אם היה תורם רק 2% מההון שלו - אלון מאסק היה פותר את בעיית הרעב העולמית

42 מיליון בני אדם, ביניהם מיליוני ילדים מתחת לגיל 5, מצויים בסכנת מוות בגלל רעב • האו"ם עושה את החישובים בשביל אלון מאסק - עם 2% בלבד מההון שלו, 6 מיליארד דולר, היה אפשר לפתור את המשבר ההומניטרי הזה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

רק שבריר מההון של אלון מאסק ושל קבוצה קטנה של עשירי תבל היה יכול לפתור את בעיית הרעב העולמי - כך אומר ל-CNN מנכ"ל תוכנית המזון העולמית של האו"ם, דיוויד ביזלי. "לממשלות אזל הכסף", טען. "על המליארדרים להתערב באופן חד פעמי - 6 מיליארד דולר שיעזרו ל-42 מיליון איש שהולכים למות, פשוטו כמשמעו, אם לא נגיע אליהם. זה לא מסובך".

רק השבוע פורסם שאלון מאסק הוא אדם העשיר ביותר אי פעם על פני כדור הארץ, כשהוא שובר את כל השיאים האפשריים של עושר אישי. עכשיו גם האו"ם מעיר הערות על העושר המוגזם הזה, שנצבר בעשורים האחרונים אצל קבוצה מצומצמת.

6 מיליארד הדולר להם זקוק ביזלי כדי להציל את העולם לטענתו, זה בהחלט חלק זעום - 2% ליתר דיוק - מהעושר שמצוי בידי אלון מאסק, כ-289 מיליארד דולר.

ילדים מחכים בתור של סוכנות המזון העולמית של האו''ם במדגסקר, לפני כשנה / צילום: Associated Press, Laetitia Bezain
 ילדים מחכים בתור של סוכנות המזון העולמית של האו''ם במדגסקר, לפני כשנה / צילום: Associated Press, Laetitia Bezain

ביזלי קורא לעשירי העולם, ומציין במפורש את אלון מאסק ואת ג'ף בזוס, לתת יד ולתרום מחלקם למאבק בבעיית הרעב בכמה ארצות נחשלות. עוד מוסיף ביזלי בקשר לכך שהכסף נדרש גם עבור דלק למשאיות שמשנעות את המזון ואפילו עבור תשלום משכורות, שמתחילות לאזול בתוכנית המזון העולמית של האו"ם וגם אצל ארגוניים הומניטריים דומים.

"העולם בצרות"

התקופה האחרונה מתאפיינת בצירוף נסיבות נדיר ומאיים - בראשן מגפת הקורונה ושינויי האקלים - שהביא מדינות רבות על סף משבר, ומצד שני להכפלה של ההון האישי של המיליארדרים האמריקאים, שיחדיו מגיעים ל-5 טריליון דולר. "השווי של 400 המיליארדרים העשירים ביותר בארצות הברית עלה בשנה האחרונה ב-1.8 טריליון דולר. כל מה שאני מבקש זה 0.36% מזה", אמר ביזלי. "העולם בצרות". 

באפגניסטן, למשל, מתמודדת כיום מחצית מהאוכלוסייה, כמעט 23 מיליון בני אדם, עם רעב של ממש, וביניהם יותר מ-3 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש, שנמצאים בסיכון ממשי לגווע למוות, כך לפי נתוני תוכנית המזון של האו"ם.

דוגמאות נוספות מהדוח מציינות את "המסדרון היבש", הכינוי שניתן למדינות מרכז אמריקה - גואטמלה, הונדורס, אל סלבדור וניקרגואה, כאזור פגיע מאד לשינויי האקלים, שמוטטו את הכלכלות שם והביאו את המדינות האלו, שנתמכות על ידי תוכנית המזון העולמית של האו"ם, עד כדי משבר של ממש; באתיופיה, ישנם 5.2 מיליון אנשים שנמצאים במחסור חמור של מזון - פליטים של מלחמות פנימיות שמתרחשות שם בשנים האחרונות.

ביזלי הציע לקחת את עשירי העולם לסיור כדי שיראו את המציאות. "יש לנו חיסון לזה, קוראים לו כסף, אוכל. זה קל. המיליארדרים צריכים להתערב".

גם ממשל ביידן פרסם סדרת דוחות בקשר להשפעות רחבות ההיקף משבר האקלים, שיגיע לכל מדינה בעולם, בעיקר בעקבות הגירה של תושבים מארצות יבשות. זאת הפעם הראשונה שממשל ארצות הברית מכיר בקשר בין משבר האקלים לבין תופעת ההגירה המתגברת.

אי אפשר שלא לשאול האם ההצעה של מנכ"ל תוכנית המזון העולמית של האו"ם - תרומה חד פעמית של עשירי העולם שתפתור את המשברים הכואבים והחמורים הללו, היא לא פתרון פשטני מידי לבעיות עומק שונות, שמחסור במזון הוא רק תוצאה וביטוי שלהן, כמו משבר האקלים, הגירה או ממשלים שנויים במחלוקת. כך או כך, כל תרומה של עשירי העולם לפתרון מצוקות של מי שאין להם או שיש להם פחות - היא מבורכת.