"הר של גופות": רוסיה ניצבת בפני קטסטרופה בשל הגל הרביעי

בזמן שכל העולם מסתגל לחיות לצד המגפה, הגל הרביעי של הקורונה מכה ברוסיה בימים אלה, כשהרופאים מדווחים על "הר של גופות" בבתי החולים • מאז תחילת מגפת הקורונה מספר המתים ברוסיה הגיע ל-723 אלף, יותר מ-200 אלף מהם בחודש ספטמבר האחרון • סגרים חלקיים במוסקבה ובסנט פטרסבורג

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הגל הרביעי של הקורונה פוגע בימים אלה ברוסיה, שלפי הדיווחים קורסת מולו. הרשויות במוסקבה דיווחו השבוע על יותר מ-1000 מתים מהמגפה ביממה אחת, נתונים שמציבים את רוסיה במקום הראשון באירופה בעוצמת ההתפשטות. "הר מטורף של גופות" - ככה מתנסחים עדי ראייה מהאזורים המרוחקים ממוסקבה, מול הקטלניות של זן הדלתא.

צוות המשימה הלאומי של רוסיה לקורונה מדווח על כמעט רבע מיליון מתים מהמגפה, מאז יוני 2020 ועד ספטמבר 2021. לעומת זאת, הלשכה לסטטיסטיקה במוסקבה מעריכה כי מספר המתים הוא כפול מכך - 462 אלף מתים בתקופה הזאת.

סוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס מחשבת יותר מ-632 אלף מתים מקורונה ברוסיה, וה"טיימס" של מוסקבה מדבר על 723,350 מתים מאז פרוץ המגפה. מומחים טוענים כי חילוקי הדעות הסטטיסטיים והמספרים הנמוכים שהוצגו על-ידי הרשויות גררו שאננות אצל האוכלוסייה, שפחות מ-50% ממנה מחוסן באופן מלא.

נתוני ההתחסנות הנמוכים תורמים כמובן להתפרצות האחרונה, וכן יש לציין כי החיסון הרוסי, ספוטניק, טרם אושר על-ידי הגופים המוסמכים, כמו ארגון הבריאות העולמי (WHO) או סוכנות הבריאות האירופית (EMA). בפריפריה הרוסית אפילו הצוותים הרפואיים מסרבים להתחסן בחיסון הספוטניק, ומעדיפים להסתכן מול המגפה, כמו גם קרובי משפחה של מתים מקורונה, שדוחים גם הם את החיסון הרוסי בעקבות שלל הסיפורים שכבר נפוצו ברוסיה על הסיכונים שלו.

הקריסה של רוסיה מול המגפה נגרמת גם בגלל מדיניות שלטונית מסורבלת - מדוחות סטטיסטיים לא מדויקים, עד להתחמקות של מוסקבה משליטה במגפה, שהעבירה סמכויות לרשויות המקומיות החלשות ברחבי מדינת הענק. בעוד שחלק מהרשויות סגרו את מערכת הלימודים, במקומות אחרים ברחבי רוסיה נותרו בתי הספר פתוחים, כחממות התפשטות של הווירוס.

גם מערכת הבריאות הרוסית לא עומדת מול הגל הזה - הפרמדיקים ברוסיה מדווחים על המתנה של מספר שעות בחצר בית החולים עם החולים המפונים לטיפול ראשוני. הרופאים ברוסיה מסבירים שזן הדלתא אלים יותר מהזן של 2020, עם יותר מפי שניים חולים בכל יום, לעומת שיאו של הגל בשנה שעברה. בבתי החולים חסרים מרדימים ומומחים למחלות זיהומיות, ואפילו אספקת החמצן למחלקות דלילה מאד, שכן החולים המונשמים רבים יותר וצורכים יותר חמצן לעומת 2020.

תחת ההתפרצות המחודשת, כשבעולם כולו מנסים להסתגל לחיות לצד המגפה, רוסיה מתעוררת עכשיו שוב לשנת 2020. כל העובדים ברחבי רוסיה חויבו לצאת לתשעה ימי חופש בתשלום כדי לבלום את ההדבקה, ואתמול (ב') דווח ממוסקבה כי הנשיא ולדימיר פוטין העריך כי הצבא הרוסי יתגייס לעזור, כדי להקים בתי חולים ניידים, וכך להקל את העומס על בתי החולים.

בינתיים, במוסקבה ובסנט פטרסבורג הוטל הסגר המגביל ביותר מאז השנה שעברה - חנויות, מסעדות ובתי קפה נסגרים, ורק עסקים חיוניים, כמו מכולות ובתי מרקחת, מורשים להיפתח שם. אלא שקווי המטרו של מוסקבה עדיין עמוסים, שליחי האופניים עדיין נוסעים ברחבי העיר, ועבודות הבנייה נמשכות, כך שההערכה שם היא שאם גל ההתפרצות ימשיך לגאות ברוסיה, גם הסגרים עצמם ייעשו הדוקים יותר.