מבקר המדינה מצייר תמונה עגומה על מצבו של דואר ישראל

הגירעון בהון החוזר של דואר ישראל ב-2019 הסתכם במעל חצי מיליארד שקל • עוד מצא מבקר המדינה כי שיעורי הרווחיות של החברה נמוכים בהשוואה לעולם • דואר ישראל בתגובה: חייבים לשנות את הרגולציה כדי שנוכל להתמודד ביעילות המציאות העסקית המשתנה • דוח מבקר המדינה

מרכז המיון הארצי של דואר ישראל. שיעורי הרווחיות של החברה נמוכים בהשוואה לעולם / צילום: איל יצהר
מרכז המיון הארצי של דואר ישראל. שיעורי הרווחיות של החברה נמוכים בהשוואה לעולם / צילום: איל יצהר

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') מציג נתונים מדאיגים על מצבה של חברת דואר ישראל. הדוח מעיד על מגמת הרעה בתוצאותיה הכספיות והפיננסיות של החברה במשך השנים. הבדיקה נעשתה בחודשים מאי-דצמבר 2020 וכללה בדיקה של היבטים פיננסיים שונים בפעילות חברת הדואר. נבחנו, בין היתר, המגמות והסיכונים, פיתוח מנועי הצמיחה של החברה וכן מערכות המידע התפעוליות והכספיות שעליהן מבוססים, בין היתר, הנתונים שבדוחות.

מהדוח כאמור עולה תמונה עגומה הכוללת גירעון בהון החוזר של החברה בהיקף של 229 מיליון שקל נכון לסוף 2019, גידול בשיעור 44% ביחס לשיעורו ב-2018. בסוף שנת 2020 הייתה הרעה נוספת בפרמטר של הגירעון בהון החוזר שהסתכם בכ-519 מיליון שקל.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עוד מצא מבקר המדינה כי שיעורי הרווחיות של החברה נמוכים בהשוואה לעולם. במשך השנים 2017-2019 מסתמנת מגמה של הפחתה בשיעור הרווח הגולמי של החברה מ-8.06% ל-4.95%, והדבר מעיד על שחיקה מתמשכת בתוצאות הכספיות של פעילותה העסקית של החברה בשנים שנבדקו. שיעור הרווח התפעולי של החברה בשנת 2019 עמד על 2.53% והינו קטן ביחס למקובל בחברות דואר בעולם בכ-20%, הוא קובע.

ירידה של עשרות אחוזים בתזרים המזומנים

בסעיף תזרים המזומנים נרשמה גם כן הרעה. בסוף 2019 נרשם תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 46.2 מיליון שקל, לעומת 95.5 מיליון שקל בסוף שנת 2017, ירידה של יותר מ-50%. לדברי המבקר, "התמשכות מצב זה תפגע ביכולתה של החברה לשמר יכולת תפעולית שוטפת נאותה ולבצע השקעות חדשות ללא פנייה למקורות מימון חיצוניים".

עוד נמצא כי למרות תהליך ההפרטה, "בהתאם לדוחות החברה לשנת 2019, טרם הסתיים רישום במרשם המקרקעין של 240 (כ-71%) מ-339 נכסי החברה, והליך הרישום המשפטי הושלם במלואו רק לגבי 99 (כ-29%) מהנכסים. אי-רישומם המלא של 71% מנכסי המקרקעין של החברה על שמה עלול לפגוע בזכויות החברה". נזכיר כי תהליך ההפרטה של החברה מעוכב בעקבות ניסיון של שר התקשורת יועז הנדל להכניס שינויים במתווה ההפרטה.

מבקר המדינה קורא לרשות החברות לפעול לשיפור נזילות החברה ולסגור את הגירעון בהון החוזר, וכן הוא קורא למשרדי האוצר והתקשורת להשלים בחינת הצורך בביצוע התאמות בתנאי הרישיון וגיבוש תכנית להתפתחות עתידית של החברה בשים לב למחויבויות הרגולטוריות שלה.

עוד הוא מציע כי לצד יעדי צמצום מספרי עובדים, יותאם גם מבנה שכר שיתמוך ברווחיות החברה, ויוסדר רישום נכסי המקרקעין של החברה כדי שלא תאבד אותם.

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "חברת דואר ישראל מתמודדת בשנים האחרונות עם אתגרים פיננסיים, הנובעים בעיקרם מכללי רגולציה שלא שונו במשך שנים רבות, ומחובת השירות האוניברסלי, שירות שאינו כלכלי וגורם לחברה הפסד שנתי של כ-180 מיליון שקל. הפסד זה גדל כל שנה עקב ירידת פעילות המכתבים והסניפים, ללא התאמה רגולטורית או עדכון תעריפים. נציין עוד שגם מבקר המדינה קבע בסעיף 5 כי על משרדי התקשורת והאוצר לבצע התאמות לכללי הרגולציה אליהן מחויבת דואר ישראל, זאת על מנת לאפשר לה לפעול במציאות העסקית הנוכחית".