דוח פינטק | פודקאסט

"החלום שלנו? להיות רובין-הוד של האשראי הצרכני"

במדינות רבות בעולם, חברות כרטיסי אשראי גובות ריבית גבוהה על הלוואות. האם חברות פינטק יכולות לייצר פתרונות שישנו את המצב? • יוסי מוריק, יו"ר ומייסד מירה פינטק: "ראיתי איך חברות מקבלות הלוואה מהבנק בשמינית אחוז ומוכרות אותה הלאה ב-17%. אני רוצה לשנות את זה" • האזינו 

הריבית הצרכנית שמשלמים אנשים עבור הלוואות מחברות כרטיסי אשראי מרקיעה שחקים / צילום: Shutterstock, Ti_ser
הריבית הצרכנית שמשלמים אנשים עבור הלוואות מחברות כרטיסי אשראי מרקיעה שחקים / צילום: Shutterstock, Ti_ser

בשווקים רבים בעולם, הריבית הצרכנית שמשלמים אנשים עבור הלוואות מחברות כרטיסי אשראי מרקיעה שחקים. הערכות מדברות על כך שבארה"ב, יש טריליון דולר מדי שנה שמלווים לצרכנים בריבית שנתית של 17%. בשווקים כמו ארה"ב, קנדה ואוסטרליה יש שימוש רווח באשראי שמספקות חברות כרטיסי אשראי, ויש שווקים שבהם הוא פחות נפוץ, כמו גרמניה ואוסטריה. בישראל הריבית השנתית הממוצעת בהלוואות מחברות כרטיסי אשראי היא 7%-10%.

לפי יוסי מוריק, יו"ר ומייסד מירה פינטק, "בשנות ה-80 וה-90 הייתי מומחה למרווחים בין ריביות בבורסה בשיקגו, ושם ראיתי איך חברות כרטיסי אשראי מקבלים הלוואה מהבנק המרכזי בשמינית אחוז ומלווה אותו הלוואה לקהל שאין לו ברירה אחרת ב-17%".

במירה פינטק רוצים לייצר פלטפורמה שתחבר בין צרכנים שמעוניינים באשראי לבין אלפי בנקים ועשרות אלפי משקיעים שיוכלו לממן את האשראי בהתאם לדרגות סיכון.

לדברי מוריק, "החלום היא להוריד את הריבית באשראי צרכני ל-10% לכל הפחות, וגם להפחית את העמלות שצרכנים משלמים על שימוש בכרטיס אשראי. בארה"ב אלה עמלות שיכולות להיות 2.5%-4% על כל שימוש בכרטיס. אנחנו רוצים לחתוך אותן לפחות בחצי. אנחנו רוצים להיות הרובין הוד של האשראי, דרך יצירת קשר ישיר בין הצרכנים והעסקים לבין השווקים הפיננסיים".

רוצים להבין עוד מה בתכנון של מוריק ושל מנכ"ל החברה, בן בלצן? האזינו לפרק השבוע של "דוח פינטק".

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.