שיאי התחלואה בקורונה נשברים, ובגרמניה מתחילים להבין שיש תוקף לחיסונים

לאחר חודשים של מסעדות מלאות ומסיבות מלאים ברוקדים ללא מסכות, מגפת הקורונה שבה ומתפרצת בימים אלה בגרמניה, ובמספרים שהמדינה האירופית טרם הכירה • לפי מכון רוברט קוך, שיעור מקרי הקורונה המאובחנים בקרב מי שכבר קיבלו שתי מנות חיסון הולך ועולה • החל מהחודש הבא, "תו ירוק" יוענק לתושבים מעל גיל 65 רק אם התחסנו בשלישית

שלטים המורים לציבור לעטות מסכות בברלין, גרמניה, על רגע התחלואה הגוברת / צילום: Reuters, Kenji Nakatsukasa
שלטים המורים לציבור לעטות מסכות בברלין, גרמניה, על רגע התחלואה הגוברת / צילום: Reuters, Kenji Nakatsukasa

מסעדות מלאות, גלריות צפופות ומועדוני לילה המלאים בחוגגים ללא מסכות הפכו לנורמה בגרמניה בחודשים האחרונים, כאשר תושבי המדינה והרשויות הציגו שוב ושוב את הרושם כי הצליחו להתגבר על מגפת הקורונה בעזרת החיסונים. הרשויות עודדו מסעדות ומקומות בילוי לאפשר כניסה למחוסנים ולמחלימים בלבד, מערך הבדיקות החינמיות היקר הפך להיות בתשלום, והממשלה הודיעה כי תשים קץ למצב החירום האפידמי בסוף החודש.

אבל מגפת הקורונה שבה ומתפרצת בימים אלה בגרמניה, ובמספרים שהמדינה האירופית טרם הכירה. אתמול נרשמו קרוב ל-40 אלף מקרים חדשים של חולי קורונה ביממה, השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת המגפה. שיעור התחלואה הממוצע זינק ל-232 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע, גם הוא הגבוה ביותר שנרשם אי פעם. בתי החולים מתחילים לדווח על עומסים, ה"שאריטה" בברלין הודיע על השעיית כל הניתוחים הלא-הכרחיים והווירולוג המייעץ לממשלה פרופ' כריסטיאן דרוסטן הגדיר את הסיטואציה הנוכחית כ"מצב חירום". גם מספר הקורבנות הולך ועולה, וכ-300 בני אדם מתו מקורונה ביממה האחרונה בגרמניה.

נכון לעכשיו, המומחים וכלי התקשורת מאשימים גורמים שונים בזינוק בתחלואה. לפי הממשלה, שיעור החיסון הנמוך יחסית בגרמניה, 67% מהאוכלוסייה, אחראי לכך שהקורונה כעת תוקפת את מי שאינם מחוסנים. הממשלה וגורמי ציבור מפעילים לחץ רב על מי שלא התחסן לעשות זאת, והסוגיה מעוררת מתחים במדינה סביב חופש הפרט. בהתאם לכך, חלק ממדינות המחוז מתכוונת להתמודד על העלייה הנוכחית בעזרת סגירת המקומות הציבוריים כמו מסעדות ובתי קפה, כמו גם מקומות בילוי, רק למי שחוסנו או החלימו באחרונה מקורונה.

ואולם, הנתונים השבועיים שמפרסם מכון רוברט קוך הממשלתי מראים, כי שיעור מקרי הקורונה המאובחנים בקרב מי שכבר קיבלו שתי מנות חיסון ונחשבים למחוסנים מלאים הולך ועולה. בדומה לתופעה שנרשמה בישראל, שהדגימה כי לחיסוני ה-mRNA (בשתי מנות) יש ככל הנראה תוקף מוגבל, שיעור המחוסנים מבין החולים המבוגרים (מעל גיל 60) בשלושת השבועות האחרונים עומד על כ-60%. בהתחשב בעובדה כי כ-85% מהמבוגרים בגרמניה מחוסנים, שיעור ההגנה של החיסונים לקבוצת גיל זו ירד ל-73%. גם בגילאים צעירים יותר (18-59), כ-40% מהחולים בחודש האחרון היו מחוסנים. שיעור המחוסנים הכולל בקבוצה זו עמד על 72%. עם זאת, כפי שנרשם בישראל, שיעור ההגנה של החיסונים מפני מחלה קשה או מוות הוא גבוה יותר.

נכון לעכשיו, נראה כי הרשויות המקומיות והפדרליות נזהרות מאוד מלהשיב את ההגבלות המתבקשות על החיים הציבוריים, אם אכן יתברר כי החיסונים אינם מגנים מהדבקה במחלה לאחר זמן מסוים גם בגרמניה. נתיב הפעולה שלהם הוא ללכת על מה שמכונה בגרמניה 2G (ראשי תיבות של מחוסן או מחלים) - כניסה למקומות סגורים רק למי שחוסנו או החלימו בחצי השנה האחרונה.

עם זאת, ראש מדינת המחוז בוואריה מרקוס זדר אמר ביממה האחרונה כי על גרמניה לבחון תחימת תוקף החיסונים לתשעה חודשים, כפי שהכריעה באחרונה אוסטריה השכנה. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע בנאום לאומה אתמול (ג') כי החל מהחודש הבא, "תו ירוק" יוענק לתושבים מעל גיל 65 רק אם הם התחסנו בשלישית, במה שמהווה סימן לשינוי מדיניות מצד מדינות אירופה בנוגע לתוקף החיסונים.

פרופ' כריסטיאן דרוסטן, וירולוג מהמרכז הרפואי "שאריטה" ומי שמייעץ לממשלה בנושא, הזהיר אתמול מפני 100 אלף קורבנות קורונה בגרמניה, וקרא להשבתן של ההגבלות הציבוריות לגבי שמירת מרחק וכן מניעת התקהלויות. הוא גם אמר כי יש לקדם במהירות את חיסוני ה"בוסטר". נכון לעכשיו, עם זאת, הוועדה המייעצת בגרמניה לענייני חיסונים ממליצה רק לבני 70 ומעלה להתחסן בשלישית.

המשבר הבריאותי מתרחש בתזמון רגיש מבחינה פוליטית. הממשלה המכהנת היא ממשלת מעבר, ומחכה לתוצאות הדיונים הקואליציוניים המתנהלים בימים אלה בברלין. הממשלה הקרובה תושבע לכל המוקדם בחודש הבא, וכלי התקשורת מבקרים את חוסר המעש מצד הרשויות הגרמניות, שמתבטא בשיעור תחלואה הולך ועולה ובאי נקיטת צעדים משמעותיים. "המצב הכי גרוע שיכול להיות הוא ואקום פוליטי בזמן משבר קיומי", כתב הבוקר ה"שפיגל" באתר האינטרנט שלו, "אבל זה בדיוק המצב שקיים כרגע בגרמניה".