דוח ה־SEC על גיימסטופ מעלה תהיות על אפליקציות מסחר "דמויות משחק"

דוח של רשות ניירות ערך האמריקאית שרבים ציפו לו, מגלה שקניית מניות על ידי מאות אלפי משקיעים הניעה את הראלי של ינואר במניות המם, ודוחה את כל תיאוריות אחרות

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

שגעון מסחר במניות גיימסטופ  מוקדם יותר השנה צריך לגרום לרגולטורים לשקול אם תוכנות מסחר בבורסה שהן "דמויות משחק" מעודדות משקיעים לסחור יותר מדי, כך נמסר מרשות הבורסות וניירות הערך (SEC) אתמול (יום ב').

הדוח של ה־SEC שרבים ציפו לו ייחס את האפיזודה הזו בעיקר לעלייה מהירה במסחר על ידי משקיעים יחידים, שרבים מהם השתמשו בפלטפורמות של רשתות חברתיות כמו רדיט על מנת להחליף ביניהם רעיונות ואסטרטגיות. הרשות שפכה מים צוננים על מספר הנחות חלופיות לסיבות לכך שמניות רשת חנויות משחקי המחשב הנאבקת זינקו מפחות מ־20 דולר בסוף 2020 למחיר שיא באמצע יום מסחר של 483 דולר ב־28 בינואר.

האפיזודה של גיימסטופ ציינה את תחילת הופעת מניות המם שממשיכה להשפיע על השוק, על ידי גרימת תנודות קיצוניות במחירי מניות של כמה חברות שמשקיעים פרטיים אוהבים לסחור בהן. היא הובילה לימים של שימועים בקונגרס ומיקדה את תשומת הלב של רגולטורים ומחוקקים על מנהגי מסחר כמו שימוש במאפיינים דמויי משחק באפליקציות לסמארטפון וגם מכירת הזמנות של לקוחות לחברות המבצעות מסחר בתדירות גדולה, הסדר המכונה תשלום עבור הזרמת הזמנות.

ברשות ציינו שהתשלום עבור הזרמת הזמנות עשוי לעודד סוחרים "לחפש דרכים חדשות להגביר את נפח המסחר בקרב לקוחות", כולל דרך אפליקציות מסחר דיגיטליות. הרשות בוחנת את התשלום עבור הזרמת הזמנות כחלק מחקירה נרחבת יותר של מבנה השוק.

"השיקול צריך להיות נתון לשאלה אם מאפיינים דמויי משחק ואנימציות חגיגיות שנועדו לתת משוב חיובי על פעולות מובילות משקיעים לסחור יותר ממה שהיו סוחרים במצב אחר", נכתב בדוח של ה־SEC מיום שני.

הנציבים הרפובליקאים מתחו ביקורת על הדוח

ה־SEC לא מצא עדויות התומכות בתיאוריות שצברו תאוצה ברשתות חברתיות סביב החלטת החברה רובין הוד להגביל את המסחר במניות גיימסטופ ומניות אחרות שהיו פופולריות אצת משקיעים קטנים.

יושב הראש של ה־SEC גארי גנסלר, דמוקרט שמונה על ידי הנשיא ג'ו ביידן, אמר שהאפיזודה נותנת ל־SEC "אפשרות לבחון איך אנחנו יכולים לקדם את מאמצינו להפוך את שווקי ניירות הערך להוגנים, מסודרים ויעילים ככל האפשר".

שני הנציבים הרפובליקאים ברשות מתחו ביקורת על הדוח על כך שחרג מהבחינה הפורנזית של המסחר בגיימסטופ והגיע למסקנות לגבי שינויים רגולטוריים אפשריים. "לאחר אירוע שוק לא רגיל, יכול להיות פיתוי לזהות שעיר נוח לעזאזל ולמנף את האירוע כדי לעשות פעולות רגולטוריות בלי קשר לעובדות עצמן", כתבו הנציבים הרפובליקאים הסטר פירס ואלעד רויזמן.

"עם זאת, הדוח לא מוצא קשר נסיבתי בין התנודתיות של מניות המם וניגודי עניינים, תשלום על הזרמת הזמנות, מסחר מחוץ לבורסות, עשיית־שוק סיטונאית, או כל נוהג שוק אחר שמשך תשומת לב לאחרונה", כתבו.

בסוף ינואר הודיע ה־SEC שהרשות שמה עין על האירועים. במאי אמר גנסלר שדוח על המקרה יפורסם במהלך הקיץ. פקידי הרשות לא סיפקו סיבה לעיכוב.

השורטים יעזרו בניטור השווקים?

במסקנות אחרות לגבי שינויי מדיניות אפשריים, הודיע ה־SEC שקיצור כמות הזמן שלוקח לברוקרים לסלק מסחר בניירות ערך מהזמן הנוכחי - יומיים - עשויה להפוך את השוק לפחות סיכוני בזמנים של תנודתיות גבוהה. הרשות כתבה בדוח גם שיותר דיווחים על מכירות שורט - שיטה של הימור על כך שמחיר מניה יצנח - עשויות לעזור לרגולטורים לנטר את השווקים.

על ידי שימוש בנתונים הזמינים לרגולטורים, מצא ה־SEC שמספר חשבונות המשקיעים הסוחרים במניות גיימסטופ בכל יום נתון עלה לכמעט 900 אלף בסוף ינואר לעומת פחות מעשרת אלפים בתחילת אותו חודש.

רכישות של מניות החברה על ידי משקיעים המבקשים לכסות על פוזיציות שורט "היוו חלק קטן מסך נפח הקניות", נמסר מה־SEC, ברמז לכך שסחיטת השורט לא הייתה המניע העיקרי לראלי.

"בין אם זה הונע על ידי רצון לסחוט מוכרי שורטים וכך להרוויח מהעלייה במחיר, או על ידי האמונה במרכיבים היסודיים של גיימסטופ, זה היה סנטימנט חיובי, לא קנייה על מנת לכסות, שהחזיק במשך שבועות רבים את עליית הערך של מניות גיימסטופ", נמסר מה־SEC.

הרשות גם מצאה עדות מועטה לכך שתופעה דומה הקשורה למסחר באופציות, המכונה סחיטת גאמה, אחראית לעלייה של מניות גיימסטופ.

בעוד ששיגעון המסחר העמיד למבחן את חוזק שוק המניות האמריקאי, פקידים בכירים ב־SEC אמרו שמערכות מרכזיות בשוק ופעולתו נותרו יציבות במהלך הראלי.

גיימסטופ לא הגיבה לבקשות תגובה על הדוח של ה־SEC.