ועדת הכספים אישרה את התקציב לקריאה שנייה ושלישית

הדיון על התקציב התארך בשל אלפי הסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה, אך לאחר שהוקצו להם כספים קואליציוניים, ניתנה האות לאשר את חוקי התקציב בוועדה • יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי"

יו''ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה לפנות בוקר את חוקי התקציב לשנים 2021 ו-2022 לקריאה שנייה ושלישית והשלימה הכנות אחרונות לקראת ההצבעה עליהם במליאה. במהלך הדיון, שארך שעות ארוכות בשל אלפי הסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה, לבסוף החליט יו"ר הוועדה אלכס קושניר להקצות כספים קואליציוניים למטרות האופוזיציה ורק אז, לאחר שש שעות - ניתנה האות להצביע ולאשר את החוקים.

בהתאם לסיכומים, הועברו לבקשת חברי האופוזיציה שנכחו בדיון ובהם רון כץ, ינון אזולאי, שלמה קרעי ובצלאל סמוטריץ' הכספים הבאים: 5 מיליון שקל לבתי חולים בפריפריה, 14.5 מיליון שקל לתרבות יהודית, 30 מיליון שקל לחינוך העצמאי ו30 נוספים למעיין החינוך התורני (רשת החינוך של ש"ס) ו-8.5 מיליון שקל למנהלת זהות יהודית. בנוסף הועברו שלושה מיליון לפיתוח הנגב והגליל וכן סוכם על קידום חקיקה בהפחתת תשלום ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים שלומדים בחו"ל.

אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועמ"ש: סה"כ הוקצבו בשנת 2021 50 מיליון שקל במסגרת הסיכום, ובשנת 2022 - 41 מיליון.

סדרי הדיון שנקבעו בעקבות ההסכמות יכללו או שלוש שעות נימוק לכל סיעה מ-4 סיעות האופוזיציה, עם הצבעה בתום כל שלוש שעות - אך חוסר אפשרות להוסיף הסתייגויות לאחר מכן, או לחלופין 2 דקות לנימוק כל הסתייגות שהיא, אך ההצבעה תתרחש בסוף במרוכז, מה שיאפשר לחברי הקואליציה להעדר מהאולם למשך מספר שעות ברצף.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר בתום הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כאשר התקציב האחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018. בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה. חברי הקואליציה - לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".