"חמינאי, איפה הדלק?": מתקפת סייבר על תחנות דלק באיראן

דוברה של החברה הממשלתית האחראית על הפצת הדלק פרסם הודעה ולפיה אין להגיע לתחנות עד להשלמת הטיפול במה שכינה "תקלה טכנית" •  במקביל, השתלטו האקרים על מאות שלטי חוצות אלקטרונים וכתבו עליהם "חמינאי איפה הדלק שלנו"

תחנת דלק באיראן / צילום: Reuters, סוכנות הידיעות WANA
תחנת דלק באיראן / צילום: Reuters, סוכנות הידיעות WANA

אלפי תחנות דלק בכל רחבי איראן הפסיקו לפעול, במה שנראה כתקיפת סייבר על מערכות ההפעלה והתשלום של התחנות. התחנות שבתו מפעולה ודוברה של החברה הממשלתית האחראית על הפצת הדלק פרסם הודעה ולפיה אין להגיע לתחנות עד להשלמת הטיפול במה שכינה "תקלה טכנית".  התקלה שיתקה את רוב תחנות הדלק באיראן, כאשר אלה שנותרו פועלות הן תחנות הדלק המיכניות באזורי הספר.

במקביל למתקפה על תחנות הדלק השתלטו האקרים על מאות שלטי חוצות אלקטרונים וכתבו עליהם "חמינאי (נשיא איראן) איפה הדלק שלנו". הכיתוב מרמז על מועד התקיפה, מלאת שנתיים להפגנות הסוערות שפרצו באיראן בשל העלאת מחירי הדלק - הפגנות שדוכאו באלימות על ידי השלטונות ובמהלכן נהרגו כאלף וחמש מאות בני אדם.

איראן סובלת מהתקפות סייבר תכופות ובאחת מהן השתלטו האקרים על מערכת מצלמות בבתי הכלא ושידרו תמונות של התעללות באסירים. במתקפה אחרת השתלטו האקרים על שלטי חוצות ופרסמו בהן את מספר הטלפון של לשכתו של נשיא איראן.

התקפה חמורה במיוחד הייתה על הנמל העמוס באיראן באנדר עבאס לפני שנה בדיוק ואז הושבת הנמל לחלוטין למשך כמה ימים.

איראן הרשמית הגיבה לפני זמן קצר בהודעה שאכן מדובר במתקפת סייבר, אך בינתיים לא האשימה ישירות שום גורם. מקצת ההתקפות מיוחסות לישראל, לרבות זו של החדרת וירוס סטוקסנט למערכת הגרעין שלה לפני יותר מעשור אשר שיבשה את תהליך המחקר והפיתוח של פרוייקט הגרעין לזמן רב.