מקדונלד'ס מעלה מחירים לאחר שהעלתה את שכר העובדים

מכירות הרשת עלו יותר ממה שהיו לפני המגפה לאחר הקלה במגבלות הקורונה בשווקים מרכזיים

סניף מקדונלד'ס בניו יורק / צילום: רועי גולנדברג
סניף מקדונלד'ס בניו יורק / צילום: רועי גולנדברג

תאגיד מקדונלד'ס מעלה את מחירי הפריטים בתפריט כדי להדביק את התשומות העולות במהירות, כך הודיעה החברה, כשמשכורות לבדן עלו עד כה ב־10% בסניפי הרשת בארה"ב.

ענקית ההמבורגרים משיקגו נאבקת לגייס מספיק עובדים לשרת לקוחות במהירות ולשמור את סניפיה פתוחים שעות מלאות, אפילו כשהרשת מציעה שכר גבוה, כך אמרו המנהלים.

העלאת השכר הממוצעת בסניפים של מקדונלד'ס ממשיכה בחברה מהרבעון השני של 2021, אז דיווחו המנהלים על העלאה בשיעור של כ־5% בסניפים בארה"ב. השכר הגבוה יותר, הכולל העלאת שכר של כ־15% בסניפים שנמצאים בבעלות החברה, עוזר - אבל לא כמו שציפו.

"בהחלט ציפיתי וקיוויתי שנראה את המצב משתפר לפחות מעט יותר מהר ממה שקרה", אמר המנכ"ל כריס קמפצ'ינסקי למשקיעים ביום רביעי.

יצרנית הביג מק גם משלמת יותר על נייר, רכיבים וחומרים אחרים, אמרו המנהלים. מקדונלד'ס מצפה שמחיר הסחורות שלה יעלה השנה ב־3.5% עד 4%, לעומת העלייה בשיעור 2% שהייתה מוקדם יותר ב־2021, כך אמרו המנהלים.

המחירים הגבוהים יותר האלה עושים את דרכם לצרכנים, והמנהלים אמרו כי הם מצפים שהמחירים של הרשת יעלו השנה ב־6% לעומת שנה שעברה. 

עוד רשתות מעלות מחירים

חברות ברחבי העולם מעלות את המחירים לצרכנים בתגובה לגידול בעלויות שמתחיל בהפצה ושילוח ונגמר בעלויות רכיבי המזון ודלק. האינפלציה בארה"ב בספטמבר נותרה בשיעור הגבוה ביותר כבר מזה עשור, כך מראים נתוני לשכת התעסוקה.

בתאגיד סטארבקס אמרו ביום רביעי כי יגדילו את השכר הממוצע של עובדים אמריקאים ל־17 דולר לשעה, לעומת כ־14 דולר לשעה כרגע. בריסטות שהיו ברשת הקפה שנתיים או יותר יקבלו העלאת שכר של עד 5%, אמרו בסטארבקס, ומי שעובדים חמש שנים או יותר יקבלו העלאה של עד 10%.

מסעדות רבות מעלות את מחירי התפריט על־מנת לאזן עלויות גבוהות יותר לטבחים ומלצרים ואת העלויות הגבוהות יותר של בשר, חומרי אריזה, שמן צמחי וסחורות אחרות. ברשת האוכל המקסיקני צ'יפוטלה, במסעדות דל טאקו וברשת הצ'ילי ברינקר אמרו למשקיעים בשבועות האחרונים כי העלו מחירים על־מנת לעזור לכסות על העלויות.

במקדונלד'ס אמרו ביום רביעי כי מכירות של סניפים ברבעון שנגמר ב־30 בספטמבר עלו ב־10.2% לעומת אותה תקופה לפני מגפת הקורונה. מכירות בסניפים עלו ב־14.6% לעומת התקופה המקבילה ב־2019.

במקדונלד'ס אמרו כי כמות ההזמנות הגדולה והמחירים הגבוהים יותר הגדילו את הכנסות הרשת בארה"ב, כפי שעשה גם הכריך החדש שהציגה, קריספי צ'יקן, וארוחות המקבלות חסות מידוענים. המסעדות מקבלות יותר הזמנות־לקחת וקניות של קבוצות גדולות לעומת התקופה שלפני המגפה, וזה מתפרש לקנייה יותר גדולה פר לקוח, אמרו המנהלים.

"אנחנו מוכרים יותר כריכים, ומוכרים יותר צ'יפס", אמר המנכ"ל קמפצ'ינסקי. 

עלייה בהכנסות נטו

מקדונלד'ס דיווחה על עלייה בהכנסה נטו לרבעון בשיעור של 22% לעומת רבעון בשנה שעברה, עלייה של 2.15 מיליארד דולר. המכירות בגובה 6.2 מיליארד דולר עלו ב־14% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה. בהתאמה, מקדונלד'ס הודיעה כי הרוויחה 2.76 דולר למניה.

מכירות החברה ורווחיה עלו על ציפיות האנליסטים. מניות מקדונלד'ס עלו ב־2.2% ל־241.57 דולר למניה במסחר הבוקר.

מקדונלד'ס הגדילה מעט את התחזיות למכירות בכל סניפיה ל־2021. הרשת צופה גם לפתוח עוד סניפים ברחבי העולם, בעיקר בסין ושווקים בינלאומיים אחרים. בארה"ב, עיכובים בשרשרת האספקה לציוד מטבחי ועיכובים במתן רישיונות דוחים פתיחות של חלק מהסניפים לשנה הבאה, כך אמרו בחברה.

ברשת ההמבורגרים הגדולה ביותר בעולם הודיעו כי היו פחות סגירות הקשורות לקורונה ברבעון האחרון בשווקים מרכזיים כמו קנדה, צרפת וגרמניה, מה שעזר למכירותיה במדינות אלה. בכל זאת, דרישות התחסנות בצרפת והוראות סגר באוסטרליה, למשל, הפכו את הפעילות ליותר, הודיעו בחברה.

בארה"ב, בערך 3,000 סניפים של מקדונלד'ס נותרו סגורים באזורים עם שיעורי הדבקה גבוהים בקורונה, כ־20% מסניפי הרשת. המכירות בארה"ב נותרו גבוהות בסניפים נגישים לרכב, ברשת ובמשלוחים, אפילו לאחר שהסניפים נפתחו מחדש לקהל, כך אמרו המנהלים.

מקדונלד'ס רכשה כמה חברות סטארט־אפ טכנולוגיות לפני המגפה על־מנת לפתח מערכות כגון הזמנה בזיהוי קולי בסניפים הנגישים לרכב. החברה הודיעה ביום רביעי כי היא מוכרת מעבדת טכנולוגיה שהשקיעה בה באזור המפרץ לחברת IBM, על־מנת שהעבודה במעבדה תתקדם מהר יותר.