הודו כבר חיסנה מיליארד תושבים נגד הקורונה, אבל המומחים חוששים מהתפרצות של זנים חדשים שתגלוש לכל העולם

הודו משלימה בימים האלה את מבצע החיסונים הגדול ביותר בעולם נגד הקורונה - אבל מאות מיליונים טרם חוסנו במנה השנייה, והחששות מגל שלישי עם זן חדש של הנגיף מאיימים גם על העולם כולו

מתן חיסונים בהודו / צילום: Associated Press, Bikas Das
מתן חיסונים בהודו / צילום: Associated Press, Bikas Das

הודו מקיימת בימים אלה את מבצע החיסונים הגדול ביותר בעולם. עד עכשיו כבר ניתנו שם יותר ממיליארד מנות של חיסונים נגד הקורונה, והכל במאמץ לאומי יוצא דופן לבלימת המגפה. כל זאת חודשים ספורים בלבד אחרי שווריאנט הדלתא היכה שם קשות, עם רבבות נפטרים מהמגפה בגל הזה.

כ-8 מיליון מתחסנים בהודו מידי יום ביומו, אבל עד עכשיו רק 30% מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה מנה כפולה. 74% מהאוכלוסייה חוסנה במנה אחת של החיסון, כך לפי משרד הבריאות ההודי. הנתונים האלה אינם כוללים, כמובן, את הצעירים, מתחת לגיל 18, שמהווים 40% מהאוכלוסייה שם, ולא חוסנו בכלל.

המבצע המרשים הזה אכן הצליח לבלום את התפשטות המגפה בהודו. אלא שמול המאמץ לחסן את כל האוכלוסייה, במקביל הודו מייצאת מיליוני חיסונים מעבר לים, בעיקר חיסונים של אסטרה-זניקה שמיוצרים בה. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, התפאר בקשר לכך, ואמר שהודו מגויסת להציל את כל האנושות כולה. אבל מומחי רפואה בעולם עדיין חוששים מהתפרצות מחודשת של המגפה, עם זן חדש של הנגיף, שיתפשט גם לעולם כולו. הם טוענים שיש לעצור את הייצוא ה"נדיב מדי" של החיסונים, עד שתחוסן האוכלוסייה ההודית כולה, שם יש פוטנציאל גדול להתפתחות של זן חדש בתקופה הקרובה.

החשש מתגבר לקראת החודש הבא

חודש נובמבר הוא תקופה מאיימת עבור הודו מבחינה בריאותית: פתיחת הגבולות לתיירות נכנסת, החל משבוע שעבר, מביאה איתה איומי הדבקה, ונוסף לזה, נובמבר הוא חודש הפסטיבלים והחגים ההודי, שמאיץ את התיירות הפנימית של מיליוני אזרחים.

מומחי הבריאות חוששים כי המסעות המסורתיים ברחבי הודו לרגל החגים יקלו על התפתחות זנים חדשים של הקורונה, ויובילו כך לעוד גל חדש של התפרצות המונית, מה שיחשוף גם את הצעירים ההודים, כמו גם את המבוגרים שלא חוסנו, לסיכון גבוה של הידבקות.

דוברי הממשלה מבטיחים להגביר את קצב ייצור החיסונים, וגם מרגיעים במקביל, שאפילו מנת חיסון אחת מגינה על המחוסנים - כך שלדבריהם הודו כבר אולי הגיעה לחיסון עדר כמעט מושלם. נוסף לזאת, בימים אלה אושר לראשונה חיסון לצעירים מתחת לגיל 18, מפיתוח מקומי בהודו, שיינתן בשלוש מנות.