נפתלי בנט: "המבחן הגדול של הממשלה הוא איפוק"

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד קיימו הערב מסיבת עיתונאים לכבוד העברת תקציב 2021 ותקציב 2022 • בנט: "הרוטציה תתקיים ואנחנו נעבוד קשה לטובת אזרחי מדינת ישראל"

ליברמן, בנט ולפיד במסיבת עיתונאים הערב / צילום: גלובס
ליברמן, בנט ולפיד במסיבת עיתונאים הערב / צילום: גלובס

"השלמנו את הוצאת ישראל מאי יציבות", אמר הערב (ש'ׂ) ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים שנערכה בעקבות העברת תקציב 2021 ותקציב 2022. לצידו השתתפו גם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד.

"בפחות משלושה חודשים הקמנו מממשלה", המשיך בנט. "עמדנו בלחצים, קיבלנו החלטה להיות הראשונים בעולם עם הבוסטרים, אנו מגנים על החיים בלי לפגוע בכלכלה. עברנו מאבטלה לתעסוקה, עברנו מצמיחה שלילית, ועכשיו העברנו את הקתציב שמבטיח יציבות פוליטית בשקט ובעבודה משותפת הבאנו את הספינה לחוף המבטחים".

"מחר בבוקר עם ממשלה יציבה אנחנו מתחילים. אזרחי ישראל נכנסנו לחודש כסלו, אנחנו מדליקים נר ועוד נר ביחד, אף אחד לא עומד בצד או נשאר מאחור. כולנו, כל אזרחי ישראל חשובים, אנחנו נדאג לכולם, המבחן הגדול של הממשלה הוא איפוק. נעמוד באיפוק, נניח לרגע לתחרות בנינו כי סוף סוף אין בחירות באופק. נשלב ידיים כדי לקחת את מדינת ישראל, שאין כמותה בעולם ולא תהיה, 10 צעדים קדימה". 

ליברמן אמר הערב: "אני לא מכיר רמת שיתוף פעולה בין השרים כמו בממשלה הזאת. נכון מידי פעם יש חיכוכים ועימותים ואחד אומר והשני עונה, אך זה לא משנה, בתקציב ראיתי רמת שיתוף פעולה וערבות הדדית כפי שלא ראיתי אף פעם".

"לתקציב הזה יש 2 בשורות: יציבות וצמיחה כלכלית", ציין ליברמן. "אלה נכסים שחייבים לשמור עליהם. בנוסף מדובר בתקציב הכי חברתי בתולדות ישראל, מעל 11 מיליארד שקלים שאנחנו משקיעים בחוזק החברתי-לאומי שלנו, מהסדר עם הנכים ונכי צה״ל, מאבק באלימות במשפחה, הגדלת המענק לניצולי שואה ובאמת שורה ארוכה של סעיפים, זו בשורה גדולה. אני מסתכל על הפרויקט הכי גדול בתולדות ישראל, המטרו שיקשר 24 רשויות, 100 תחנות מכפר סבא עד רחובות. זאת בנוסף לבינה המלאכותית בסך קרוב ל-600 מליון שקל שנשקיע, תחנה סולרית בדימונה ופרוייקטים ענקיים בתחום הניקוז וכמובן תשתיות ומסילות. אני מודה שוב לחבריי בקואליציה ו ממחר - ראבוטה, עבודה".

שר החוץ לפיד אמר כי "החזרנו את השפיות לישראל. גישרנו על פערים - להגיע למטרה ולא לראות בעיניים. נתנו גב ושמרנו על הגב, שמנו את האגו בצד. שמנו יסודות לכלכלה שמבוססת על טכנולוגיה. שמנו את היסודות למה שהממשלה תטפל בו בעתיד הקרוב. זה יום שמח, אבל יש בו גם דבר עצוב - הדברים שנאמרו למיקי לוי והקללות וגסות הרוח זה בלתי נסבל".

"הממשלה תשלים את ימיה"

בשלב השאלות, עלתה שאלה לגבי הרוטציה בין לפיד ובנט ולגבי הכספים הקואליציונים. ראש הממשלה ציין כי "נקיים את הרוטציה והממשלה תשלים את ימיה".

לפיד הוסיף: "אני נמצא עם אנשים שאני מאמין להם, כספים קואלציונים אני לא אוהב את זה אבל הייתי צריך להחליט אם להעביר - דאגתי שהתהליך יהיה שקוף".

ליברמן: "כל אותם כספים שחברי כנסת ביקשו יכנסו לבסיס התקציב, לא ישארו כספים שיבקשו ויחלקו בעצמם. זה נכנס לבסיס התקציב ואז המשרד מנהל את זה. לא הצלחנו למגר את זה אך צמצמנו למינימום, ופעם הבאה נצמצם לגמרי". 

בנט נשאל אם מתכוון לכבד את הרוטציה, ומה התפקיד שהוא מעוניין בו כשהיא תכנס לפועל. שאלה נוספת עסקה בעסקת שבויים והאם ישחוררו מחבלים עם דם על הידיים. 

"הרוטציה תתקיים ואנחנו נעבוד קשה לטובת אזרחי מדינת ישראל", אמר בנט. "היינו בצמיחה שלילית, בסגרים ובסחרור, וקיבלנו החלטה אמיצה לחלץ את ישראל מהבור, מה יהיה עוד 4 שנים? נגיע לזה. אנחנו מאמינים בדרך ארוכה. לגבי שבויים, לא אתייחס עמדותיי ידועות ואנחנו נתנהל באחריות כדי לתת מענה לאזרחים וחיילים שנמצאים בידי חמאס". 

שאלה אחרת עסקה בהאם בנט יתמוך בחוק סער שאוסר על נאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה ובוועדת החקירה על הצוללות. בנוסף, הוא נשאל לגבי הדיווחים כי בארה"ב ביקשו לפתוח קונסוליה במזרח ירושלים. "עמדתי שאין מקום לקונסוליה שתשרת את הפלסטינים בירושלים", אמר בנט. "ירושלים היא בירת ישראל בלבד. כל שאר הנושאים שנויים במחלוקת, ואמרנו שנדרש אחרי התקציב. נעשה חשיבה ונקבל החלטות וניידע את כולם".

לפיד הוסיף כי "אנחנו מתנגדים לקונסוליה פלסטינית בירושלים".