הקושי בגיוס עובדים בהייטק מחלחל לשוק המניות: הסיבות שמאחורי הנפילה של 40% במניית קלטורה

ביצועי החברה הישראלית ברבעון השלישי עמדו בציפיות האנליסטים, אך התחזית המאכזבת שלה הביאה לצניחת המניה בוול סטריט • על התחזית השפיע באופן שלילי הקושי לגייס עובדי מכירות חדשים: "אנחנו קצת בעיכוב ביחס לתוכנית הפנימית שלנו, אבל מצפים להדביק את הקצב"

הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי
הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי

בחודש יולי הונפקה חברת הטכנולוגיה הישראלית קלטורה  בנאסד"ק לפי מחיר של 10 דולרים למניה, ובאמצע השבוע שעבר היא נסחרה במחיר דומה. ואולם, הדוחות הכספיים לרבעון השלישי, שפורסמו ביום רביעי שעבר, הובילו לצניחה יוצאת דופן במחיר המניה, והיא סיימה את שבוע המסחר במחיר של 5.98 דולרים למניה, נמוך בכ-40% מהמחיר טרם פרסום הדוחות. שווי השוק של החברה עומד על כ-750 מיליון דולר - לעומת שווי של כ-1.24 מיליארד דולר בהנפקה, שנחתך משווי של 2 מיליארד דולר שאליו שאפה החברה בניסיון הנפקה קודם, שבוטל בחודש אפריל. 

קלטורה היא ספקית של מערכות לניהול וידיאו, אשר נמכרות לארגונים עסקיים ולחברות מדיה. החברה הוקמה בשנת 2006 על-ידי רון יקותיאל המכהן כמנכ"ל, ד"ר דוד שי, ד"ר מיכל צור וערן איטם.

האכזבה נובעת מהתחזיות לרבעון הרביעי

בדוחות הרבעון השלישי לא היה פספוס של תחזיות האנליסטים - החברה רשמה הכנסות של 43 מיליון דולר, צמיחה של 40% ביחס לרבעון המקביל, והציגה הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 26.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 9.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה גם הוא שלילי, כצפוי, בסך 2.3 מיליון דולר, לעומת EBITDA חיובי של 1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

האכזבה של המשקיעים הגיעה בין היתר על רקע התחזית לרבעון הרביעי. החברה צופה בו הכנסות של 41.2-43.2 מיליון דולר, עם EBITDA שלילי בגובה 9.5-7.5 מיליון דולר. בהתאם, השנה הנוכחית תסתיים עם הכנסות של כ-163.5-165.5 מיליון דולר ו-EBITDA שלילי של 14.1-12.1 מיליון דולר. המשמעות היא צמיחה של כ-36%-37% בהכנסות לעומת שנת 2020, אך מעבר ל-EBITDA שלילי לעומת חיובי בגובה 4.3 מיליון דולר ב-2020.

 
  

באופנהיימר ישראל כתבו כי קלטורה פרסמה תוצאות מעל הצפי, אך סיפקה תחזית נמוכה במעט מהקונצנזוס לרבעון הבא, עם השפעה שלילית כתוצאה מקצב נמוך של גיוס אנשי מכירות חדשים.

בשיחת הוועידה שנערכה לאחר פרסום הדוחות אמר המנכ"ל יקותיאל, כי החברה ממשיכה לגייס צוותי מכירות ותמיכה בלקוחות, אך הוסיף כי "אנחנו קצת בעיכוב ביחס לתוכנית הגיוס הפנימית שלנו, אבל מצפים להדביק את הקצב ברבעונים הבאים".

בתשובה לשאלת אנליסט הוא הוסיף, כי הייתה קפיצה משמעותית במספר העובדים, והעריך כי החברה נמצאת לפני האצה בצמיחה. סמנכ"ל הכספים ירון גרמזי העריך כי עם הגיוס הצפוי של אנשי מכירות ברבעון הרביעי של השנה והראשון של השנה הבאה, תהיה לקלטורה מצבת העובדים המתאימה לתמוך בצמיחה בשנה הבאה.

יקותיאל אמר גם שקלטורה היא "חברה מאוד מרגשת" שפועלת בשווקים מושכים ויש לה יתרונות רבים. עם זאת הוא הודה: "כן, זה קצת יותר קשה (לגייס עובדים) ממה שהיה לפני שנה, שנתיים או שלוש, לאור מספר החברות שמגייסות. אך אנחנו רואים התרגשות רבה מצד אלו שמצטרפים אלינו".

רון יקותיאל - חברת קלטורה / צילום: איל יצהר
 רון יקותיאל - חברת קלטורה / צילום: איל יצהר

במסגרת ההנפקה הראשונית בחודש יולי, קלטורה גייסה סכום של כ-173 מיליון דולר (ברוטו), שחלקו יועד להאצת השיווק והמכירות, ולאחר ההנפקה אמר יקותיאל לגלובס: "עד היום השקענו יותר בפיתוח מאשר בשיווק, ולמרות זאת האצנו את הגידול. עכשיו, מעמדת כוח, נגדיל את ההשקעה בשיווק".

אופנהיימר הוריד את מחיר היעד

בעקבות הדוחות, בנק ההשקעות אופנהיימר הוריד ב-2 דולרים את מחיר היעד שלו למניית קלטורה, ל-13 דולר - מחיר שהיום היא יותר מכפול מהמחיר הנוכחי. המלצתם למניה נותרה "תשואת יתר". האנליסט איתי קידרון כתב: "קלטורה ממשיכה להגדיל באגרסיביות את גיוסי אנשי המכירות שלה (הגדילה ב-30%-50% את מצבת העובדים במכירות השנה), מה שאמור להאיץ את הצמיחה במכירות כשהעובדים החדשים יהפכו לפרודוקטיביים".

באופנהיימר ציינו לחיוב את העלייה בשיעור השימור של לקוחות ואת הרווחיות הגולמית ברבעון, ומנגד ציינו לשלילה את העובדה שהגידול בהכנסות החוזרות השנתיות (ARR) היה נמוך מהרבעון הקודם ואת העובדה שגיוס אנשי מכירות ומאמצי השיווק ישפיעו לרעה על הרווחיות בטווח הקרוב.

בשורה התחתונה, למרות התוצאות המעורבות, באופנהיימר סבורים שלקלטורה יש מנועי צמיחה רבים והצמיחה שלה יכולה להיות מואצת ב-2022. להערכתם, החולשה במניה אף מספקת נקודת כניסה אטרקטיבית להשקעה.