דיל־ברייקר: בקרן ההשקעות הפרטית הזו העובדים מקבלים קנס על שימוש במילה "דיל"

בחברה "פרטנרס גרופ", שימוש במילה יכול לעלות 1,000 דולר על כל הפרה • "אל תגלגלו עיניים אם אני תופס אתכם על חם"

שטרות כסף / צילום: אייל פישר
שטרות כסף / צילום: אייל פישר

בחברה Partners Group Holdings, "עסקה" היא מילה מגונה.

דיוויד לייטון, מנכ"ל החברה השוויצרית, אסר על המונח בפגישה עולמית של ההנהלה בתחילת יוני.

נשכח לרגע את העובדה שכקרן השקעות פרטית עם נכסים בשווי 119 מיליארד דולר, "פרטנרס גרופ" קיימת כדי לעשות... עסקאות. היא סגרה עסקאות בשווי 27 מיליארד ב־12 החודשים האחרונים, כמו למשל מכירה של 8.5 מיליארד דולר של חברת הנדסת התוכנה GlobalLogic לחברת היטאצ'י מיפן.

לייטון אמר בפגישה שהחברה יכולה לתרום 10,000 דולר לזרוע הצדקה שלה ולהוריד 100 דולר מהתרומה כל פעם שהמילה נכתבת או נאמרת על ידי עובד זוטר. שותפים שישתמשו במילה המתחילה באות עי"ן יקבלו קנס, בצורת תרומה של 1,000 דולר לצדקה על כל הפרה. אכיפה תהיה מבוססת על מערכת הכבוד.

לא לקח זמן רב לפני שלייטון היה צריך להוכיח שהוא מדבר ביזנס. שבוע אחר כך במפגש השנתי של החברה בלנצרהיידה, אתר נופש הררי באלפים השוויצריים, אמר המייסד השותף מרסל ארני "עסקה" שלוש פעמים בנאום הפתיחה שלו.

לייטון נתן לו קנס של 3,000 פרנק שוויצרי (כ-3,000 דולר), שהוא צריך לתרום לצדקה.

המנכ"ל צילם את ארני, שבניגוד ללייטון יושב גם בדירקטוריון של החברה, נותן שלושה שטרות של 1,000 פרנק. לייטון ביקש מהעוזר שלו להעלות את הצילום ללוח המודעות הפנימי של "פרטנרס גרופ", לצד תזכורת: "איך אנחנו מדברים זה איך שאנחנו מתנהגים".

לייטון, בן 40, אומר שאסר על השימוש במילה הזו בגלל שהוא מנסה לגרום לעמיתים שלו לעבור מהלך מחשבה של עסקאות להלך מחשבה שהוא מכנה "תעשייתי".

לחשוב כמו יזמים

לפני שני עשורים, אומר לייטון, תחום הרכישות של חברות היה תעשייה של 700 מיליארד דולר שבה חברות גדולות עשו כסף גדול בעזרת נוסחה פשוטה: לקנות חברות עם הרבה חוב, לבצע בהן שינויים קוסמטיים ולמכור אותן. בימינו זו תעשייה של 8 טריליון דולר, ואם חברות רוצות להביא את ההחזרים הדו־ספרתיים שהמשקיעים מצפים להם, הן צריכות לחשוב כמו יזמים, אמר.

"אנו רוצים לפעול כמו מייסדים, לא כמו מממנים", אמר לייטון. "האם הלקוחות שלנו אוהבים אותנו? האם המוצר שלנו מהדהד?"

הוא אומר שהמילה "עסקה" מצמצמת את הבעלות על חברה - שיש בה מנהלים, עובדים, אסטרטגיה ומשימה - לאירוע חד פעמי. הוא רוצה שהעובדים בחברה שלו יפעלו כאילו הם בעלי החברות, לא רק סוגרי עסקאות.

מילון המושגים המועדף כולל מלים כמו "ניהול, משילות, אסטרטגיה, תרבות, יזמות, מצוינות תפעולית וקיימות", אמר. חלק מהעובדים התחילו להשתמש במילה "השקעה" כתחליף למילה האסורה.

האיסור גרם לאנחות וגלגולי עיניים מהעובדים, אבל רבים אומרים שהוא מתאים לתרבות הייחודית של החברה.

לא החברה היחידה

חברת "פרטנרס גרופ" שסיימה לגייס 15 מיליארד דולר לקרן רכישות בספטמבר, אינה לבד בניסיון לשפר את התדמית של תעשיית ניירות הערך הפרטיים, שלעתים קרובות מצוירת באור מכוער. אבל נראה שהיא ראשונה מבין החברות האלה המנסה לעשות זאת על ידי הסרת מילה מהלקסיקון התאגידי שלה.

"אנשים בתחום שלנו מכונים כרישים, אוכלי נבלות, זאבים... בגרמניה קוראים לנו ארבה", אומר לייטון. ב"פרטנרס גרופ, אנחנו כמו פינגווינים. כשנהיה קר הם מתחבקים כדי להגן על הפינגווינים הצעירים יותר".

החברה נוסדה בשווייץ ב־1996 על ידי ארני, אלפרד גנטנר ואורס וויטליסבך, שעבדו יחד כבנקאים בקבוצת גולדמן סאקס.

השלושה הקפידו לתת לעובדים זמן להיטען מחדש כל חמש שנים - שבתון של שלושה חודשים לשותפים וחמישה שבועות חופשה לעובדים בדרגים נמוכים יותר - רעיון זר בעולם הפיננסים, המאופיין באובססיה לעבודה.

"פרטנרס גרופ" הייתה גם חברת ניירות הערך הראשונה שהונפקה, ב־2006, כשמכרה מניות בבורסה השוויצרית.

"אולי בגלל שהיינו באלפים המבודדים, התחלנו לעשות דברים בדרך שלנו", אמר גנטנר. "לא נשמנו את האוויר שכל השאר נשמו".

בשנים הראשונות, שלושת המייסדים היו לוקחים חצי יום חופש כל ארבעה חודשים ומטיילים בווילדשפיץ, פסגה הקרובה למשרדי החברה. צוותים קטנים בחברה עדיין עושים לפעמים את המסע הזה, שאורכו כעשרה קילומטר.

ג'ון איוונאק, מנהל שותף ב־"פרטנרס גרופ", שהצטרף לחברה מ־BlackRock ב־2020, לאחרונה השלים טרק לפסגת ווילדשפיץ. חלק מהאנשים התקשו, אמר, אבל המוביל שלהם, שהיה במקבילה השוויצרית של חיל הנחתים של ארה"ב, הביא אותם לפסגה. שם, עשתה הקבוצה תרגיל: כל אחד מהמטיילים רשם על נייר דפוס התנהגות שרצה להפסיק לעשות ואז זרקו את הניירות לתוך מדורה. כעת חברי הקבוצה מזכירים זה לזה להיצמד להבטחה על ידי אמירת צמד המלים "פסגה פראית", התרגום של ווילדשפיץ, כל פעם שהם חווים לפסוס, כך אמר איוונאק.

"אני מת על זה", אמר, לגבי האיסור על המילה "עסקה".

מיקום הררי רחוק מוול סטריט

לייטון הפך למנכ"ל שותף לצד אנדרה פריי ב־2019 ומה־1 ביולי מכהן כמנכ"ל יחיד, לאחר שפריי קיבל על עצמו את התפקיד החדש של יושב ראש נושא הקיימות. לייטון עובד ממשרדי החברה החדשים בארה"ב, שהוא פיקח על בנייתם. בקביעת המיקום, חיפש לייטון מקום הררי רחוק מוול סטריט. אחת האופציות הייתה סולט לייק סיטי, אבל לייטון, שהוא מורמוני, החליט נגד זה לאחר שהעמיתים שלו ירדו עליו.

"הם קראו לזה 'התוכנית של דייב להמרת הדת של כולם'", אמר. "לא רציתי שזה יהיה תלוי מעל כל הנושא".

במקום זה, הוא בחר בדנבר.

לגבי האיסור על המילה "עסקה", החברה החלה למעוד בזה מעט לאחרונה. ב־16 בספטמבר, לייטון, שבאופן אישי הטיל קנס על אדם אחד נוסף חוץ מארני, העלה עוד הודעה ללוח המודעות הפנימי, עם הנושא "לא עוד עסקאות". הוא כתב שהחברה עשתה התקדמות ביוני, יולי ואוגוסט, אבל המילה האסורה חזרה שוב ושוב בתדירות גוברת.

המעידות קרו לרוב בפגישות של מועצת ההשקעות או בשיחות לדון בתוכניות ההשקעה של החברה, שבעבר היו מכונות שיחות "הזרמת עסקאות".

במקרה שלייטון או אחד המייסדים לא שומעים, זו אחריות השותפים עצמם לשלם את הקנס. יש סימנים לכך ששיטת הכבוד הזו עובדת. ב"פרטנרס גרופ" אומרים שהתרומות לקרן הנדבנות עלו השנה ב־65%, אם כי החברה לא יודעת אם כל התרומות נעשו בעקבות שימוש במילה האסורה "עסקה".

"אל תגלגלו עיניים אם אני תופס אתכם על חם", כתב לייטון. "אני לוקח את זה ברצינות".