עובדי התאגיד להנהלה: משוב לעובדים בעת חקירת ועדת פרוקצ'יה על התעמרות - חוסר סבירות קיצוני

כשברקע מתנהלת בדיקה של ועדת פרוקצ'יה הבוחנת סוגיות של הטרדות מיניות והתעמרות בתאגיד השידור הציבורי "כאן", ועד העובדים דורש מהנהלת התאגיד לעצור את הליך המשובים השנתי שאמור לצאת לדרך בתקופה הקרובה

תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף

כשברקע מתנהלת בדיקה של ועדת פרוקצ'יה הבוחנת סוגיות של הטרדות מיניות והתעמרות בתאגיד השידור הציבורי "כאן", ועד העובדים דורש מהנהלת התאגיד ומהמועצה לעצור את הליך המשובים השנתי שאמור לצאת לדרך בתקופה הקרובה. במייל עדכון ששיגר הוועד לעובדים נטען כי להנהלה הובהר טוען כי ההחלטה על משובים בעת הזאת לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

"לפני כמה ימים הודיעה ההנהלה על קיום הליך משוב לעובדים", נכתב במייל מטעם הוועד. "אתמול פנינו למועצת התאגיד ולהנהלת התאגיד בדרישה להשהות את ההליך עד לאחר סיום עבודת ועדת הבדיקה המיוחדת שמונתה לנושא הטיפול בהתעמרות והטרדות מיניות בתאגיד, בראשותה של השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה.

"בפנייתנו ציינו כי ההחלטה על המשובים בעת הזאת לוקה בחוסר סבירות קיצוני, שכן לא יעלה על הדעת שעובדים שהתלוננו על התעמרות או הטרדות, יקבלו הערכה על תפקודם בזמן שהמנהלים שלהם נמצאים תחת בדיקה, כאשר דבר המשובים יכולים לשמש כלי נקם - דבר שעשוי להשפיע גם על קידומם של אותם עובדים".

לדברי הוועד, "אנו מצפים כי מועצת התאגיד, שפתחה את הליך הבדיקה, והנהלת התאגיד יעמדו לצד העובדים וידחו את קיומם של המשובים השנה".

מתן משובים לעובדים הוא הליך קבוע ומסודר בתאגיד, במסגרתו המנהלים יושבים עם העובדים הכפופים להם לצורך העברת ביקורת חיובית ושלילית על התנהלות העובד במהלך השנה שחלפה. בסופו של דבר תפקוד העובד מנוקד על-פי קריטריונים שונים, והניקוד משמש למטרות ניהוליות שונות כמו מתן קידום. לדוגמה, לפני כשנתיים היווה ציון המשוב פרמטר לקידומי שכר.

אלא שכאמור השנה נמצא התאגיד כולו בסיטואציה מורכבת, כאשר לאחר שנים בהן התפרסמו בתקשורת כתבות על תרבות ארגונית בעייתית בתאגיד, פרסמה העיתונאית תמר קפלנסקי ב"הארץ" תחקיר עם עדויות על הטרדות מיניות והתעמרות של כמה מנהלים.

מועצת התאגיד בתגובה מינתה ועדה בראשותה של השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה על-מנת שתחקור את הדברים, ואכן בשבועות האחרונים עלו אל הוועדה להעיד אנשי התאגיד לדורותיהם, רבים מהם בכירים שהועסקו בתאגיד תקופה מסוימת ועזבו או הועזבו.

הקמת הוועדה יצרה סיטואציה שבה הנהלת התאגיד עשויה לתפוס את עצמה בפוזיציה מול המועצה. חלק מבכירי התאגיד ששמם שורבב לתחקירים לקחו ייצוג משפטי פרטי, אך בנוסף קיבלה ההנהלה אישור להעסיק את משרד עורכי הדין מיתר.

כפי שנחשף בגלובס, למרות שעורכי הדין ממשרד מיתר אמורים לעסוק בנושאים טכניים ולא פרסונליים, כל הסמנכ"לים בתאגיד קיבלו מייל מההנהלה, בו הובהר להם כי אם הם הוזמנו להעיד בפני הוועדה, עומדת בפניהם האפשרות לעבור הכנה לעדות עם עורכי הדין של מיתר. כך שלמעשה בסיטואציה הנוכחית נמצאים העובדים וההנהלה משני עברי המתרס, ואין פלא שהעובדים - שחלקם העידו או יעידו בפני הוועדה - אינם מרגישים בנוח עם הסיטואציה שנוצרה.

עם זאת, יש להניח כי מועצת התאגיד לא תמהר להתערב בהחלטות ההנהלה בנושא המשובים, שכן על-פי חוק התאגיד, תפקידה של המועצה לפקח על ההנהלה בענייני מדיניות אך לא להתערב בפעילות השוטפת.

הפתרון לסיטואציה המורכבת שנוצרה עשוי להגיע אולי מתוך הוועדה עצמה, באם תתבקש לספק הנחיות באשר לסיטואציה המורכבת. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "אנו בוחנים את הבקשה".