האיום האיראני: בצה"ל מזהים אתגרים חדשים ונערכים להתמודד עמם

אחד האיומים החדשים הוא מערך הגנה אווירית מתקדם מתוצרת איראנית, הכולל סוללות טילי קרקע-אוויר שאיראן מנסה להעביר לסוריה, ללבנון, לעיראק ולתימן • מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, לקראת תרגיל BLUE FLAG שנערך בישראל בהשתתפות 8 חילות אוויר מהעולם: "האתגרים שעומדים בפנינו הולכים וגוברים"

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין / צילום: חיים הורנשטיין
מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין / צילום: חיים הורנשטיין

בצה"ל מזהים איומים חדשים מהציר האיראני ונערכים להתמודד מולם. אחד מהאיומים החדשים הוא מערך הגנה אווירית מתקדם מתוצרת איראנית, הכולל סוללות טילי קרקע-אוויר שאיראן מנסה להעביר לכל הזירה - לסוריה, ללבנון, לעיראק ולתימן. מדובר במערכות שפותחו באופן עצמאי באיראן, ובחיל האוויר מגדירים אותן כאתגר לצה"ל.

אתגר איראני נוסף שמסומן בסדר עדיפויות גבוה הוא אתגר המל"טים. כבר במבצע "שומר החומות" יורטו מספר מל"טים ששיגר חמאס, ויש סוגים רבים של מל"טים איראניים במרחב שחיל האוויר נדרש להתמודד איתם. מדובר ב"שחקן חדש" שנכנס לזירה, וגם בהקשר הזה פועלים בצה"ל לפתח מענה מתאים והולם של הגנה אווירית.

בנוסף, בצה"ל הוחלט לתעדף את התוכניות לתקיפה צבאית באיראן במיקום גבוה בעדיפויות של חיל האוויר, ובימים אלה מתבצעים שינויים והתאמות בתוכניות האימונים. לאחר אישור תקציב הביטחון בכנסת יתאפשר גם להאיץ את ההכנות - גם ברכש, גם במודיעין, גם באימונים ובהיבטים נוספים.

ביחס לזירה הסורית, וברקע התקיפה המיוחסת לישראל הלילה בסוריה ופגישתם האחרונה של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בחיל האוויר אומרים כי האינטרס הישראלי הוא שימור חופש הפעולה בסוריה, לצד הקפדה יתרה על ביטחונם של החיילים הרוסים. בצה"ל מזהים מגמה שבמסגרתה הסורים מקרבים נכסים חשובים שלהם לאתרים צבאיים רוסיים, במטרה שהדבר יספק להם מעטפת הגנה וירתיע את צה"ל מלתקוף אותם. 

תרגיל BLUE FLAG הבינלאומי

הדברים נאמרו לקראת תרגיל BLUE FLAG הבינלאומי, בהשתתפות 8 חילות אוויר מהעולם. אורח מיוחד הוא מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, שהגיע אמש לישראל לראשונה, כאורחו של מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. זו הפעם הראשונה שבריטניה משתתפת בתרגיל, והפעם הראשונה שהודו מגיעה אליו עם מטוסי קרב.

ביום שלישי יגיעו ארצה כל מפקדי חילות האוויר של המדינות המשתתפות בתרגיל, וגם מפקדי חילות האוויר של מדינות המחזיקות ב F-35, ויתקיים מפגש בנבטים באירוח ישראלי.

בחיל האוויר מעריכים כי יראו יותר מדינות משתתפות בתרגיל זה בשנים הבאות, ואומרים כי תרגילים מהסוג הזה הם " תכון טוב ליציבות אזורית".

אחת המטרות המרכזיות של התרגיל היא להיות מסוגלים לשתף בזמן אמת מידע ממטוסי דור 5 עם מטוסי דור 4, וכך להרחיב את מעטפת הביצועים של המטוסים הפחות מתקדמים.

עוד מטרה שמסמנים בחיל האוויר לתרגיל - להרחיב את הלגיטימציה הבינלאומית של פעילות חיל האוויר בעזה ובצפון, ולאפשר לתעשיות הביטחוניות לייצר קשרים עם חילות אוויר מרחבי העולם ולשפר את הקשרים איתם.

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, אמר היום (ב'): "המזרח התיכון הוא זירה מורכבת שמשתנה בכל זמן נתון. האתגרים שעומדים בפנינו הולכים וגוברים, ולכן אנחנו חייבים להיות צעד אחד לפני האויב. חיל האוויר מתאמן בשגרה כדי להיות מוכן למגוון רחב של תרחישים בחירום.

"האיום על מדינת ישראל מגיע מגזרות שונות - החל מרצועת עזה, דרך סוריה ולבנון לאיראן. האימון המשותף מאפשר לנו למידה מחילות האוויר המשתתפים בתרגיל, ומכין את אנשי חיל האוויר לתרחישים בזמן אמת, במטרה להמשיך ולהצליח במשימתנו".