותקן של כ-451 מגה וואט במחזור משולב.

מדובר באחת מתחנות הכוח הטובות והמתקדמות בארץ, שהוקמה ע"י חברת סימנס ומוכרת חשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים. התחנה פועלת תחת אסדרה 914 אשר קובעת כי 85% מתפוקת החשמל המיוצרת תימכר לרשת החשמל, והיתרה תימכר לצרכנים פרטיים.