אוסטריה מתכננת: "מעצר בית" ללא-מחוסנים אם מגפת הקורונה תתפשט

כמו במדינות אחרות בצפון היבשת ובמזרחה, שיעור תחלואת הקורונה באוסטריה מזנק בשבועות האחרונים, והקנצלר החדש התווה תוכניות חדשות הכוללות צעדים חמורים שטרם ננקטו באירופה • אם התחלואה תעלה תשקול הממשלה להגביל באופן גורף את הכניסה למסעדות ולמלונות רק למחוסנים או למחלימים בחצי השנה האחרונה

הקנצלר החדש של אוסטריה, אלכסנדר שאלנברג / צילום: Shutterstock
הקנצלר החדש של אוסטריה, אלכסנדר שאלנברג / צילום: Shutterstock

הממשלה האוסטרית שוקלת להטיל מגבלות גורפות על יציאה מהבית רק על מי שאינם מחוסנים נגד קורונה, בניסיון להגביר את שיעורי החיסון ולמנוע את התפשטות המגפה ויצירת עומס בבתי החולים. הקנצלר החדש של אוסטריה, אלכסנדר שאלנברג, התווה בסוף השבוע את תוכניות הממשלה, הכוללות צעדים חמורים שטרם ננקטו באירופה. כמו במדינות אחרות בצפון היבשת ובמזרחה, שיעור תחלואת הקורונה באוסטריה מזנק בשבועות האחרונים.

השבוע נרשמו באוסטריה, שבה חיים כתשעה מיליון תושבים, יותר מ-3,000 מקרי קורונה חדשים ביום, וניכרת מגמת עלייה לעומת השבועות הקודמים. שאלנברג הודיע כי במקרה שתפוסת מיטות הטיפול הנמרץ במדינה כתוצאה ממקרי קורונה תגיע ל-500 - כרבע מהתפוסה המקסימלית - הממשלה תשקול להגביל באופן גורף את הכניסה למסעדות ולמלונות רק למחוסנים או למחלימים בחצי השנה האחרונה.

הקנצלר הזהיר כי התסריט ממנו חוששות הרשויות הוא התפשטות מהירה של המגפה בקרב הבלתי-מחוסנים, שתיצור עומס ותביא לקריסה של מערכת הבריאות במדינה. "אנחנו עלולים להיקלע למגפה של הבלתי-מחוסנים", אמר. אם תפוסת מיטות הטיפול הנמרץ תעמוד על כ-600 מיטות - שליש מהתפוסה המקסימלית - הממשלה תשקול להטיל סגר שיהיה תקף רק לבלתי-מחוסנים. הם יורשו לצאת מהבית רק למטרות הכרחיות, ובאופן זמני. נכון לשבוע החולף, מספר מיטות הטיפול הנמרץ התפוסות על ידי חולי קורונה במדינה עומד על 220.

 "יש יותר מדי מהססים וממתינים"

ההודעה של הרשויות עוררה ביקורת בקרב מתנגדי החיסונים באוסטריה, כולל חברי פרלמנט ממפלגת החירות הימנית. יושב ראש המפלגה הרברט קיקל אמר כי מדובר במדיניות "טוטליטרית". הוא גם ציין כי לא ניתן לפקח על "מעצר בית" לבלתי-מחוסנים בלבד. שיעור המחוסנים באופן מלא באוסטריה עומד על 61% בלבד, לעומת 66% בגרמניה השכנה, 67% בצרפת ו-75% בדנמרק.

התוכנית הממשלתית האוסטרית היא חלק מתוכנית שלבים להתמודדות עם ההתפרצות הנוכחית של מגפת הקורונה. שלב ההגבלות על הבלתי מחוסנים הוא השלב החמישי בתוכנית. ההגבלות לא צפויות לחול על ילדים מתחת לגיל 12, שטרם אושר בעבורם החיסון נגד קורונה. הקנצלר הבהיר כי לא יהיה סגר כולל שוב על אוסטריה וכי האיומים נועדו בין השאר להמריץ את מבצע החיסונים במדינה. "יש יותר מדי מהססים וממתינים", אמר שאלנברג.