כך נתנה הרץ בוסט לטסלה והכניסה אותה למועדון הטריליון

הרכישה הגדולה של 100 אלף מכוניות ע"י חברת השכרת הרכב עשויה לעזור לטסלה להביא יותר מכוניות שלה לידיים של לקוחות שלא קנו מכונית חשמלית

תחנת טעינה של טסלה / צילום: Shutterstock
תחנת טעינה של טסלה / צילום: Shutterstock

טסלה  חצתה את רף טריליון הדולר בשווי שוק אמש (ב') והצטרפה למועדון קטן של חברות, לאחר שמחיר המניה שלה עלה יותר מכפליים השנה עם הצמיחה במכירות הרכב ועלייה ברווחים.

המשקיעים דחפו את יצרנית המכוניות החשמליות אל מעבר לקו הטריליון, לאחר שחברת הרץ הזמינה מטסלה 100 אלף מכוניות שאמורות להימסר לה עד סוף השנה הבאה, רכישה גדולה שעשויה לחשוף נהגים רבים לטכנולוגיה של טסלה.

אפל , מיקרוסופט , אמזון  וחברת האם של גוגל אלפאבית  הן החברות האמריקאיות היחידות המוערכות ביותר מטריליון דולר. פייסבוק  הייתה במועדון הזה אם כי מאז ירד מחיר המניה שלה. טסלה, שבשבוע שעבר דיווחה על רווח שיא לרבעון, שווה יותר מתשע חברות הרכב הבאות בתור מבחינת שווי שוק גם יחד.

"Wild $T1mes!", צייץ מנכ"ל טסלה  אלון מאסק ביום שני בצהריים. הוא הוסיף, לגבי ההזמנה של הרץ: "מוזר שזה מה שהניע את הערכת השווי, כי טסלה היא בעיקרה בעיה של קו הייצור, לא בעיה של הביקוש".

המניה של טסלה סגרה אמש על 1,024.86 דולר, עלייה של יותר מ־12% שהעניקה לחברה שווי שוק של 1.03 טריליון דולר.

צמיחה מהירה משמעותית משל אמזון

ההערכה של טסלה עלתה מהר באופן לא רגיל. לקח פחות משנתיים לשווי השוק של טסלה לצמוח מ־100 מיליארד לטריליון, על פי חברת דאו ג'ונס. לעומת זאת, לאמזון לקח יותר משמונה שנים לעשות מהלך דומה.

העלייה במחיר מניות טסלה היטיבה עם מאסק, בעל המניות העיקרי בחברה והאיש העשיר ביותר בעולם. האחזקות של מאסק בטסלה, כולל אופציות על תנאי ואופציות שאינן על תנאי, היו שוות כ־297 מיליארד דולר נכון לאתמול, על פי חברת נתוני המשילות התאגידיים Equilar. מדובר ביותר מהערכת השווי של חברת טויוטה כולה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה לפי שווי שוק.

הזמנת המכוניות של טסלה על ידי הרץ היא חלק ממאמץ נרחב יותר של חברת השכרת הרכב להעניק ללקוחות יותר אפשרויות להשכרת כלי רכב המונעים בכוח סוללה.

בחברת ההשכרה, שמשרדיה נמצאים באסטרו, פלורידה, אמרו שמתחילת נובמבר ועד אמצע השנה, לקוחות הרץ יוכלו לשכור טסלה מדגם 3 בשדות תעופה ובמקומות רבים אחרים בשווקים עיקריים של ארה"ב ובכמה ערים באירופה.

תנאי ההסכם הפיננסי בין הרץ וטסלה לא דווחו. בהתחשב במחיר הרשום, העלות להרץ תהיה גבוהה מ־4 מיליארד דולר. עם זאת, באופן היסטורי מקובל שרכישות קיבוציות כאלה כוללת הנחה לחברות השכרת הרכב. מאסק צייץ ביום שני ש"המכוניות שנמכרו להרץ לא נמכרו בהנחה".

מכוניות חשמליות יהוו יותר מ־20% מהצי העולמי של החברה לאחר השלמת ההזמנה הזו, כך אמרו בהרץ ביום שני. חברת השכרת הרכב אמרה שהכניסה מכוניות חשמליות לצי שלה כבר ב־2011.

ההזמנה מהווה חלק לא קטן מנפח הייצור השנתי של טסלה, שגדל בשנים האחרונות. יצרנית המכוניות החשמליות מסרה כמעט חצי מיליון מכוניות בעולם בשנה שעברה ובהתחשב בביצועיה עד ספטמבר, אמורה למסור כמעט 900 אלף מכוניות ללקוחות השנה.

הרכב האוטונומי תחת זכוכית מגדלת

בעוד שההסכם עם הרץ אמור לאפשר ליותר אנשים לנהוג בטסלה, הוא מגיע בזמן שבחינה של מאפייני הסיוע לנהיגה של דגמי החברה נמצאים תחת זכוכית מגדלת. ביום שני, ראשת המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים הדגישה ביקורת שמתחה מוקדם יותר, ונזפה בטסלה על כך שלא טיפלה במה שהמנהל מגדיר ככשלים בטכנולוגיית הסיוע לנהג של החברה.

"חקירות ההתרסקות שלנו הכוללות את רכבי החברה שלכם הראו באופן ברור שהפוטנציאל לניצול לרעה מצריך שינוי בעיצוב המערכת על מנת להבטיח שתהיה בטיחותית", כתבה ג'ניפר הומנדי במכתב למאסק.

המנהל חוקר תאונות ועושה המלצות בטיחות אבל אין לו סמכות רגולטורית. הסוכנות דחקה בטסלה לנקוט צעדים נוספים להגבלת האופן בו נהגים יכולים להשתמש בטכנולוגיית הסיוע לנהיגה המתקדמת של החברה, שלא הופכת את המכונית לאוטונומית.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה לגבי המכתב.

הרץ מתאוששת מחובות הקורונה

הרכישה של הרץ עשויה להרים את פרופיל חברת השכרת הרכב המתכוננת להירשם מחדש לאחת הבורסות הגדולות עד סוף שנה זו. מניות הרץ, שכרגע נסחרות ישירות מהחברה, עלו בכ־10% למחיר של 27.17 דולר למניה.

הרץ עושה את ההשקעה לאחר שניצלה מפשיטת רגל תחת בעלות חדשה. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל במאי 2020 לאחר שכבר כשהייתה שקועה בחובות, סבלה מצניחה במספר ההזמנות.

ההתרחבות לכלי רכב חשמליים היא חלק ממה שהחברה מגדירה "הרץ החדשה", המתמקדת בחישמול, נסיעות משותפות וחוויה דיגיטלית, כך אמרו בחברה. הבעלים החדשים בהרץ רוצים לשנות את החברה בת 100 השנים, ולהטמיע בה תוכנות חדשות על מנת לשפר את ניהול המלאי ולחזות ביקוש מצד הלקוחות באופן מוצלח יותר.

"מכוניות חשמליות הן כעת חלק מהמיינסטרים, ורק התחלנו לראות עליה בביקוש העולמי ובעניין בהן", אמר מארק פילדס, מנכ"ל זמני בחברה. פילדס, שבעבר היה מנכ"ל של חברת פורד, קיבל את התפקיד בהרץ מוקדם יותר החודש.

החברה הודיעה גם שנכנסה להסכם עם כוכב הפוטבול טום בריידי על קמפיין שיווק להשכרת המכוניות החשמליות.

הרץ הזהירה שמאמציה לחשמל את הצי שלה עשויים להיפגע בגלל גורמים שאינם בשליטתה, כמו המחסור בשבבים וגורמים אחרים.

לחברה רשת של תחנות טעינה לכלי הרכב שלה בנוסף לאלה שאנשים מתקינים בבתיהם. משתמשי טסלה התלוננו לעתים על זמני המתנה ארוכים במתקני טעינה.

"כמובן שיש לנו עבודה לעשות בהרחבת ההספק בכמה אזורים צפופים, אבל ב־18 החודשים האחרונים הצפיפות ברחבי הרשת ירדה", אמר סגן נשיא בכיר בטסלה אנדרו בגלינו בשיחת רווחים מוקדם יותר החודש. רשת הטעינה של טסלה, אמר, הוכפלה בשנה וחצי האחרונה והחברה מתכוונת לשלש את גודלה בשנתיים הקרובות.

טסלה הודיעה באתר שלה שיש לה יותר מ־25 אלף תחנות טעינה בעולם, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה. גם הרץ הודיעה שהיא מתקינה אלפי תחנות טעינה לכלי רכב חשמליים ברשת שלה.

קן חימנז השתתף בהכנת הכתבה.