הקורונה שלכם חזרה: התחלואה בבריטניה שוב עולה, וזו הסיבה

מספר מקרי הקורונה החדשים בבריטניה עמד אתמול על 49,156 - הנתון הגבוה ביותר מאז יולי • נכון לעכשיו הממשלה לא הודיעה על כוונה לשנות את מדיניות "עסקים כרגיל", לפיה אין הגבלות על התקהלויות, אין צורך ב"תו ירוק", חבישת מסכות היא המלצה בלבד, ואין הגבלות על העבודה במשרדים

לונדון. האם בריטניה עומדת בפני גל תחלואה נוסף? / צילום: Shutterstock
לונדון. האם בריטניה עומדת בפני גל תחלואה נוסף? / צילום: Shutterstock

בריטניה מתמודדת עם גל נוסף של מגפת הקורונה, כך עולה מנתוני התחלואה היומיים של המחלה בממלכה המאוחדת, שנמצאים קרוב לשיא שנרשם בקיץ האחרון. אתמול (ב') עמד מספר מקרי הקורונה החדשים בבריטניה על 49,156, הנתון הגבוה ביותר מאז יולי, שבו נרשמו בממוצע כ-50 אלף מקרים. מספר המקרים עלה ב-30% בהשוואה לשבוע שעבר, בדינמיקה שמזכירה את ההתפרצות בקיץ האחרון.

נכון לעכשיו, הממשלה הבריטית ממשיכה במדיניות ה"עסקים כרגיל" אותה אימצה החל מה-19 ביולי. אין הגבלות על התקהלויות, אין צורך ב"תו ירוק", חבישת מסכות היא המלצה בלבד, ואין הגבלות על העבודה במשרדים.

הדבר נובע בין השאר משיעורי האשפוז והתמותה הנמוכים עדיין, אם כי גם הם נמצאים בשיא מאז הקיץ. אתמול נרשמו 45 קורבנות מקורונה, לעומת 28 בשבוע שעבר (עלייה של 45%). שיעור התחלואה בבריטניה גבוה משמעותית מזה שנרשם במדינות אירופיות אחרות, שבהן עדיין יש הגבלות על החיים הציבוריים, חובת מסכות בחללים סגורים וכן שימוש בתעודות חיסון.

דובר "דאונינג 10" אמר לתקשורת הבריטית כי "נכון לעכשיו" אין כל תוכנית להשיב מגבלות כלשהן, אך בכירים בממשלה אמרו באופן אנונימי כי הבריטים צריכים להתכונן ל"חודשים קשים" בחורף הקרוב, לפי דיווח ב"דיילי מייל".

בריטניה טרם אישרה באופן גורף את השימוש במנות בוסטר לחיסון האוכלוסייה, והצעד מוגבל למי שמעל גיל 50 או סובל ממצב רפואי הכרוך בדיכוי מערכת החיסון שלו. בקרב אוכלוסייה זו, רק 3.7 מיליון מתוך 8.3 מיליון בני אדם הזכאים למנה השלישית - כבר קיבלו אותה.

המדד העיקרי אותו בוחנים בבריטניה כעת הוא מספר האשפוזים החדשים, שהגיע אתמול ל-915 מקרים. גורמים בממשלה אמרו לתקשורת כי אם הרף יעבור 1,000 מקרי אשפוז ביום, ייתכן שיינקטו צעדים חדשים כמו הוראה לעבוד מהבית, להשתמש במסכות ולהציג תעודות חיסונים בכניסה למקומות סגורים. דובר הממשלה אמר כי "אין שום כוונה לאמץ תוכנית זאת בשלב זה... משום שעדיין יש יכולת אדירה של מערכת הבריאות הציבורית".

לפי ניתוח של המקרים לפי גיל, ילדים בבתי הספר הם האחראים לזינוק במספר מקרי הקורונה, אולם כעת המגפה הולכת ומתפשטת בגילאי 40 ומעלה. שיעור התחלואה בגילאי שבע עד 11 באנגליה, לפי הערכות רשמיות, עומד על 10% בשבוע האחרון. מומחים הסבירו לתקשורת כי שיעור החיסון הנמוך בגילאי 12עד 18, להם אושר החיסון בעבר, מסייע להסביר את התחלואה. בנוסף, מבצע החיסונים המוקדם שהתרחש בבריטניה עשוי להשפיע על דעיכת ההגנה שהם מספקים, ולפתוח פתח להדבקות מחודשות, כפי שקרה בישראל.

שיעור התחלואה בבריטניה, שנפגעה ממגפת הקורונה בצורה החמורה ביותר באירופה (כ-140 אלף קורבנות עד כה), גבוה פי חמישה מהמצב באיחוד האירופי וכן מהשיעור בישראל. שיעור התמותה, עם זאת, דומה.