על רקע תאונות העבודה: משרד הכלכלה הודיע שיקים רשות בטיחות לאומית

לדברי סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, הרשות תאחד את כל העוסקים בבטיחות בעבודה בממשלה ובראשם מינהל הבטיחות והמוסד לבטיחות וגהות • גולן: "מספר הנפגעים בתאונות בישראל עדיין גבוה בהשוואה לעולם" • מתחילת השנה נהרגו 60 עובדים בתאונות עבודה בארץ

ח''כ יאיר גולן / צילום: אורון בן חקון
ח''כ יאיר גולן / צילום: אורון בן חקון

סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן הודיע היום (ג') על הקמת רשות לאומית חדשה לבטיחות בעבודה ולבריאות תעסוקתית. לדבריו, הרשות תאחד את כל העוסקים בבטיחות בעבודה בממשלה, ובראשם מינהל הבטיחות שעבר לאחרונה למשרד הכלכלה והמוסד לבטיחות וגהות. מתחילת השנה נהרגו 60 עובדים בתאונות עבודה בארץ, לפי נתוני הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה.

"מספר הנפגעים בתאונות בישראל עדיין גבוה בהשוואה לעולם", אומר גולן לגלובס. "אמנם ירדנו ל-11 נפגעים לכל 100 אלף איש, אבל הסטנדרט במדינות המובילות בעולם, כמו גרמניה ובריטניה, הוא שניים לכל 100 אלף איש - אין סיבה שלא נהיה כמוהן. אנחנו מדינה שיותר קל לנהל אותה - אנחנו קטנים".

מה תכלול הרשות החדשה?
"ברגע שתהיה רשות, יהיה לה אגף לאכיפה, ואגף להדרכה, ואגף לבריאות תעסוקתית. תחום הבריאות התעסוקתית הוזנח באופן בלתי מתקבל על הדעת. הערכת החסר מדברת על 800 איש שמתים בכל שנה ממחלות תעסוקתיות - פגיעות פיזיות כמו נפילות או פגיעות כימיות כמו שאיפת חומרים וכו'. יש כאלה שטוענים שהבעיה האמיתית היא במחלות ולא בתאונות. כבר שנתיים וחצי שאין רופא תעסוקתי במשרד - זה חלק מהשיתוק הפוליטי שהיה כאן. עכשיו סוף סוף נפתח המכרז. חייב להיות לרופא התעסוקתי מערך שלם שמטפל במפגעים במקומות העבודה. שלא נגלה שהעבודה מקצרת לאנשים את החיים".

"לא יכול להיות שאין רשות אחת שמרכזת את הנושא"

באשר לבטיחות באתרי הבנייה הודיע משרד הכלכלה כי "תוכנית הכוכבים" שמוביל מטה הבטיחות של התאחדות הקבלנים תהפוך בהדרגה למחייבת. נזכיר כי עד כה קיבלו 48 חברות כוכב בטיחות ראשון (הדרגה הבסיסית ביותר, מתוך חמישה כוכבים), וחברה אחת - בסט - היא הראשונה בישראל שקיבלה את "כוכב הבטיחות" השני.

גולן: "אנחנו מברכים על תוכנית הכוכבים. הפער האמיתי הוא מול החברות הקטנות ולהן צריך יהיה לייצר תוכנית הכשרה מחייבת. נעשה את זה במשותף עם ממוני הבטיחות ועם מנהלי העבודה. אני נחוש להגיע למצב שאין עובד שנכנס לאתר בנייה בלי הכשרה, ואם הוא עובד מקצועי - בלי הסמכה של מוסד מוכר. זה מהלך שייקח זמן.

"יהיו ימי בטיחות מעשית בכל אתר ונמצא לזה מימון, בחלקו ממשלתי. יש לנו רעיונות איך לעשות את זה מבלי להעמיס על התקציב. אחרי שלושה חודשים שבהם למדתי את הנושא, המסקנה שלי היא חד-משמעית: בכל הקשור לבטיחות בעבודה, לא יכול להיות שאין רשות אחת שמרכזת את הנושא. היום חלק מהדברים מתבצעים על ידי מינהל הבטיחות במשרד העבודה, שמשקף תפיסת בטיחות מאוד מיושנת. בטיחות זה לא רק אכיפה אלא גם הדרכה באתר, ביקורות, וגם תגמול ולא רק ענישה. חלק אחר מהדברים עושה המוסד לבטיחות וגהות, גוף שאין לו שום סמכויות. למשל, הוא מנהל מרכז מידע שקורא לאזרחים להתלונן על מפגעי בטיחות".

כבר דובר בעבר על קו חם ממשלתי - אבל הוא לא קם.
"אנחנו נקים רשות אחת ואז זה יקרה. זה לא קרה כי לא היה מי שירכז את זה. מעכשיו יהיה איסוף נתונים בצורה מסודרת ושקיפות מלאה מול האזרח".

גולן מצהיר כי ירתום גם את הרשויות המקומיות לפיקוח על הנעשה באתרים. "מאז 2018 יותר מהוכפל מספר המפקחים של מינהל הבטיחות, אבל גם אם נרבע ונחמש אותו אין לזה שום סיכוי", הוא אומר. "אי אפשר שכל פעילות הפיקוח תיעשה על ידי המפקחים של הממשלה, לכן הרשויות המקומיות חייבות להיות שותפות במלאכת הפיקוח".

בעיריות יגידו לך שאין להן כוח אדם וסמכות לעשות זאת.
"לפי פקודת הרשויות הן חייבות לעשות את זה, אבל אני לא נתלה בטיעונים פורמליסטיים - ברור לי שזה יהיה חייב להיות בתמיכה ממשלתית. בכל המועצות האזוריות ובכל הקטנות יהיה לפחות ממונה בטיחות אחד. בכל עיר בגודל של עד 50 אלף איש יהיו שניים, וכן הלאה. חייב להיות מצב שבו קבלן מתחיל עבודה ומישהו עושה לו צ'ק ליסט על הבטיחות - גדרות, הקמת עגורנים, נוהלי כניסה לאתר.

"ברור שהממשלה שאני מייצג אותה צריכה להכניס את היד לכיס. בצה"ל כשרצינו לטפל ברצינות בנושא הבטיחות הבנו שצריך קציני בטיחות בכל הרמות, והצליחו להוריד דרסטית תאונות בתרגילים. זה לא היה קורה אחרת".

מינהל הבטיחות החל בעבר לקדם שינוי בתקנות, כך שגם היזם יהיה אחראי במקרה של תאונה באתר בנייה, ולא רק הקבלן המבצע. תקדם את זה?
"בהחלט. החקיקה היום אינה מתקבלת על הדעת. מי שאשם תמיד זה מנהל העבודה. צריכה להיות אחריות בכל הרמות - מהפועל הפשוט ועד ליזם - ולכל השרשרת בדרך, לקבלן המשנה, לקבלן, למנהל הפרויקטים - וצריך להגדיר אותה.

"החוק החדש, שנוסח ראשון שלו כבר נמצא בידי ונקדם אותו יחסית מהר, יגדיר במדויק מהי האחריות של כל רמה ורמה. גם פה אני לא ממציא שום דבר חדש - כשאתה עושה תרגיל אש ברמה הגדודית, הוא חייב אישור של המח"ט בשטח, ויש גם סמג"ד שממונה על בטיחות - כל הרמות שותפות, וכך זה יהיה גם באתרי הבנייה".