בנקים מרכזיים מתדלקים את ההימורים על הידוק מדיניות מוניטרית כשהאינפלציה עולה בעולם

שוקי אגרות חוב הגיבו לשינויי הכיוון האחרונים של קובעי המדיניות בקנדה ובבריטניה

יהדק את המדיניות המוניטרית? יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Al Drago
יהדק את המדיניות המוניטרית? יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Al Drago

אינפלציה גבוהה ועיקשת בכמה כלכלות עשירות גרמה בשבוע שעבר לניעור של שוקי אגרות החוב, כשמשקיעים החלו לצפות שהבנקים המרכזיים ימהרו להדק מדיניות מוניטרית.

השבוע נשואות כל העיניים אל הפדרל ריזרב האמריקאי, שצפוי להתחיל להפחית בתוכנית רכישות האג"ח, שכיום עומדת על 120 מיליארד דולר בחודש, עד שבהדרגה יפסיק בכך לגמרי ביוני הבא.

השווקים מראים שמשקיעים מהמרים יותר ויותר על כך שהפד יעלה את שיעור הריבית בארה"ב בקיץ הקרוב, לאחר הדיווחים האחרונים על אינפלציה וסימנים מבנקים מרכזיים אחרים שהם נעים לכיוון הידוק המדיניות.

אנגליה הראשונה להעלות ריבית?

ההערכות שהבנק המרכזי של אנגליה יהיה הראשון להעלות שיעורי ריבית גברו בשבועות האחרונים אחרי שנציב הבנק אנדרו ביילי הזהיר ב־17 באוקטובר שהבנק המרכזי "יהיה חייב לפעול" אם עליית מחירי המוצרים והאנרגיה תעלה גם את הציפיות של הבריטים לאינפלציה בעתיד.

האינפלציה השנתית בבריטניה עמדה בספטמבר על 3.1% אבל צפויה לעלות לאזור 5% בחודשים הקרובים, יותר מכפליים מהיעד של הבנק, 2%. פקידים בכירים בבנק ייפגשו על מנת לקבוע את הריבית ביום חמישי. משקיעים בשוקי חוזים עתידיים של שיעורי ריבית קבעו את הסיכוי שהריבית תעלה ב־62%, כך אומרים ב־CME Group.

הבנק של קנדה הפתיע את השווקים בשבוע שעבר כשהפסיק בתוכנית רכישת אג"ח הממשלתית שלו והקדים את מסגרת הזמן שבה הוא עשוי לראשונה להעלות את שיעור הריבית מרמתו הנוכחית, אפס.

בינתיים, הבנק של אוסטרליה, שיש לו פגישת מדיניות ביום שלישי, הימם משקיעים כשבחר לא להגן בשבוע שעבר על היעד של ריבית 0.1% שקבע לתשואת אגרות חוב המבשילות באפריל 2024. משקיעים באג"ח נפטרו מחוב של הממשלה לאחר שפורסם דו"ח האינפלציה שהיה חזק מהמצופה.

הצעד של הבנק האוסטרלי הזין ציפיות שיסיים את התוכנית, המכונה "שליטה בעקומת התשואה" בפגישה השבוע. "אם כן, זה יהיה שינוי כיוון מפתיע", אמר בן ג'רמן, כלכלן בג'י פי מורגן צ'ייס.

השינוי בתחזית האינפלציה הופך את מדיניות הבנק של אוסטרליה בכללותה ל"כזו שלא ניתן להגן עליה", אמר דיוויד פלנק, ראש מחלקת כלכלת אוסטרליה בקבוצת הבנקאות של אוסטרליה וניו זילנד.

ולבסוף, נשיאת הבנק המרכזי של אירופה כריסטין לגארד הדפה בשבוע שעבר ציפיות של השוק שהבנק יגדיל את שיעורי הריבית בשנה הבאה, אבל משקיעים חשבו שהמסר שלה היה חלש מדי והגדילו את ההימורים שלהם על כך שהבנק האירופי יגדיל את שיעורי הריבית בקרוב.

העיניים נשואות לפדרל ריזרב

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול יגיע לתורו במושב החם מחר (רביעי) במסיבת עיתונאים לאחר פגישת המדיניות של הבנק המרכזי. משקיעים ינתחו כל פסיק בדבריו כדי למצוא רמזים לגבי הדרך בה הוא ועמיתיו מגיבים לשינויים מהעת האחרונה בציפיות השוק לגבי אינפלציה ושיעור הריבית לטווח הקצר.

פאוול צפוי למצוא "שביל זהב" שירגיע את המשקיעים ויבטיח להם שהוא מנטר מקרוב את סיכון האינפלציה - מבלי להיראות מודאג עד כדי שהוא מעודד ציפיות לשינוי כיוון מהיר לכיוון הידוק המדיניות, כפי שקרה בבריטניה ובקנדה.

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
 בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

"האתגרים שבפני הבנקים המרכזיים פשוט משוגעים", אמר ג'ים ווגל, אסטרטג של שיעור הריבית ב־FHN Financial. "אני חייב להאמין שפאוול והצוות עובדים על איזון מסרים חזק כדי לשמור על אמינות, לשמור על גמישות, אבל גם לתת תשובות כנות".

בארה"ב, מה שמכונה "מחירי הליבה" (שאינם כוללים קטגוריות תנודתיות של מזון ואנרגיה) עלו ב־3.6% בספטמבר לעומת שנה קודם לכן, לפי המדד המועדף על הפד. מאז מאי, שינויי מחיר כאלה ל־12 חודשים הגיעו לשיאים של כמעט 30 שנה.

פאוול ועמיתיו אמרו שהם עדיין חושבים שהאינפלציה צפויה לרדת מעצמה כשהבעיות בשרשרות האספקה ייפתרו. אבל דברים שאמרו בעת האחרונה מראים שהם מאמינים בכך מעט פחות ממה שחשבו מוקדם יותר השנה.

האינפלציה אכן "בת חלוף"?

משרד התעסוקה האמריקאי דיווח ביום שישי שמדד עלות ההעסקה שלו, מדד של שכר עובדים הכולל גם משכורות וגם הטבות, עלה ב־1.3% ברבעון השלישי לעומת השני, הקצב המהיר ביותר שעלה מאז לפחות 2001. בכירים בפד כולל פאוול אמרו שהם מסתכלים מקרוב על מדד זה.

משקיעים עומדים על המשמרת לראות אם ההצהרה הכתובה שיפרסם הפדרל ריזרב לאחר הפגישה תשנה את הדרך בה הוא מתאר את לחצי האינפלציה. מאז אפריל, תיאר הפד את האינפלציה כ"משקפת ברובה גורמים בני חלוף". כל שינוי בניסוח יהיה יותר משמעותי מהאופן בו פאוול יתאר את הדברים במסיבת העיתונאים בגלל שההצהרה הכתובה מנוסחת לאחר דיון נרחב במועצה של הבנק.

שוקי אגרות החוב של ארה"ב העלו את הציפיות להגדלת שיעור הריבית על ידי הפדרל ריזרב בשנה הבאה. הסבירות של עלייה בלפחות חצי אחוז עד סוף 2022 עלתה לכמעט 80% בימים האחרונים, על פי מחירי שוק הסחורות העתידיות שקבוצת CME Group עוקבת אחריהם. מדובר בעלייה מבערך 20% לאחר הפגישה של הפד בספטמבר.

למרות שתשואות של אגרות חוב בעלות תוקף קצר יותר עלו, התשואות של אגרות חוב לטווח ארוך ירדו. זה ההפך ממה שקרה ב־2013 בזמן מה שמכונה "טנטרום ההצרה" (taper tantrum), כשמשקיעים מכרו אג"ח לתאריך רחוק יותר וגרמו לתשואות לזנק, ברגע הראשון שהפד רמז על כך שהוא מתכוון להפחית ברכישת הנכסים.

ישנם אנליסטים האומרים שהתנודות בעת האחרונה בשוק אגרות החוב רומזות על סיכון גובר שהפד ובנקים מרכזיים אחרים יעשו טעות במדיניות, אם יפסיקו בסיוע לאט מדי או אם יעברו למדיניות הדוקה יותר מהר מדי.

אבל אחרים מאמינים שההתפתחויות האלה פשוט משקפות אי וודאות גדולה יותר והסוחרים הנפטרים מפוזיציות המפסידות כסף בעת שהפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים מתכוננים למגוון רחב יותר של תסריטי מדיניות אפשריים ל־2022 ומעבר לה.

"המשקיעים ממהרים לתקן פוזיציות שנכנסו אליהן על בסיס אמונות מוקדמות יותר", אמר פוגל.

התנודתיות בשווקי שיעורי הריבית עוד לא השפיעה על שווקי נכסים באופן נרחב יותר, כמו למשל מניות אמריקאיות. ואנליסטים הזהירו שחוסר יכולת ניבוי זה יימשך עד שתמונת האינפלציה תאשר או תשלול ציפיות ראשוניות שעליות המחירים מהעת האחרונה ייפתרו מעצמן, ללא צורך בהתערבות של הבנקים.

"בנקים מרכזיים ושווקים מתחילים להתפצל מבחינת תגובותיהם ללחצים האינפלציוניים, ומאוד לא סביר שכולם צודקים", אמר ג'ים רייד, אסטרטג בדויטשה בנק.


ג'ייסון דאגלס, ג'יימס גלין, טום פיירלס וקים מקרל השתתפו בהכנת הכתבה.