טסלה נכנסה מהר מכולן ל"מועדון הטריליון", ואפילו מאסק בהלם

יצרנית המכוניות החשמליות הגיעה לשווי האסטרונומי מהר יותר מכל חברה אחרת אי פעם • זה קרה מיד אחרי עסקת ענק עם חברת השכרת הרכבים הרץ, אבל ההסכם רחוק מלהסביר את הסיבה

אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux
אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux

טסלה גנבה את ההצגה השבוע בוול סטריט כשהעפילה לראשונה לשווי שוק של מעל טריליון דולר. מנייתה של יצרנית הרכבים החשמליים טסלה זינקה ביום שני מעל לרף של 1,000 דולר, ובכך השלימה זינוק של יותר מ-40% במהלך 12 החודשים האחרונים. זאת, לאחר שחברת השכרת הרכבים הרץ (פושטת הרגל עד לאחרונה) הודיעה על תוכניות לרכוש 100 אלף כלי רכב חשמליים עד סוף שנת 2022.

 
  

זינוק בעלייה

שתי ידיעות חיובית עזרו למניה לרשום אתמול היסטוריה. האחת, זו העסקה עם הרץ שיצאה לפני ארבע חודשים מפשיטת רגל אליה נכנסה עם משבר הקורונה, שצפויה להניב לטסלה הכנסות של כ-4.4 מיליארד דולר אם תצא לפועל.

השנייה, קשורה לדיווח על כך שמודל סדאן 3 של טסלה הוא הרכב הנמכר ביותר באירופה. האם שתי ההודעות הללו גם יחד מצדיקות קפיצה של 115 מיליארד בשווי השוק של החברה ביום אחד? נראה שלא. מאסק בעצמו התייחס לכך בציוץ כשכתב כי "השינוי בתמחור תמוה מאחר ואתגרי החברה מתבססים על הגדלת נפח הייצור ולא על רמות הביקוש". הזינוק בערכה של המניה מגלם בעיקר את הציפיות לעתיד ואת ההייפ המתמשך סביב חלום הרכב החשמלי שהופך למציאות, ובעיקר סביב העומד בראשה שחגג אתמול בציוץ: "Wild $T1mes!".

הכניסה למועדון הטריליון לקח לטסלה רק 18 שנה מאז הקמתה. בכך חברת החלום, שהופך למציאות, רשמה שיא נוסף: הגעה לשווי של טריליון דולר בזמן הקצר ביותר. גוגל, שאיבדה כעת את הכתר לטסלה, הייתה הראשונה לעשות זאת לפניה אחרי 21 שנה מאז הקמתה; אפל, אמזון נכנסה למועדון הטריליון אחרי 24 שנה, וענקית הטכנולוגיה אפל הגיעה לשווי חברה של טריליון דולר תוך 42 שנה.

מאסק משאיר אבק לבזוס

הקפיצה במניה הגדילה את הונו של העומד בראשה אלון מאסק ב-36.2 מיליארד דולר ביום אחד, לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, ובכך השווי הנקי של מאסק טיפס לסכום עתק של 288.6 מיליארד דולר - מה שהופך אותו לאדם העשיר ביותר בעולם, יותר מג'ף, בזוס מייסד אמזון, ויותר משווי השוק של ענקית האנרגיה אקסון.

רק לפני כשבועיים בזוס הדהד בטוויטר מאמר משנת 1999 שכיכב בשער המגזין "בארונ'ס", שהטיל ספק במודל העסקי של אמזון. מאסק ענה לציוץ של בזוס עם אמוג'י של מדלית כסף שחרוטה עליה הספרה 2 בתגובה לכך שבזוס נדחק אל המקום השני כאיש העשיר בעולם אחרי מאסק עצמו. קשה לאמוד את השווי המדויק של בזוס ומאסק, בין היתר, בגלל שהרבה מנכסיהם פרטיים אך השניים, שמתחרים ביניהם בימים אלו במרוץ לטיסות מסחריות לחלל - מאסק עם SpaceX ובזוס עם בלו אוריג'ן - החליפו מקומות כמה פעמים כאנשים העשירים ביותר בעולם בחודשים האחרונים, כאשר מאסק עקף את בזוס בעיקר הודות לעלייה בערכה של טסלה וגם של חברת הטילים הפרטית.

התגרות בשורטיסטים, OUT. ציוצים על קריפו, IN

אופיו הצבעוני של מאסק ממשיך לספק כותרות מעניינות. לפני שעבר לצייץ על שוק המטבעות הדיגיטליים ועל הדרך מביא לזינוק מטאורי בערך ה"מטבעות", כמו הדוג'קווין, כבר ביולי אשתקד, כאשר טסלה עקפה את טויוטה והפכה ליצרנית הרכב בעלת השווי שוק הגבוה בעולם, מאסק התגרה במשקיעים שהימרו נגד צלחתה של החברה. היה זה כאשר מאסק השיק קו מכירות של מכנסוני סאטן אדומים בלעג לאלו שהימרו נגד המניה, שכן המשמעות הנוספת של "מכנסונים" Shorts - היא שורט, כלומר מכירה בחסר של המניה, אך זו הרקיעה שחקים והמהמרים נגדה הפסידו את התחתונים.

כיום כבר אף אחד לא מדבר על השורטיסטים כאשר שוויה של טסלה גבוה מזה של כל יצרניות הרכבים גם יחד. למעשה, עוד לפני הזינוק אתמול שוויה של חברת הרכב החשמלי עלה על זה של כל תעשיית הרכב בקרב החברות הנסחרות באירופה, ארה"ב וסין. כלומר, מעל שווין של טויוטה, וולקסווגן, GM, BMW, פורד, הונדה ופרארי גם יחד.