הרכבים ירוקים, אבל החשמל עדיין מזהם

רכבים חשמליים הפכו למוצר בר-השגה שיכול לחסוך למשתמשים כסף רב תוך שמירה על איכות הסביבה • הבעיה היא שככל שעולה הביקוש לרכבים חשמליים, כך עולה גם הביקוש לחשמל מזהם המיוצר משריפת פחם

טסלה. העלייה במספר הרכבים החשמליים (140%) גורמת לעלייה בביקוש לחשמל / צילום: Shutterstock
טסלה. העלייה במספר הרכבים החשמליים (140%) גורמת לעלייה בביקוש לחשמל / צילום: Shutterstock

העולם כבר מזמן הבין את הפוטנציאל הטמון באנרגיות מתחדשות זמינות ויישומן במרחב הציבורי. לצד הביקוש ההולך וגובר לרכבים חשמליים, אנו רואים בישראל גם עלייה בקידום אנרגיות מתחדשות. למרות הקשר ההדוק, המדינה לא מקדמת חיבור בין שני הנושאים.

חיבור בין אנרגיה סולארית לבין עמדות הטענת רכבים, באמצעות טכנולוגיית אגירת אנרגיה, הוא מהלך שיועיל לאיכות הסביבה בכך שיפחית את פליטות גזי החממה, יוזיל את עלויות החשמל באופן ניכר ואף יסייע בהטענת רכבים חשמליים - שביקושם בישראל גדל פי 2.5 לעומת התקופה הנוכחית אשתקד.

בשנים האחרונות שחררה המדינה מכסות רבות בתחום האנרגיה הירוקה והתחום נמצא בצמיחה מתמדת. למרות זאת, יש לנו עוד דרך ארוכה והרבה דברים ללמוד משכנותנו באירופה. בעוד בישראל מקימים שדות סולאריים המתחברים ישירות לרשת החשמל, בשאר מדינות המערב נבנים מאות בניינים המפיקים אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים האוגרים את האנרגיה לשימוש עתידי ואף משתמשים בה לצורך טעינת רכבים חשמליים בבניני המגורים והמשרדים. בארץ, למרות העלייה במספר הרכבים החשמליים על הכביש, לא מדברים כלל על חיבור עמדות הטעינה החשמליות לאנרגיה מתחדשת.

המדינה גם-ככה כבר מקדמת את שני הנושאים - מעבר לרכבים חשמליים בעלי עמדות טעינה במרחב הציבורי, ואנרגיה ירוקה. מצד שני, ברור לכולם שיזמים לא יתקינו על דעת עצמם מערכות ירוקות לטובת הפקת אנרגיה מתחדשת שכן העלות הראשונית שלהן גבוהה ומחזירה את עצמה רק לאחר מספר שנים. לכן על המדינה לתת ליזמים תמריצים, במטרה שיבנו בניינים הפועלים כיחידות חשמל עצמאיות, בעלות יכולת אגירת אנרגיה. בלי מערכת אגירה, ומערכת חכמה שיודעת לנהל את כל המערך האנרגטי, נמשיך לפעול בשני מישורים שונים, למרות החיבור הטבעי האפשרי ביניהם.

אין סיבה שלא יהיו מערכות מתוחכמות משולבות בארץ

הבניין האנרגטי שיהיה מסוגל לייצר חשמל, לאגור אותו ולהטעין רכבים בחניון - יוזיל את מחיר החשמל וישמור על הסביבה נגד זיהום, שהיום ממשיך לעלות בשל הביקוש הרב לעמדות טעינה חשמליות המחוברות לרשת החשמל. תמיכה ממשלתית בחיבור מבנים לאנרגיה ירוקה והטעמת מערכות אגירת אנרגיה לצורך עמדות טעינה לרכבים חשמליים, יסייעו לכל הצדדים: התושבים שיתגוררו בבניין שמפיק בכוחות עצמו חשמל, היזמים - שיקבלו מהמדינה תמריצים כלכליים והמדינה שתרוויח מבנייה ירוקה וירידה דרסטית בשימוש החשמל המזהם.

העובדה שהחיבור המתבקש בין אנרגיה ירוקה לעמדות טעינה לרכבים חשמליים עדיין לא מתקיים בארץ, מפתיע בעיקר בזכות העובדה שאנו "מדינת הסטארט-אפ". קיימות היום חברות רבות המתמחות ביישום מערכות כאלה בכל העולם, אין סיבה שלא יהיו מערכות מתוחכמות משולבות בארץ. לעומת זאת, באירופה וארה"ב כבר קיימים אלפי בניינים המפיקים אנרגיה מתחדשת כיחידות אוטונומיות בזכות מערכות שהתקינו חברות ישראליות שונות.

ארגונים בינלאומיים גדולים כבר הבינו את הפוטנציאל של הבנייה הירוקה, ורואים את התועלת הסביבתית והכלכלית תוך הסתכלות לעתיד הרחוק. על פי הסכם פריז של האו"ם, עד 2030 בניינים חדשים יצטרכו להיבנות בשיטות ירוקות. והבשורה הגדולה היא שב-2050 גם בניינים ישנים, שלא נבנו בהתאם לתקנים הירוקים החדשים, יהיו חייבים לעבור התאמות ולהשתמש במערכות חשמל משולבות.

בנוסף, העלייה במספר הרכבים החשמליים (140%) גורמת לעלייה בביקוש לחשמל בגלל עמדות הטעינה - אנחנו הופכים להיות צרכני חשמל גדולים יותר. השילוב של אנרגיה מתחדשת תסייע לאופטימיזציה של המערכות החשמליות ומתן פתרון במקום בו יש ביקוש הולך וגובר לאנרגיה. מעבר לתועלת המשמעותית שמביאה המערכת לשיפור איכות הסביבה, היא גם מאפשרת לשפר את עמידות תשתית החשמל של הבניין, וחוסכת בעלויות החשמל למשתמשים. הבנייה הירוקה הכרחית ועשויה להגיע גם לישראל - אבל רק אם מקבלי ההחלטות ישכילו לקבל החלטה נכונה שתטיב עם כולם.

הכותב הוא מנכ"ל איטון ישראל, חברה בינלאומית לניהול אנרגיה