הרשת החברתית של טראמפ מצטרפת למגרש התקשורת השמרנית הצפוף

הבן של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ ג'וניור, מעורב מקרוב בהקמת החברה החדשה

נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Reuters
נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ / צילום: Reuters

הכניסה המתוכננת של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לתקשורת דיגיטלית עשויה להפוך במהירות למתחרה רצינית במגרש צפוף של אתרים ורשתות חברתיות בעלי נטייה פוליטית ימנית, הודות לבולטות של טראמפ ולכמות העוקבים שלו באינטרנט.

קבוצת התקשורת והטכנולוגיה של טראמפ (Trump Media & Technology Group) הודיעה ביום רביעי שתקים רשת חברתית בשם "Truth Social", כחלק ממאמץ של טראמפ למצוא פלטפורמה חברתית חדשה לאחר שסולק מפייסבוק וטוויטר לאחר ההתקפה ב־6 בינואר על גבעת הקפיטול בוושינגטון.

"כולם שואלים אותי למה אף אחד לא מוכן לעמוד מול חברות הטכנולוגיה הגדולות? ובכן, אנחנו נעשה זאת בקרוב!", אמר טראמפ, שהוא יושב־הראש של קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ, בהודעה מיום רביעי.

הרשת לא תשפיע על יכולתו של טראמפ לרוץ לתפקיד בבית הלבן שוב ב־2024 אם ירצה בכך. אין חוקים המונעים מטראמפ להמשיך להתמודד או להיות בעל עסקים בזמן שהוא מועמד לנשיאות או מכהן כנשיא, אם ינצח בכהונה נוספת בבית הלבן.

חברת התקשורת החדשה נולדה מפגישה בין טראמפ ופטריק אורלנדו, סוחר בנגזרות לשעבר מדויטשה בנק, כמה שבועות לאחר שטראמפ סיים את תפקידו כנשיא, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אורלנדו הוא יושב־ראש ומנכ"ל של Digital World Acquisition, חברת הרכישה המיוחדת (SPAC) שהסכימה להנפיק את קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ.

החברה לא גילתה פרטים רבים על העיצוב וחוויית הגלישה ב־Truth Social, הצפויה להיות זמינה למשתמשים נבחרים בחודש הבא ולהיות מושקת באופן נרחב בתחילת שנה הבאה. צילומי מסך של האפליקציה ממצגת של החברה ומחנות האפליקציות של אפל מציגות ממשק משתמש דומה מאוד לזה של טוויטר ושל רשתות חברתיות אחרות.

נציג של קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ לא הגיב לבקשות תגובה.

חוץ מ־Truth Social, החברה מתכננת להשיק שירות למנויים בסטרימינג שיכלול תוכן בידורי, חדשות ופודקאסטים. החברה לא חשפה מסגרת זמן להשקה או מחיר פוטנציאלי לשירות המנויים. סקוט סיינט ג'ון, מפיק בפועל של תוכניות טלוויזיה כמו "עסקה או לא" ו־"לאמריקה יש כישרון", שהחברה אמרה שפנתה אליו להובלת שירות הסטרימינג החדש, לא הגיב לבקשות תגובה.

טראמפ השאיר בני־ברית פוליטיים - וחלק מהסגל הפוליטי שלו - באפילה לגבי ייסוד החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בחודשים האחרונים, בנו הבכור, דונלד טראמפ ג'וניור, היה בעל תפקיד פעיל כיועץ בכיר לפרויקט החדש, ועשוי להיות לו תפקיד ניהולי בחברה, כך אמרו. טראמפ הבן דחק בחברה להשתמש בשרתים שיהיה קשה ליריבים פוליטיים לפגוע בהם, כך אמרו האנשים. דן סקבינו, עוזר ותיק ויועץ הרשתות החברתיות של הנשיא לשעבר, ייעץ לא רשמי בזמן בניית פלטפורמת הרשת החברתית החדשה, אמרו האנשים.

היוזמה החדשה של טראמפ תתחרה על תשומת־לב עם מגוון אתרים וערוצי חדשות הפונים לקהלים שמרניים, כולל ערוץ פוקס ניוז בכבלים של תאגיד פוקס, Newsmax TV, האתר Daily Wire, ו־The Blaze, חברת תקשורת שהקים אושיית התקשורת השמרנית גלן בק. תאגיד פוקס וחברת־האם של ה"וול סטריט ג'ורנל", ניוז קורפ, שייכים שניהם לאותם בעלים.

היוזמה של טראמפ תתחרה גם ברשתות חברתיות אחרות המיועדות לשמרנים, כמו Parler ו־Gab וכן Gettr, שהושקה על־ידי היועץ לשעבר של טראמפ ג'ייסון מילר מוקדם יותר השנה. בראיון אמר מילר כי היה בשיחות עם טראמפ בקיץ במאמץ לגרום לו להצטרף לשירות, אבל הם לא הצליחו להגיע ל"סכום הנכון".

ב־Parler לא הגיבו לבקשת תגובה לגבי השקת Truth Social. ב־Gab, בינתיים, אמרו כי הם תומכים ברשת החדשה של טראמפ, וכי משתמשים עדיין יכולים לעקוב אחרי הנשיא לשעבר בחשבון השמור שלו ב־Gab.

לטראמפ היו 89 מיליון עוקבים בטוויטר, 33 מיליון בפייסבוק ו־24.5 מיליון באינסטגרם, יחידה של פייסבוק, לפני שחשבונותיו הושעו מוקדם יותר השנה, כך נכתב במצגת של קבוצת התקשורת והטכנולוגיה של טראמפ.

פלטפורמות קיימות של רשתות חברתיות שמרניות הן בעלות בסיסי משתמשים קטנים בהרבה, על־פי חברת הניתוח של אפליקציות Sensor Tower. Parler, שהיא בת שלוש שנים, הותקנה על־ידי כ־11.2 מיליון משתמשים בטלפונים, לעומת 1.1 מיליארד משתמשים בטוויטר, שקיימת כבר כ־15 שנה. Gettr של מילר, שהיא רק בת כמה חודשים, הותקנה על־ידי כ־2.2 מיליון משתמשי טלפונים, כך נמסר מ־Sensor Tower.

ניל פאטל, מייסד ומפרסם האתר השמרני Daily Caller, אמר כי התמיכה של טראמפ ביוזמה החדשה תיתן לה יתרון התחלתי על פני כמה ממתחרותיה בתחום התקשורת השמרנית.

"היא יכולה לגדול מהר", אמר פאטל. "עכשיו, האם אנשים שאינם שמרנים ישתמשו בה? אני לא יודע".

אלן ניטקווססקי, מנכ"ל Phunware Inc, חברת תוכנה שעבדה על אפליקציות לקראת הקמפיין לנשיאות של טראמפ ב־2020, אמר כי Truth Social עשויה למצוא קהל בקרב אמריקאים שמאמינים שפלטפורמות הרשתות החברתיות המובילות הגזימו בשיטור התוכן המועלה אליהן.

ישנו תוכן שעדיין לא יהיה ניתן להעלות ל־Truth Social, כולל פוסטים שהחברה מאמינה "שמכפישים, משמיצים או פוגעים בכל אופן אחר" ב־Truth Social או בקבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ, על־פי תנאי השימוש של החברה.

"לי זה נראה כמו ניסיון די ברור לוודא שהאתר לא ישמש בידי מבקרים של טראמפ", אמרה ג'יליאן יורק, מנהלת חופש הביטוי ב־Electronic Frontier Foundation, קבוצת זכויות אזרח שאינה למטרות רווח.

כריס באלף, לשעבר מנכ"ל האתר Blaze, אמר בראיון כי עסק הסטרימינג של טראמפ עשוי להצליח אם יהיו לו מנויים רבים, והוסיף כי מוצרים רבים במנוי שכוונו לשמרנים הצליחו מבחינה כלכלית.

"אם השירות החדש הזה יצליח להחתים שני מיליון מנויים, הוא יוכל לייצר 240 מיליון דולר בשנה בהכנסות, בהוצאה מינימלית על תוכן", אמר באלף, מתוך הנחה של עלות מנוי של 10 דולר לחודש.

משקיעים הגיבו בהתלהבות להשקת חברת התקשורת של טראמפ. מניות Digital World Acquisition, חברת הרכישה המיוחדת שהנפיקה את קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ, עלו בערכן כמעט פי עשרה מאז שהכריזה החברה על ההנפקה.

חברת הרכישה גייסה כ־290 מיליון דולר שיוזמת התקשורת של טראמפ תוכל להשתמש בהם לממן את צמיחתה, אם כי למשקיעים שמורה הזכות למשוך את הכסף במחיר של 10 דולר למניה לפני השלמת העסקה. הם הרבה פחות צפויים לעשות זאת אם המניה תישאר מעל המחיר הזה, מכיוון שאז יפסידו כסף אם ימשכו את המניות.

היוזמה החדשה של טראמפ קורית בזמן שהחברה המשפחתית שלו מתמודדת עם בעיות פיננסיות, כולל 400 מיליון דולר בחוב שהיא צריכה לשלם בשנים הקרובות. מגפת הקורונה גרמה לירידה בפעילות העסקית במלונות ובאתרי הגולף שלו. השיחות נמשכות לגבי מכירת הזכויות של ארגון טראמפ במלון בוושינגטון שהיה פופולרי בקרב רפובליקאים, אבל הפעילות בו ירדה לאחר ההפסד של טראמפ בבחירות. מלווי כסף רמזו כי הם חוששים לעשות עסקים עם טראמפ, העומד בפני כמה חקירות, כולל כתב אישום נגד ארגון טראמפ ומנהל הכספים הראשי של הארגון בניו יורק.

בנג'מין מאלין ואלכס לירי השתתפו בהכנת הכתבה.