פוטין מציע עסקה לאירופה: אשרו את "נורד סטרים 2" וקבלו גז טבעי

נשיא רוסיה הודיע כי חברת גזפרום הרוסית תוכל להתחיל לספק 17.5 מיליארד מטרים מעוקבים של גז "יום אחרי" שהאיחוד האירופי יאשר הזרמה בצינור נורד סטרים 2, שבנייתו, בעלות של כעשרה מיליארד אירו, הושלמה בחודשים האחרונים

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Associated Press, Maksim Blinov, Sputnik, Kremlin Pool
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Associated Press, Maksim Blinov, Sputnik, Kremlin Pool

על רקע משבר האנרגיה באירופה והמחירים הנוסקים של הגז הטבעי לתעשייה ולחימום, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע אתמול (ה') להגביר את האספקה - אבל רק אם גרמניה והאיחוד האירופי יאשרו את הזרמת הגז בצינור "נורד סטרים 2" החדש. לדברי פוטין, חברת "גזפרום" תוכל להתחיל לספק 17.5 מיליארד מטרים מעוקבים של גז, "יום אחרי" שיתקבל אישור אירופי למהלך.

בניית צינור הגז הושלמה בחודשים האחרונים, אחרי עיכוב של קרוב לשנתיים שנגרם כתוצאה מסנקציות אמריקאיות. מדובר בפרויקט בעלות של כעשרה מיליארד אירו, שמחציתו מומן על ידי חברת "גזפרום" הממשלתית הרוסית, ומחציתו על ידי שורת חברות אנרגיה ובנקים אירופיים. הממשל האמריקאי החדש הסיר למעשה את ההתנגדות להמשך הפרויקט, מה שסלל את הדרך להשלמת הנחת תוואי הצינור, שמונח לצד צינור "נורד סטרים" הישן ואמור להכפיל את אספקת הגז הרוסי לגרמניה ל-110 מיליארד מטרים מעוקבים.

קשיים באספקה והמחירים עולים

בחודשים האחרונים זינק מחיר הגז הטבעי באירופה פי ארבעה, ויחד עמו עלה בחדות גם מחיר ייצור החשמל ממקורות אחרים כמו פחם. מאבק מול אסיה על גז טבעי מונזל (LNG) הוביל גם הוא לקשיים באספקה ולמחירים עולים, וממשלות ביבשת כבר החלו לסבסד במיליארדים את החימום והשימוש בחשמל כדי למנוע פגיעה אנושה בכלכלה. כמה חברות גדולות בתחום הדשנים והפלדה הודיעו על הפחתת ייצור או הפסקה מוחלטת שלו בגלל מחירי האנרגיה.

אתמול החלה פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי, שתעסוק בין השאר במשבר האנרגיה הנוכחי. עד כה, רוסיה אמרה כי אינה יכולה להגביר את יצוא הגז לאירופה, בצינורות הקיימים שעוברים דרך אוקראינה ופולין, בשל מחסור במאגריה וצורך למלא אותם. עם זאת, פוטין אמר בימים האחרונים כי "זה אינו אינטרס רוסי" שיהיו מחירים גבוהים באיחוד האירופי, ורמז כי ינקוט צעדים בנושא. כעת, ההכרזה של פוטין עשויה לשנות את התמונה, אך היא קושרת באופן ברור בין האינטרס הרוסי - להעביר את הגז באמצעות הצינור החדש, להתגבר על התנגדות פנימית לו באיחוד האירופי ולא לאפשר לאוקראינה רווחים עודפים בשל ההעברה - לבין המדיניות הנחוצה של האיחוד.

פוטין ביקר את מדיניות רכש הגז של האיחוד האירופי, שלדבריו אחראית למשבר הנוכחי. הוא אמר כי המדינות השונות החליטו "לוותר" על חוזים ארוכי טווח ולנסות ליהנות ממחירים מיידים, ביחד עם מעבר לאנרגיות מתחדשות כמו רוח ושמש. כתוצאה מכך, טען, ספקי LNG הפחיתו את האספקה לאירופה ועברו לאסיה, מה שתרם למחסור.

"תוצאה של המדיניות של בריסל"

"כאשר האירופים עיצבו את עקרונות הרכש שלהם", אמר פוטין אתמול, "הם התבססו על כך שהם לקוחות מרכזיים. והם לא כאלה, הגז הלך לאמריקה הלטינית ולאסיה. מה הקשר בין זה לבין רוסיה? זו תוצאה של המדיניות של בריסל". פוטין ציין כי רוסיה הגבירה את האספקה לאירופה, אך פרשנים ציינו כי מדובר בהגברת האספקה לטורקיה, ולא למדינות האיחוד האירופי.

"אם הרגולטור הגרמני ייתן אור ירוק לאספקה מחר, כמות גז של 17.5 מיליארד מטרים מעוקבים תתחיל לזרום יום אחרי מחר", אמר פוטין לתקשורת.