שקד: "נכניס יועצים נוספים לוותמ"ל שיאפשרו לאשר תוכניות נוספות"

שרת הפנים בכנס של של ארגון הקבלנים והבונים: "יש הרבה דירות מתוכננות, אבל בפועל המון פרויקטים תקועים. בשנתיים שלא הייתה ממשלה שיווקו 50 אלף דירות בשנה - השנה נצליח לעבור 70 אלף" • "נפיץ החלטת ממשלה על שני יישובים חדשים בגולן ו-10-15 יישובים חדשים בנגב"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

"ראשי הערים יושבים לי בכניסה למשרד ומתחננים להכניס פרויקטים לוותמ"ל. אם הייתי יכולה להכפיל או לשלש את הוותמ"ל, הייתי עושה את זה. למעשה, מה שסגרתי מול שר האוצר זה שנכניס יועצים נוספים לוותמ"ל שיאפשרו לאשר תוכניות נוספות" - כך אמרה שרת הפנים איילת שקד בכנס הנדל"ן ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז.

בהקשר לכך שקד התייחסה בביקורת להתנהלות הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה. היא חזרה על העיקרון שמנחה באחרונה את מינהל התכנון, שלא לאשר הקלות. "מה שצריך לעשות - ואני מתכוונת לעמוד בזה- זה לעבוד על כך שהוועדה המחוזית תאשר מראש את המקסימום האפשרי של הדירות בפרויקט, ולא תשאל את עצמה כמה מרוויח הקבלן, כי זה לא אמור לעניין אותה, אלא רק איך אפשר לבנות כמה שיותר. שהאידאולוגיה של הוועדה תהיה לבנות את המקסימום", אמרה שקד.

"יש הרבה דירות מתוכננות, אבל בפועל המון פרויקטים תקועים. יש הליכי תכנון ארוכים, בירוקרטיה מורכבת. בשנתיים שלא הייתה ממשלה שיווקו 50 אלף דירות בשנה, שזה כלום. השנה נצליח לעבור 70 אלף, ובשנה הבאה - 80 אלף.

"אני מאמינה בשוק חופשי של היצע וביקוש. אני לא מאמינה בלשחק עם הביקושים ומאמינה בלהגדיל את ההיצע. כחלק מהרצון לייעל את הליכי התכנון החיינו את הוותמ"ל, ואני מקימה עוד ועדה מחוזית למרכז דרום ועוד ועדת משנה בצפון ספציפית לגולן, הליך של רישוי עצמי שצריך לעבור עכשיו, ועוד הפתעה למשהו יותר אגרסיבי עוד כמה חודשים. יש לנו הרבה מה לשפר בתכנון בבירוקרטיה, ועוד שנה נראה שינוי אמיתי". 

יישובים חדשים בצפון ובדרום

שרת הפנים שבה על רצונה לבנות יישובים חדשים בצפון ובדרום, ואמרה כי הממשלה מתעתדת להודיע על בניית יישובים חדשים. לדבריה, "למינהל התכנון היה אסטרטגיה ואידאולוגיה לא לבנות יישובים חדשים. במרכז זה אולי נכון, אבל אנחנו צריכים התיישבות יהודית בנגב, גם בגולן וגם בגליל. נפיץ החלטת ממשלה על שני יישובים חדשים בגולן ו-10-15 יישובים חדשים בנגב. חלקם עברו החלטה ממשלה אחת ונתקעו, וחלקם עדיין לא. אנחנו רוצים גם להרחיב יישובים וגם לבנות יישובים חדשים".

לגבי המתווה החדש שהיא יוזמת לתמ"א 38, אמרה שקד כי מיד לאחר התקציב יעלה לקריאה ראשונה התיקון לחוק, וכי יוכנסו לחוק תיקונים הנוגעים לבניינים ישנים ומסוכנים.

לדבריה, "אנחנו רוצים שאחוזי ההסכמה יירדו ל-51%, אני מקווה שזה יעבור בנובמבר-דצמבר. גם אחוזי הבנייה יגדלו ל-800%".

בנוגע לטענה שהדבר יכול להוביל להזנחת מבנים, אמרה שקד כי "אנשים לא מזניחים בכוונה את הבית כדי שקבלן יעשה להם תמ"א. סיירתי בקריית שמונה, יש שם מתחם מוכן מתוכנן להתחדשות, ורק מחכים שיבוא יזם, אבל אף יזם לא בא, כי זה לא משתלם. אני מקווה שנמצא פתרונות כמו קרקע משלימה ונוכל לעשות פרויקטים גם בפריפריה. טבריה למשל - אני אומרת בעדינות - נראית לא משהו ויכולה להיראות הרבה יותר טוב".

".