הצרות של מודרנה: הכנסות נמוכות מן הצפוי, עיכוב באישור החיסון לנוער

מודרנה מעריכה כי תסיים את 2021 עם הכנסות של בין 15-18 מיליארד דולר, אך השוק ציפה ממנה ליותר ולאחר פרסום הדוחות המנייה צוללת • הירידה במחיר המניה מושפעת לא רק מהדו"ח עצמו, אלא מהודעה של ה-FDA כי יעכב את אישור השימוש בחיסון של מודרנה בבני 12-15

סטפן בנסל, מנכ''ל מודרנה / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
סטפן בנסל, מנכ''ל מודרנה / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

חברת מודרנה המפתחת ומשווקת חיסון מבוסס mRNA נגד מחלת הקורונה, איבדה אתמול 17% משוויה לאחר פרסום דו"חות הרבעון השלישי שלה, שבהם דיווחה על הכנסות נמוכות מן הצפוי.

ההכנסות הנמוכות מן הצפויה הסתכמו עדיין בסכום מדהים של 5 מיליארד דולר (לעומת רק 157 מיליון בתקופה המקבילה) ורווח של 3.3 מיליארד דולר. גם לאחר הירידה, מניית מודרנה  רושמת תשואה של 150% ושווי החברה עומד על 114 מיליארד דולר, מה שהופך את החברה הצעירה עם המוצר העיקרי היחיד לאחת החברות הגדולות בסקטור הפארמה בשוק ההון האמריקאי. מודרנה מעריכה כי תסיים את 2021 עם הכנסות של בין 15-18 מיליארד דולר. ועדיין, הציפיות היו גבוהות יותר.

לשם השוואה, פייזר צופה הכנסות של 36 מיליארד דולר מחיסון הקורונה ב-2021.

הירידה במחיר המניה מושפעת לא רק מהדו"ח עצמו, אלא מהודעה של ה-FDA כי יעכב את אישור השימוש בחיסון של מודרנה בבני 12-15 (ולכן כנראה גם בבני 5-11), עד לבדיקה האם החיסון גורם לתופעות לוואי נפוצות יותר (אך עדיין נדירות מאוד) באותו קהל יעד. אם התופעות הללו רק מעט יותר נפוצות בשימוש בחיסון של מודרנה מאשר בחיסון המתחרה של פייזר, יעדיפו כנראה בארה"ב לחסן את בני הנוער בחיסון המתחרה. גם אם בסופו של דבר יאושר החיסון של מודרנה ולא תינתן המלצה להעדיף את המתחרה, העיכוב משמעותו שפייזר כובשת בינתיים את פלח המתחסנים הזה. ה-FDA ציין כי ייתכן והעיכוב ימשך עד ינואר.

מדובר בשינוי סנטימנט קל בתחרות בין שני החיסונים. לפני כמה חודשים נאמר כי לפחות לגבי מבוגרים, ייתכן ולחיסון של מודרנה יש יתרון קל, כי המינון הגבוה יותר שניתן, כנראה גורם לכך שהחיסון דועך פחות מהר. מודרנה ופייזר קיבלו שתיהן אישור למנת דחף שלישית שתינתן למבוגרים, אולם חיסון הדחף של מודרנה ינתן כחצי מן המנה המקורית.

גם אם פייזר תשתלט על השוק האמריקאי בפלח בני הנוער, למודרנה לא צפוי קושי למצוא רוכשים לחיסון שלה ברחבי העולם שרק משווע לחיסונים יעילים. אולם המחירים לא אחידים בכל העולם, וככל שצריך לשווק ליותר מדינות רבות ושונות, שרשרת האספקה מסתבכת ואז גם מספר המנות שאפשר למכור יורד.

מה מודרנה תעשה אחרי החיסון?

מלבד סוגיית חיסוני הקורונה, עולה שאלת המוצר הבא של החברה, שכאמור כרגע רושמת הכנסות כמעט רק ממוצר אחד. למודרנה 15 מיליארד דולר שבאמצעותם תוכל לממן את הפיתוחים החדשים שלה.

מודרנה מעוניינת ליישם את טכנולוגיית ה-mRNA שהצליחה מאוד בקורונה גם לחיסונים אחרים. היא התחילה בניסוי קליני בחיסון mRNA לשפעת. חיסון כזה יכול לאפשר תגובה מהירה לזנים חדשים של שפעת שמופיעים בכל חורף. כמו כן, מפתחת החברה חיסון למחלת RSV עבור קבוצות סיכון, והיא עומדת להיכנס לניסויים נרחבים לאחר הצלחה בניסוי ראשוני. עוד מפתחת החברה חיסון משולב - שפעת ודחף קורונה.

תחום מעניין נוסף הוא חיסונים נגד וירוסים שנשארים בגוף לאורך שנים ולעיתים יכולים לגרום למחלה כרונית, ובניהם CMV ו-EBV (מחלת הנשיקה), ונעשים גם צעדים ראשונים בתחום ה-HIV . ניסוי שלב III בחיסון ל-CMV התחיל לאחרונה.

העתיד הרחוק יותר הוא בחיסונים נגד סרטן ובטיפול במחלות גנטיות. בתחום הסרטן החברה מפתחת mRNA אשר דומה לרכיב על גבי הגידול, וכך אמורה ללמד את מערכת החיסון להכיר טוב יותר את הגידול, ולתקוף אותו בהצלחה רבה יותר. בתחום המחלות הגנטיות, ה- mRNA המוזרק גורם ליצירה של חלבון שהגוף זקוק לו וחסר לו, אך זהו טיפול כרוני. שני קווי המוצרים הללו עדיין ניסוניים וצריכים הוכחת היתכנות. אולם, הצלחה באחד התחומים הללו תהיה פריצת דרך גדולה אפילו יותר מחיסונים.