בקליפורניה נרשמה השנה הצחיחה ביותר מאז 1924

רוב המדינה נמצאת במצב של בצורת קיצונית

מטע בקליפורניה שננטש בגלל הבצורת / צילום: Associated Press, Adam Beam
מטע בקליפורניה שננטש בגלל הבצורת / צילום: Associated Press, Adam Beam

קליפורניה רשמה את השנה היבשה ביותר במאה שנה בעיצומה של תקופה שיש בה שריפות חורש יותר מהממוצע, גלי חום קיצוניים ובצורת ממושכת.

תקופת 12 החודשים מ-1 באוקטובר עד 30 בספטמבר, שבה עוקבים אחרי כמות המים על פני השטח, המוגדרת כשנת מים, הייתה השנייה היבשה ביותר שנרשמה בחישוב משקעים וזרימת מים, על פי משרד משאבי המים של קליפורניה. רק ב-1924 היה אפילו פחות גשם ושלג במהלך השנה.

קליפורניה וחלקים אחרים במערב ארה"ב סובלים מאחת הבצורות הקשות ביותר שנרשמו. מזג אוויר יבש, טמפרטורות גבוהות יותר, ירידה בכמות השלג שנמס וגדילת האוכלוסייה כולם השתלבו ליצירת תנאי בצורת, שגרמה לעומס רב יותר על משאבי המים.

"תנאים קיצוניים שפעם היו נדירים קורים בתדירות גוברת", נכתב בדוח של משרד משאבי המים של קליפורניה. "האקלים של קליפורניה עובר למתכונת חמה יותר שבה היחסים ההיסטוריים בין טמפרטורה, משקעים וזרימת מים משתנים".

רוב קליפורניה חווה בצורת קיצונית או קשה מאוד, על פי המרכז לניטור בצורת של ארה"ב, שמפרסם מפה של תנאי בצורת המתעדכנת מדי שבוע. כמעט חצי מהמדינה נמצאת בקטגוריה הגרועה ביותר.

המושל גאווין ניוסום ביקש מתושבי המדינה לקצץ את שימושם במים ב-15% לאור הממצאים. המדינה היא ביתן של 70 אלף חוות חקלאיות וחוות של חיות משק, עם תוצר משולב של כ-50 מיליארד דולר בשנה. חוואים רבים היו צריכים להיאבק למצוא מספיק מים.

המצב ככל הנראה לא ישתפר בחורף 

כמה גלי חום בקיץ פגעו בקליפורניה, כמו גם בחלקים אחרים מהמערב. טמפרטורות גבוהות, בשילוב הבצורת, הותירו את הצמחייה, ענפים ועצים שנפלו הפכו ליבשים ודליקים בקלות, וזה האיץ את המהירות בה התפשטו שריפות. נכון ל-6 באוקטובר, 7,883 שריפות בערו ביותר מ-2.48 מיליון אקר של קליפורניה, על פי נתונים אחרונים פדרליים ונתונים של המדינה. הממוצע לחמש שנים בתקופה זו הוא 7,312 שריפות ויותר מ-1.2 מיליון אקר.

לקראת החורף, ישנן מעט אינדיקציות לכך שדפוסי מזג האוויר הולכים להשתנות באופן משמעותי.

תופעת מזג האוויר המכונה לה ניניה צפויה לשנות את החורף האמריקאי בשנה השנייה ברציפות, על פי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה של ארה"ב. חורפים של לה ניניה, שהם לרוב יבשים יותר וחמימים יותר בחלקים מארה"ב, יכולים להיות הרסניים במיוחד בדרום מערב אמריקה כאשר מזג האוויר היבש נמשך זמן רב.