הפשיטה על שופרסל ושטראוס: מנכ"ל ויקטורי מסר עדות ברשות התחרות

חוקרי רשות התחרות פשטו על ענקיות המזון, אספו חומרים ואף חקרו את מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן • לפי שופרסל, סיבת הפשיטה היא חשד להסדר כובל, ומוערך שמדובר בחשד לעבירה על חוק המזון • שטראוס הודיעה השנה כי היא בוחנת העלאת מחירים, והחקירה נוגעת לתיאום אפשרי בין החברות • אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, העיד במשרדי הרשות

איציק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר
איציק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר

חוקרים מטעם רשות התחרות פשטו על משרדי שופרסל  ומשרדי שטראוס , אספו מסמכים וחומרים נוספים וחקרו בכירים בשתי החברות, כולל את מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. מוקדם יותר היום (ג') מסר עדות במשרדי הרשות הבעלים והמנכ"ל של רשת ויקטורי , אייל רביד. ככל הידוע, ויקטורי אינה חשודה, והמנכ"ל שלה זומן לעדות פתוחה בלבד.

לאחר שהחברות הוציאו הודעה לבורסה על החקירה, הופסק המסחר בהן לחצי שעה. לאחר החידוש, המניות של שתי החברות רושמות ירידות של כ-2%.

בהודעת שופרסל לבורסה נמסר כי "החברה מתכבדת לדווח כי הבוקר ביצעו חוקרים מטעם רשות התחרות חיפוש במשרדי החברה ונטלו מסמכים וציוד מחשובי, וכן כי מנכ"ל החברה נחקר במשרדי רשות התחרות. בצו החיפוש שהומצא לחברה צוין כי החיפוש הוא בחשד להסדר כובל. נכון למועד הדוח אין בידי החברה מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה".

בהודעת שטראוס לבורסה נמסר כי "החברה מבקשת לעדכן כי הבוקר, 9 בנובמבר 2021, ערכו נציגי רשות התחרות חיפוש ואיסוף חומרים במשרדי החברה, בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, וכן נחקרו עובדים בחברה ובהם נושאי משרה בכירים".

בהמשך לדיווח הבורסאי, מקבוצת שטראוס נמסר כי "שטראוס מקפידה על קיום הוראות חוקי התחרות, ותשתף פעולה עם רשות התחרות ככל שנדרש".

רשות התחרות מסרה: "רשות התחרות פתחה בחקירה ובודקת חשד להפרת חוק התחרות על-ידי מספר ספקים ורשתות בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה. מאחר שהחקירה בראשיתה, לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה".

שטראוס היא אחת מספקי המזון הגדולים בישראל. במסגרת דוחותיה לרבעון השני של השנה הודיעה החברה כי היא בוחנת העלאה של מחירי מוצריה. מכיוון ששופרסל היא שחקנית דומיננטית בצד הקמעונאי, ייתכן כי החקירה נוגעת לתיאום אפשרי בין החברות בנוגע להעלאת מחירים לצרכן.

הסדר כובל הוא אירוע שבמסגרתו מגבילים עצמם עסקים מתחרים באופן שפוגע בתחרות. הסדר כובל יכול להיות אופקי - כלומר בין שתי חברות הפועלים בדיוק באותו השוק; או אנכי - בין שתי חוליות בשרשרת הייצור, כמו במקרה של שופרסל ושטראוס (קמעונאי וספק).

חוק המזון משנת 2014, שנחקק בעקבות המחאה החברתית, מסדיר במפורש את היחסים שבין ספקים וקמעונאים בשוק המזון וקובע מגבלות ספציפיות שעל-פי החשד הופרו לאחרונה על-ידי החברות.

לשופרסל יש היסטוריה ארוכה של הסתבכויות עם רשות התחרות. אפי רוזנהויז, מנכ"ל החברה לשעבר, אף הורשע בעבירה של הסדר כובל וריצה עונש מאסר קצר, לאחר שנמצא כי פעל בעבר מול ספקים גדולים כי לסכל מבצעים ברשת המתחרה - מגה.

שופרסל ביצעה לאורך השנים מספר רכישות שהגדילו את כוחה, מרכישת קלאבמרקט לפני כ-15 שנה ועד רכישת ניו-פארם ב-2017. בימים אלה נמצאת שופרסל במגעים לרכישת קרביץ.

מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
 מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

נזכיר כי בימים אלה מנוהלת רשות התחרות בידי עו"ד מיכל כהן, היועצת המשפטית של הרשות, המכהנת כממלאת-מקום מאז עזיבתה של מיכל הלפרין

*** חזקת החפות: הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות.