הציבו חיבורי תקשורת פיראטיים - ועשויים לקבל פרס מהמדינה

הצלחה זמנית במאבק במפעילי התקשורת הפיראטיים, לאחר שלמעלה מ-20 מהם פנו למשרד התקשורת והסדירו את פעילותם • יינקטו צעדי אכיפה נגד כל מפעיל פיראטי שלא ילבין את פעילותו עד סוף החודש • עכשיו, רגע המבחן של משרד התקשורת מתקרב: האם הוא יאכוף את פריסת הרשתות הלא חוקית?

שר התקשורת יועז הנדל. במשרד מביעים סיפוק ממספר מבקשי הרישיונות / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל. במשרד מביעים סיפוק ממספר מבקשי הרישיונות / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

מגמה חיובית נרשמת בימים אלה במשרד התקשורת בכל הקשור למהלך שיזם המשרד לטיפול במפעילי התקשורת הפיראטיים. לגלובס נודע כי למעלה מ-20 מפעילים פיראטיים פנו למשרד התקשורת והסדירו את פעילותם באמצעות קבלת רישיונות מסוגים שונים. משרד התקשורת נתן לפיראטיים זמן להסדיר את פעילותם באופן חוקי עד סוף החודש, ולאחר מכן הודיע כי יפעיל כלי אכיפה היכן שיתברר כי נמשכת ההפעלה הלא חוקית.

בעקבות מדיניות משרד התקשורת לאסדרת פעילותם של המפעילים הפיראטיים, בעיקר בצפון בחברה הערבית והדרוזית, נרשמת התעוררות בבקשת רישיונות. מדיניות המשרד קבעה כי בתוך שלושה חודשים, כלומר עד סוף החודש הנוכחי, מי שלא יסדיר את פעילותו ויקבל רישיון כחוק, יופעלו נגדו צעדי אכיפה. בכך נותן המשרד למפעילים הפיראטיים הזדמנות להלבין את פעילותם ולחזור ולפעול באופן חוקי.

המדיניות של משרד התקשורת הובילה כאמור לגל של פונים שביקשו להסדיר את פעילותם הלא חוקית וכבר קיבלו רישיונות מהמשרד לאחר שהוכיחו כי הם עומדים בתנאים, כולל תשלום ערבויות. במשרד מביעים סיפוק ממספר מבקשי הרישיונות ומקווים שינצלו את ההזדמנות שניתנה להם להפוך למפעילים חוקיים.

הרעיון המסדר הוא שלאחר שהמפעילים פיראטיים ילבינו את עסקיהם ויהפכו חוקיים, הם יעדיפו לעבוד כחוק - אחרת יסתכנו באובדן הרישיון שניתן להם. חשוב להדגיש כי משרד התקשורת מודע לכך שהפעילות של חלקם הגדול נפרסה באופן לא חוקי, אבל מרגע שהפעילות שלהם הופכת חוקית, יש מבחינת רשויות המדינה כתובת שאליה אפשר לפנות וממנה לדרוש הסברים.

המבחן יהיה באכיפה מצד המשרד

קבלת הרישיון לפריסת סיבים או לספק אינטרנט במתכונת כזו או אחרת, מייצרת עבור המשרד מאגר מידע על בעל הרישיון. כדי לעבוד באופן חוקי הוא נדרש לקיים את כל הכללים הנדרשים לכך, כמו פיקוח של רשויות המס, רישיון עסק, אישורים מהעירייה ועוד. בעלי הרשתות יידרשו להסדיר את פעילותם בעניין, ולכן גם למשרד התקשורת צפוי להיות יותר קל לפקח על הפעילות ברגע שהוא יודע למי הוא נתן את האישור.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי המבחן של המהלך יהיה באכיפה מצד המשרד. חלק מהמפעילים שקיבלו רישיון עובדים באופן לא חוקי, כיוון שהרשתות שבנו נבנו שלא כחוק, והן פרוסות בשטחים ציבוריים ללא אישור. אם משרד התקשורת לא ידרוש להסדיר את פעילותם כחוק ולשלם לבעלי הנכסים שהם עוברים בשטחם, לא יהיה שינוי אמיתי והתופעה תימשך.

נזכיר כי חלק מהבעיה היא גם מול יצרני תכנים כמו הוט ו-yes, היות שחלק מהמפעילים הפיראטיים גונבים תוכן ולא משלמים עבורו.