רוסיה משאירה את אירופה עם סימני שאלה לגבי רמות אספקת הגז

מוסקבה הגדילה את המשלוחים וגרמה לירידת מחירים אך עדיין מוקדם לומר אם תשלח מספיק גז כדי למנוע מחסור באנרגיה בחודשי החורף

צינור גז / צילום: Shutterstock, Leonid Ikan
צינור גז / צילום: Shutterstock, Leonid Ikan

רוסיה מראה סימנים מרומזים להגדלת משלוחי הגז הטבעי שיכולים להקל על המחסור באנרגיה באירופה, אם כי ידה של מוסקבה על משלוחי הדלק ליבשת נותרה קפוצה.

הנשיא ולדימיר פוטין אמר בחודש שעבר שרוסיה, המספקת כמעט חצי מייבוא הגז של אירופה, תגדיל את המשלוחים בניסיון לייצב את השוק, שהמחירים בו גבוהים והרזרבות נמוכות לקראת החורף האירופי הקר.

מחירי הגז עלו באירופה בחודשים האחרונים בגלל מלאי קטן והשתקמות הביקוש שקרתה לצד חזרת הכלכלה מהמגפה. העלויות הגבוהות גובות מחיר מפעילות תעשייתית המצריכה אנרגיה רבה, וצרכנים מתמודדים על עלייה גדולה בגובה החשבונות בדיוק כשעונת החימום של החורף מתחילה.

ירידה בשווי החוזים העתידיים

הזרמת גז רוסי לגרמניה עלתה במידה מסוימת השבוע ועזרה להוריד מחירים מרמות שיא היסטוריות. הבנצ'מרק לחוזים עתידיים של גז באירופה ירד ב-12% ביום שלישי ל-69.90 אירו, כ-81.02 דולר למגה-וואט שעה.

הירידה בשווי החוזים באה לאחר עלייה בכמות הגז שנכנס לגרמניה ולסלובקיה דרך צינורות המובילים גז רוסי, מה שמדגיש את האחיזה שיש לחברת Gazprom PJSC על שווקי האנרגיה האירופאיים בזמן מחסור עולמי בגז טבעי. חברת האנרגיה בבעלות הממשלה הרוסית הייתה איטית בתגובתה להגביר את משלוחי הגז אפילו לאחר שממשלות במדינות מערב אירופה נאבקו למלא מצבורים, שהם כיום מתחת לרמות הרגילות לתקופה זו של השנה.

אנליסטים אמרו שהעלייה ביצוא ביום שלישי הייתה קטנה מכדי להצביע על כך שגז רוסי יעזור לאירופה למנוע משבר אנרגיה בחורף.

בכירים ואנליסטים אמרו שמוסקבה משתמשת במחסור האירופי באנרגיה כמנוף כוח גיאופוליטי. בייחוד, אומרים בכירים אירופאיים שמוסקבה משתמשת באספקת הגז כדי ללחוץ רגולטורים לאשר את Nord Stream 2, צינור גז שנוי במחלוקת בין רוסיה וגרמניה שאמור להיות מושק בקרוב.

הצינור, שמסלולו מקביל לצינור קיים ואמור להכפיל את ההספק שלו, יאפשר למוסקבה לעקוף את אוקראינה ואת פולין, שממשלותיהן מבקרות את הקרמלין ואת הפרויקט כולו. בכירים רוסים אמרו באופן ציבורי שאישור הצינור יעזור לפתור את המשבר.

"מוסקבה ממשיכה לעשות שרירים גיאופוליטיים עם האנרגיה", אמר ולדימיר פרולוב, דיפלומט רוסי בכיר לשעבר ואנליסט פוליטי שמושבו במוסקבה. "מוסקבה משתמשת באופן אופורטוניסטי במשבר באירופה שלא היא יצרה, על מנת לקבל כוח מינוף לגבי הרישוי של Nord Stream 2".

רוסיה מכחישה האשמות שהיא לוחצת על רגולטורים לאשר את הצינור ואומרת שהיא עומדת במחויבויותיה החוזיות כספקית גז לאירופה.

"השותפים העסקיים שלנו ולקוחותינו לא משמיעים האשמות כאלה", אמרה בשבוע שעבר באירוע תעשייתי מנכ"לית Gazprom Export אלנה בורמיסטרובה. "המציאות היא שבחודשים האחרונים גזפרום מגדילה את ייצור הגז והאספקה לשווקים מרכזיים כולל אירופה".

"לרוסיה אין מספיק תפוקה כדי להרגיע את השוק בכל העולם"

בכירים אירופאיים אומרים שרוסיה מונעת בכוונה מכירה של גז נוסף בשוק הספוט בטווח הקצר ומחוקקים רוצים לפתוח בחקירה לבדוק אם הקרמלין עושה מניפולציה של השוק. בחודש שעבר, פוטין הורה לגזפרום להגדיל את האספקה למתקני אחסנה בגרמניה ובאוסטריה, לאחר שרוסיה סיימה למלא את מתקני הגז שלה עצמה.

ביום שלישי, הודיעה גזפרום ש"אישרה והחלה להטמיע תוכנית להזרים גז לחמישה מתקני אצירה תת קרקעיים באירופה בנובמבר" החברה סירבה להגיב מעבר לכך.

רוסיה הגדילה את כמות הגז המוזרם למתקן במלנאו, גרמניה לא רחוק מהגבול הפולני. המתקן ומחובר לצינור ימאל-אירופה של גזפרום. כמו כן, הרוסים מזרימים יותר גז למתקן וולקה קפוסאני בסלובקיה, דרך אוקראינה. יכולת יצוא נוספת הוזמנה לוולקה קפוסאני ליום רביעי, מה שמצביע על כך שהעלייה תימשך יום נוסף.

גורם נוסף המטיל מעמסה על המחירים הוא פוטנציאל להגדלת הייצור בגרונינגן, שדה גז גדול בהולנד שנמצא בשלבי הפסקת פעילות. אנליסטים אמרו שהתוצרת ההולנדית הנוספת עשויה להגיע מאוחר מכדי להגדיל את מאגרי הגז האירופים בתקופת ביקוש השיא באמצע החורף, וזרימת הגז מרוסיה לצפון מערב אירופה עדיין נמוכה בהשוואה לרמות הממוצעות.

יותר גז מרוסיה יקטין את התנודתיות האינטנסיבית המורגשת בחודשים האחרונים, כך אמר וולפגנג פטרס, מנהל בפועל של Gas Value Chain Co., חברה המייעצת לחברות בתעשיות הנפט והגז. עם זאת, הוא אמר שזה לא יוביל לירידת מחירים משמעותית, מכיוון ששוק הגז הבינלאומי נותר לחוץ והתחרות עם אזורים אחרים על משלוחי גז טבעי מעובה היא עזה.

"לרוסיה אין מספיק תפוקה כדי להרגיע את השוק בכל העולם", אמר פטרס.