למונייד | ראיון

מנכ"ל למונייד שואף לשווי של 100 מיליארד דולר: "יש לנו אספירציות גבוהות"

חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד משיקה מוצר חדש המיועד לשוק ביטוחי הרכב • המייסד והמנכ"ל המשותף שי וינינגר טוען כי "האספירציות של למונייד מאוד גדולות" ושואף לשווי של 100 מיליארד דולר ויותר, בדומה לחברות הביטוח הגדולות בארה"ב • גם ההפסדים לא מטרידים אותו: "כרגע, הדבר הנכון לנו הוא לצמוח כמה שיותר מהר"

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדים ומנכ''לים משותפים בלמונייד / צילום: שלומי יוסף
שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדים ומנכ''לים משותפים בלמונייד / צילום: שלומי יוסף

חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד משיקה את המוצר החדש שלה, Lemonade Car, המכניס אותה לראשונה לשוק ביטוחי הרכב. המוצר מושק תחילה במדינת אילינוי בארה"ב עם מטרה להתרחב בהמשך למדינות נוספות. מניית החברה נסחרת בעליות של מעל 10% בבורסת ניו יורק.

למונייד , שהוקמה על-ידי שי וינינגר ודניאל שרייבר המכהנים כמנכ"לים משותפים, פועלת בארה"ב ומציעה כיום ביטוחי דירות, ביטוחי בעלי חיים וביטוחי חיים. הפעילות שלה מבוססת על טכנולוגיות של ביג דאטה ובינה מלאכותית, דבר שמסייע לה להעביר למבוטחים תשלומים תוך זמן קצר מקבלת התביעה וכן למנוע הונאות. לפני מספר חודשים הודיעה החברה על הכניסה המתוכננת לשוק ביטוחי הרכב, והעריכה אז את גודל השוק הזה בארה"ב ב-300 מיליארד דולר.

"זה המוצר הכי מורכב וגדול שבנינו עד היום בחברה", אומר וינינגר. הוא מספר כי "כשדניאל ואני ניגשנו לבנות חברת ביטוח, הבנו שצריך לעשות שינוי מאוד משמעותי באופן שבו חברות ביטוח עובדות היום. אלו חברות לא אהובות בלשון המעטה - מעבר לבירוקרטיה, המודל העסקי שלהן גורר עיכוב בתשלומי תביעות ועושה חיים קשים לאנשים שרוצים תשלום עבור נזק שנגרם להם.

"הדרך היחידה לעשות שינוי היא התשתית שעליה הביטוח עובד - החלטנו שאנחנו נגבה אחוז קבוע מהתשלומים שמשלמים על הביטוח, כמו מודל SaaS קלאסי, וכל השאר הולך לתשלום של תביעות. מה שנשאר אנחנו לא לוקחים אלינו, אלא תורמים לקהילה - לצדקות וארגונים חברתיים שהלקוחות בוחרים. בסופו של דבר יש פול של פרמיות שנצבר, ואם החברה מרוויחה הכל, האינטרס שלה הוא לשלם כמה שפחות. אנחנו המצאנו מודל שבו לוקחים אחוז קבוע, נרוויח תמיד אותו סכום, והתמריץ שלנו הוא לשפר את חוויית הלקוח ולתת כמה שיותר מהר את התשלום, כדי שהלקוח יישאר איתנו. זה משנה את כל הדינמיקה".

לדברי וינינגר, במדדי שביעות רצון צרכנים למונייד עוקפת את כל חברות הביטוח בעולם בפער גדול, ועוקפת אף חברות כמו אמזון ואפל: "הלקוחות שלנו מבקשים מאיתנו מוצרים נוספים", הוא אומר. "כשמתרגלים לחוויית המשתמש שבה הכל דיגיטלי והסביבה הצרכנית מאוד טובה, פתאום לעשות ביטוח רכב בחברה מסורתית זה נורא קשה, זה לחזור אחורה".

 
  

"משקיעים גם בתרומה סביבתית"

המוצר החדש של למונייד יאפשר למבוטחים לקבל גם שירותים כמו הטענת סוללה לרכב חשמלי. בחברה מציינים שהמערכת שלה תאפשר להתמודד עם תביעות בזמן קצר יותר וביעילות רבה יותר מחברות ביטוח מסורתיות משום שהיא מבצעת אוטומציה לתהליכים שלוקחים זמן רב. "מעבר לזה אנחנו מחדשים כמה דברים", מוסיף וינינגר. "למונייד הוקמה כ-public benefit corporation, חברה שיש לה שתי מטרות: אחת, למקסם את הרווחים של בעלי המניות כמו בכל חברה אחרת, והשנייה - להביא להשפעה חיובית על החברה (society).

"הצרכן האמריקאי, בעיקר בדור החדש - לא רק מילניאלס או Gen Z אלא על כל הגילים - מעדיף מוצרים עם תרומה חיובית לעולם. אנשים מבינים את המצב הנוראי של כדור הארץ, והאחריות של חברות כמונו היא לקחת צד ולא לחשוב רק על הרווחים. ברור שמכוניות זה דבר מזהם, אך מצד שני אי אפשר לצפות שכולם יפסיקו לנהוג מחר בבוקר.

"ניתחנו את השאלה מה אפשר לעשות בינתיים. אנחנו מודדים את הזיהום של פחמן דו-חמצני שהרכב מייצר בצורה מדויקת יחסית, ומשקיעים במקביל בפרויקטים של שתילת עצים ביחס שווה לזיהום שנוצר, כדי שעל-פני השנים נוכל לספוג את הפחמן הדו-חמצני. דבר שני, המחירים שלנו יהיו מוטים משמעותית לטובת נהגים שנוהגים מעט, נוהגים בטוח, או ברכב חשמלי או היברידי. מכוניות ממש מזהמות - לא נבטח. יש המון השקעה בנושא הסביבתי אצלנו ואנחנו מאוד גאים בזה".

 
  

"רווחיות בביטוח היא עניין מורכב"

לדבריו של וינינגר, העובדה שהמוצר דיגיטלי ויכול לדעת בדיוק כמה ואיך הנהג נוסע, מאפשרת לחברה להציע אחרי תקופה קצרה מחיר מדויק והוגן שספציפי לאותו נהג, ולא כמו בחברות מסורתיות - כממוצע של גיל, מגדר ודגם הרכב.

מה נתח השוק אליו אתם מכוונים, וכמה הכנסות צפויות מהמוצר?
"כיוון שאנחנו חברה ציבורית אני לא יכול להתייחס, אבל אנחנו כן חושבים שזה שוק שהוא מאוד גדול. כבר היום יש לנו מעל 1.2 מיליון לקוחות שלחלקם הגדול יש גם רכב לבטח, כך שרק בקרב הלקוחות שלנו מדובר בפוטנציאל של מיליארדי דולרים".

מה לגבי רווחיות המוצר?
"בביטוח, רווחיות זה דבר מורכב, והיא תלויה בעלות קניית לקוח וביכולת לתמחר את הסיכון בצורה טובה. אנחנו יודעים מניסיון קודם במוצרים השונים, שעם הזמן המוצרים הופכים ליותר ויותר רווחיים. כשיוצאים לשוק יש הרבה מה ללמוד על התנהגות המשתמשים. לאט-לאט נוכל להצליב עם נזקים שבאמת קורים ולתת תמחור מדויק, וכך להיות יותר רווחיים. אנחנו עושים זאת יותר מהר כי יש לנו פי כמה דאטה מחברות אחרות".

באופן כללי, למונייד כיום לא רווחית. במחצית הראשונה של השנה רשמתם הפסד נקי של 105 מיליון דולר ו-EBITDA שלילי של 81.7 מיליון דולר. נכון שהיום השוק מתגמל חברות צומחות גם אם הן לא רווחיות, אבל מה הצפי לעתיד?
"האספירציות של למונייד מאוד גדולות. חברות הביטוח בגדולות באמריקה נסחרות צפונית ל-100 מיליארד דולר שווי, ולדעתנו אין סיבה שחברה מהסוג שלנו לא תגיע לאותם גבהים, ונתח שוק זהה אם לא יותר. אנחנו מרגישים שכרגע, הדבר הנכון לנו הוא לצמוח כמה שיותר מהר, ולהיות החברה הכי אהובה על-ידי הצרכנים".

"יש יתרון תחרותי בחיבור של כל הקצוות"

למונייד הונפקה בניו יורק ב-2020 לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ומיד ביום המסחר הראשון, יותר מהכפילה את ערכה. בשיא, בינואר 2021, המניה נסחרה ב-183 דולר, לעומת 29 דולר בהנפקה, ושיקפה לה שווי של 10 מיליארד דולר. בהנפקה משנית מחודש ינואר האחרון, שבוצעה במחיר של 165 דולר גויס עוד כסף לחברה ובעלי מניות מכרו חלקים מהחזקותיהם (וינינגר לא מכר).

כיום, מחיר המניה הוא 68.4 דולר (ירידה של יותר מ-60% לעומת השיא), המשקף לחברה שווי של 4.2 מיליארד דולר. הצניחה במחיר מיוחסת בין היתר ליציאה מסוימת ממשבר הקורונה שהורידה את קרנן של מניות העולם הווירטואלי שבלטו בתקופת הסגרים.

לדברי וינינגר, למונייד היא "חברת טכנולוגיה שבחרה לעשות ביטוח", משפט שלדבריו מגדיר הכל - את התרבות של החברה, סוג האנשים שהיא מגייסת, רמת הדיוק וההעמקה בטכנולוגיות ובעיצוב.

"כל הביטוח שלנו מתבסס על טכנולוגיה חדשה שאנחנו בנינו, אנחנו לא משתמשים כמעט בטכנולוגיות של חברות אחרות. יש לנו טכנולוגיות צ'ט, זיהוי הונאות, חוויית משתמש, ניהול פוליסות - ואנחנו מאמינים שעל-ידי זה שאנחנו מחברים את כל הקצוות, יש לנו יתרון תחרותי שאי אפשר להדביק אותו. בחברת ביטוח טיפוסית שקונה מערכות מידע, יש מערכות נפרדות לשירות לקוחות, לתביעות, למעילות ואין באמת חיבור".

הוא נותן דוגמה ליתרון שמאפשר החיבור הזה: "מישהו פנה במייל ושאל האם כשגונבים לו ציוד צלילה מהרכב בלילה, זה מכוסה על-ידי הביטוח. בשירות שלנו ענו שכן, זה מכוסה, והוא רכש את הביטוח.

"הפלא ופלא, יומיים אחרי זה נגנב הציוד. כשהתביעה הגיעה, כיוון שאנחנו יושבים על מערכת אחת, ישר ראו שהוא שאל את השאלה הזאת קודם והיה ברור שיש פה מקרה מיוחד. זה המפתח לבניית רווחיות של חברת ביטוח, היכולת להבין לעומק".

תעודת זהות | למונייד

תחום עיסוק: חברת ביטוח דיגיטלי, המספקת (בארה"ב) את שירותי הביטוח על בסיס טכנולוגיות ביג דאטה ובינה מלאכותית. עוסקת בתחומי הביטוח לדירות (שוכרים ובעלים), ביטוחי בעלי חיים וביטוחי חיים, נכנסת כעת לתחום ביטוחי הרכב

היסטוריה: הוקמה בשנת 2015 על־ידי שי וינינגר ודניאל שרייבר, המכהנים כמנכ"לים משותפים

נתונים: שווי שוק: 4.2 מיליארד דולר, הכנסות מחצית ראשונה 2021: 51.7 מיליון דולר. צפויה לצמוח השנה בכ־31%. הפסד נקי מחצית ראשונה: 105 מיליון דולר. בסוף המחצית הראשונה של 2021, היו לה מעל 1.2 מיליון לקוחות