"חודש הקניות" בפתח: כך תימנעו מתשלומים מיותרים

יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדיי, בלאק פריידי - כל אלה זיכו את נובמבר בתואר "חודש הקניות" • אבל האם כל מי ששולף את האשראי מודע למס שעלול להיות מוטל על הרכישות שלו? מאיזה סכום תשלמו מע"מ? האם מחשבים את המשלוח במחיר? על איזה מוצרים תשלמו מס קנייה? ומה אם עברתם את ה-1,000 דולר? כל התשובות כאן

חבילות של אמזון. במהלך חודש נובמבר 2020 חצו אזרחי ישראל את רף מיליארד השקלים ברכישות אונליין / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss
חבילות של אמזון. במהלך חודש נובמבר 2020 חצו אזרחי ישראל את רף מיליארד השקלים ברכישות אונליין / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

חודש נובמבר הולך ומתקרב, ואיתו גם יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדיי ובלאק פריידי. במהלך חודש נובמבר 2020 חצו אזרחי ישראל את רף מיליארד השקלים ברכישות אונליין, כש-4 מתוך 10 ישראלים רכשו מוצרים אונליין. הנתון הזה שיקף עלייה של 37% בקניות של ישראלים אונליין בנובמבר 2020 לעומת נובמבר 2019 (2.16 מיליון ישראלים ב-2020 לעומת 1.58 מיליון ב-2019).

העלייה מיוחסת ברובה לקורונה, אך גם ללא הקורונה, מדובר בחודש שבו ישראלים רבים נכנסים למרתון רכישות באתרים בחו"ל ובארץ. אבל האם כל מי ששולף את האשראי מודע למס שעלול להיות מוטל על הרכישות שלו? מאיזה סכום תשלמו מע"מ? האם מחשבים את המשלוח במחיר? על איזה מוצרים תשלמו מס קנייה? ומה אם עברתם את ה-1000 דולר?

כל רכישה מאתר שהחנות שלו נמצאת בחו"ל - כרוכה ביבוא ובתשלום מסים. כמעט כולם יודעים לדקלם את הכלל לפיו הזמנה עד 75 דולר (לא כולל משלוח) פטורה לחלוטין מתשלום מסים, למעט אלכוהול וטבק שממוסים מהדולר הראשון. קנייה מעל 75 דולר ממוסה מהדולר הראשון. מה הם המסים האחרים שחשוב להכיר?

עו"ד קשת סירוטה, מנהלת מחלקת המסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר, מסבירה כי "הפיתוי לשופינג בחודש נובמבר הוא גבוה, אבל גם מלכודות המס" וכדאי להכיר את סוגי המס הרלוונטיים לפני שמתחילות חגיגות השופינג.

מע"מ: "מע"מ הוא מס שאינו תלוי בקטגוריית המוצר או בסוג המדינה שממנה בוצעה ההזמנה, אלא בגובה הכספי של הרכישה, ועומד תמיד על שיעור המע"מ הקבוע בחוק (כיום עומד על 17%). כשמחיר ההזמנה נמוך מ-75 דולר לא ייגבה מע"מ על המשלוח, גם אם הוא מעלה את מחיר כלל ההזמנה ליותר מ-75 דולר", מסבירה סירוטה. "כשמחיר ההזמנה גבוה מ-75 דולר, המע"מ ייגבה על מלוא העסקה, כולל משלוח. בימים אלה נדונה במסגרת חוק ההסדרים היוזמה לבטל את הפטור ממע"מ ביחס להזמנות שמחירן נמוך מ-75 דולר ולחייב במע"מ מן הדולר הראשון, אך עדיין מדובר בהצעת חוק, שטרם אושרה על ידי הכנסת".

מס קנייה: לדברי סירוטה, "מס קנייה מוטל על מספר קטן של קטגוריות מוצרים, למשל טבק ואלכוהול, חלפים לרכב, סטרימרים, מוצרים לבעלי חיים ועוד. על רוב המוצרים אין מס קנייה בכלל".

מכס: "מדובר במס אשר מוטל על מוצרים מסוימים שיובאו ממדינות שלישראל אין עימן הסכמי סחר. על הזמנות מהאיחוד האירופי ומארה"ב למשל אין מכס. גובה המס משתנה בהתאם לסוג המוצר", מבהירה סירוטה.

בהזמנות מעל 100 דולר, תחויבו בעמלה של 18 שקל למכס

עמלות: בהזמנות מעל 100 דולר, תחויבו בעמלה של 18 שקל למכס, ומעל 500 דולר תשלמו גם 41 שקל עבור אגרת ביטחון.

כמה מס אשלם על מוצר שעולה לי 900 דולר?
עו"ד סירוטה: "17% מע"מ ומס קנייה ומכס לפי סיווג המוצר. סיווג נכון יכול להביא לחיסכון: על מאוורר למשל משלמים רק מע"מ, אך אם יסווג כמזגן יחול חיוב בשיעור של 31%. באתר רשות המסים יש מדריך מפורט, וכן רשימת מוצרים נפוצים ושיעורי המס החלים עליהם".

האם יש הבדל במס כשהמוצר עולה יותר מ-1,000 דולר?
"בסכום כזה מדובר בהליך יבוא פרטני שכולל הצהרה של היבואן (הצרכן), וכן עמלת שחרור ממכס גבוהה יותר. יש מוצרים רבים בשווי הזה שלא חייבים במס חוץ ממע"מ (למשל מחשבים, טלוויזיות, מוצרי חשמל למטבח), אך לעיתים, בהתאם לסיווג המוצר, יחולו עליו הוראות ומגבלות נוספות (לדוגמה אישור מכון התקנים)".

האם הזמנה של מספר משלוחים נפרדים בסכום קטן מעניקה פטור ממסים?
"לפי רשות המסים, שתי חבילות (או יותר) שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות ייחשבו כמשלוח אחד והמס יחושב לפי ערכן הכולל. צרכני אונליין רבים מעידים שנדיר שאיחוד החבילות קורה בפועל, אך כדאי לשים לב לתקרות הפטור ולהקפיד על מועדי ביצוע ההזמנה כדי לא להיחשף לתשלומי מס לא צפויים. המכס גם יכול לבדוק חבילות אם הערך שדווח לא סביר בעיניו".

המס שדורשים גבוה ממה שהיה נראה בתחילה. איך לפעול?
"ניתן להגיש בקשה לבירור בסניף הדואר לפני שחרור החבילה. זכותכם להיות נוכחים בעת בדיקת החבילה בעקבות ההשגה".

מה קורה אם רכשתי מוצרים באמזון וחישבו לי מס גבוה מדי?
"באמזון המס מחושב מראש בקופה כך שתקבלו מחיר סופי ללא הפתעות. אם טעו לטובתכם - אמזון לא תגבה מכם שקל נוסף. אם טעו לרעתכם: תקבלו החזר כספי תוך 60 יום באופן אוטומטי".

איך המס משולם בפועל?
"חבילות הנשלחות בדואר רגיל מועברות לסניפי הדואר הקרוב לאזור מגורי הנמען או לנקודות חלוקה אחרות, בהתאם לכתובת הרשומה על גבי החבילה, ובצירוף הוראת תשלום על סך המסים, אם נדרשים. את המסים משלמים בסניף הדואר בעת קבלת החבילה או באמצעות האינטרנט לפני קבלת החבילה.

"חבילות הנשלחות בדואר מהיר EMS או באמצעות חברות משלוח משוחררות מהמכס על ידי סוכן מכס של חברת דואר ישראל או על ידי סוכן המכס של חברת המשלוח שהחבילה נשלחה באמצעותה והמסים משולמים על ידה עבור היבואן. בעת מסירת החבילה בבית הלקוח, נגבים המסים על ידי השליח.

"חברת דואר ישראל וחברות המשלוח גובות עבור שירות זה עמלה, בנוסף לעלות השילוח. כל ההשגות, הערעורים והבירורים לגבי עמלות חברת הדואר או חברות המשלוח, יש להפנות ישירות לשירות הלקוחות של החברה".