בניגוד לרוב המומחים: קת'י ווד מנבאת דפלציה אמריקאית מיד אחרי החגים שם

קת'י ווד נגד ג'ק דורסי והנבואה שלו על היפר-אינפלציה שמאיימת על ארה"ב: ווד טוענת כי מיד אחרי חגי דצמבר וינואר דווקא תגבר שם המגמה הדפלציונית בשוק – בגלל נחשלות של טכנולוגיה חדשנית ובגלל עודפי מלאי חריגים אצל היצרנים

קת'י ווד, מייסדת ומנכ''לית ARK Invest / צילום: יוטיוב
קת'י ווד, מייסדת ומנכ''לית ARK Invest / צילום: יוטיוב

למרות הרגיעה הבריאותית בארצות-הברית מול הקורונה, המגפה עדיין חיה ונוכחת שם בצורת האיום האינפלציוני שמטלטל בימים אלה את המשק האמריקאי. עליות המחירים בארצות-הברית התגברו בעיקר בגלל המשבר העולמי בשרשרת האספקה, שמחבל עד כדי הרס בענפים שלמים במשק העולמי. קשיי האספקה, שנובעים מצווארי הבקבוק בנמלי הים והאוויר, גררו איתם מחסור במוצרים והיצע דועך בשווקים, מול ביקושים גוברים של הצרכנים, שבאים עם דעיכת המגפה והסרת הסגרים בעולם: עודפי הביקוש גאו מיד כשצרכנים יצאו החוצה מהסגרים אל מרכזי הקנייה. נוסף לזה, הזינוק החריג במחירי הנפט בחודשים האחרונים רק הוסיף לאיום האינפלציה. על כן, בעיניי חלק מהמומחים, אין ספק שזה המתכון המושלם לאינפלציה כרונית. ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, ניבא השבוע נבואת זעם על היפר-אינפלציה שתבוא על ארצות-הברית.

אל מול זה צייצה אתמול קת'י ווד, גורו ההשקעות והכוהנת התורנית של התחזיות הנכונות בוול-סטריט, על ההסתייגות שלה מהאזהרה של דורסי. ווד, עם חברת הקרנות שלה ARK, הציגה את הביצועים הטובים ביותר בעולם בשנה שעברה, והיא דווקא מתנבאת שמיד אחרי החגים של דצמבר וינואר, המחירים יתחילו לצנוח בארצות-הברית. ווד טוענת כי המשק האמריקאי דווקא חשוף לאיומים דפלציוניים מהותיים, שיקזזו את עליות המחירים.

ווד מציגה מספר נימוקים לנבואה שלה, בראש ובראשונה את הפיגור בקצב החדשנות הטכנולוגית במשק האמריקאי, כמשתנה דפלציוני מהותי שיאט את עליית המחירים. ווד טוענת כי הפיגור הטכנולוגי בחלק גדול מהעסקים המקומיים הוא תוצאה של החלטות שגויות של העשור הקודם - כשבעלי המניות בקבוצות העסקיות החליטו החלטות קצרות טווח, והעדיפו אז דיווידנדים מידיים, על פני השקעות יקרות בחדשנות טכנולוגית. מתוך כך, עכשיו המשק האמריקאי פוגש את התוצאות של מוצרים מיושנים שמוצעים לצרכנים בשוק במחירים זולים.

עוד גורם דפלציוני שווד מדברת עליו הוא ההשפעות של המגפה ושל איומי המשבר בשרשרת האספקה. היא טוענת שבגלל משבר האספקה, העדיפו חברות רבות להזמין הזמנות יתר של חומרי גלם, ולאגור אותם אצלם במלאי, לפעמים עד כדי כפליים ופי שלוש מהנדרש. כבר היום, מציינת ווד, נרשמה ירידה במחירי חומרי הגלם, כמו של עצים ושל עפרות ברזל, עד כדי 50%. לכן היא מנבאת שמיד אחרי שעונת החגים תחלוף, רמות הביקוש ידעכו וחברות יאלצו להתמודד עם עודפי המלאי שלהם, באמצעות הוזלת מחירים על המדפים.