ברקע הוויכוח על המסכות: ה־FBI עוקב אחר איומים נגד מורים והורים במועצות בתי הספר

רפובליקאים רבים חוששים שיש סיכוי שהמעקבים יגרמו להפללה של הורים מודאגים

מחאת הורים נגד מסכות בבית ספר בפורט לודרדייל / צילום: Associated Press, Marta Lavandier
מחאת הורים נגד מסכות בבית ספר בפורט לודרדייל / צילום: Associated Press, Marta Lavandier

הבולשת הפדרלית (FBI) הקימה תהליך חדש למעקב אחר איומים נגד מורים וחברי מועצות בבתי ספר, כיישום של הנחייה של משרד המשפטים. כמה בכירים במערכת אכיפת החוק ומחוקקים רפובליקאים הזהירו שפעולת הבולשת עשויה לגרום למצב בו הורים המפגינים כנגד מדיניות חינוך במקומות שונים נתונים למעקב בלתי ראוי.

ראשי חטיבות הפלילים והלוחמה בטרור של הבולשת הורו לסוכנים במזכר מ־20 באוקטובר לסמן את כל ההערכות והחקירות לגבי איומים בעלי פוטנציאל פלילי, הטרדה והפחדה של מחנכים ב"תג איום", שאמור לאפשר לחוקרי הבולשת להעריך עד כמה נפוצה הבעיה.

במסמך הפנימי התבקשו סוכני הבולשת לשקול את המניעים לכל פעילות פלילית והאם יש סיכוי שהיא מפרה חוקים פדרליים. הסוכנים צריכים לסמן מקרים כאלה בתגית "EDUOFFICIALS" על מנת לשמור אותם במעקב, כך כתוב במזכר, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

"מטרת תג האיום היא לעזור להעריך את גודל האיום הזה ברמה לאומית ולתת אפשרות לניתוח כולל של תמונת האיומים לשיתוף פעולה יעיל עם שותפים במערכת אכיפת החוק בכל הרמות", נכתב בהודעת הדואר האלקטרוני החתומה על ידי טימות'י לנגן, סגן מנהל ב־FBI לנושאי לוחמה בטרור ועל ידי קלווין שיוורס, עוזר מנהל של המחלקה הפלילית בבולשת. שניהם פרשו החודש.

אחד מהסוכנים בבולשת העביר העתק של המסמך למחוקקים רפובליקאים וציין חששות שהוא עשוי לפתוח פתח לכך שהבולשת תאסוף מידע על הורים המביעים את התנגדותם למדיניות בתי ספר מקומיים במהלך הפגישות.

"הבולשת מעולם לא עסקה במעקב אחר הורים המבטאים עצמם בפגישות של מועצות בתי ספר, ואנחנו לא הולכים להתחיל עכשיו", נמסר מהבולשת בהודעה ביום שלישי. "אנחנו לגמרי מחויבים לשמירה והגנה על זכויות התיקון הראשון לחוקה, כולל חופש הביטוי".

ההליך החדש החל להיות מיושם בעקבות מזכר מ־4 באוקטובר שכתב התובע הכללי מריק גרלנד, בו הורה ל־FBI לעזור למנהיגים מקומיים להתמודד עם איומים על הסגל בבתי ספר, צעד שאמר שנועד לעצור אלימות נגד מורים ואנשי סגל בבית הספר בגלל נושאים טעונים מבחינה פוליטית.

בהודעה שהוציאה הבולשת, תיארה את תג האיום ככלי לאיסוף נתונים סטטיסטיים ולעקוב אחר מידע על מגוון נושאים, כולל מקרים של סחר בבני אדם וסמים. "יצירת תג האיום לא משנה בשום צורה את הדרישות ארוכות השנים לגבי פתיחת חקירה ולא מייצגת שינוי בדרך בה ה־FBI נותן עדיפות לאיומים שונים", נכתב בהודעה.

גרלנד אמר בשימוע בקונגרס בחודש שעבר שבעוד שלא היה לו רישום מלא של איומים כאלה בכל רחבי ארה"ב, תלונות של בכירים במועצות בתי הספר ודיווחי חדשות מראים שהבעיה הופכת ליותר ויותר נפוצה.

כמה רפובליקאים אומרים שמשרד המשפטים מטיל את ה־FBI לליבו של מה שלרוב נחשב לנושא מקומי. הם אומרים שהטקטיקות האלה הן ניסיון להשתיק הורים שמעזים להתבטא בפגישות של מועצות בתי הספר על נושאים כמו החיוב לעטות מסכות ואיך עוסקים בנושא הגזע בבתי ספר. את ההסתייגות הביע הרפובליקאי גלן יאנגקין, שזכה בבחירות למושל בווירג'יניה מוקדם יותר החודש, והיא כנראה תובע שוב לקראת בחירות האמצע בשנה הבאה.

התובע הכללי פרסם את ההוראה שלו זמן קצר לאחר שאיגוד מועצות בתי הספר הלאומי, קבוצה המייצגת מועצות של בתי ספר, ביקש מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן במכתב רשמי עזרה פדרלית בטיפול באיומים מצד אנשים המתנגדים לחובה לעטות מסכות וכן מהורים המתנגדים ללימוד תיאוריית הגזע הביקורתית. מאז התנצל האיגוד על שליחת המכתב, שביקש שמשרד המשפטים יתייחס למתקפות ולאיומים נגד בכירים בבתי הספר כפשעי שנאה או מקרים של טרור מבית. דובר של האיגוד לא הגיב לבקשת תגובה ביום שלישי.

הרפובליקאים אמרו שמשרד המשפטים מתייחס להורים כמו אל "טרוריסטים מבית" בכך שהוא מערב את מחלקת הביטחון הלאומי ביוזמה של גרלנד, האשמה שהתובע הכללי דחה שוב ושוב, וציין שההנחיה שלו לא כללה את המונח הזה. סוכן הבולשת שהעביר את המכתב ביטא בפני המחוקקים חשש שהשימוש במשאבים המיועדים ללוחמה בטרור למעקב אחר חקירות כאלה עשוי לטשטש את ההבדל בין שני סוגי המקרים. הבולשת ציינה בהצהרתה שיחידות הפלילים והלוחמה בטרור חולקות אחריות על מחקר איומים באלימות.

בשימוע של תת־ועדה של בית הנבחרים על מודיעים מוקדם יותר החודש, כמה מחוקקים רפובליקאים לחצו על לנגן לגבי ההנחיה החדשה. "האם הבולשת מתייחסת להורים כאל טרוריסטים מבית?" שאלה חברת בית הנבחרים אליז סטפאניק (רפובליקאית מניו יורק), ולנגן ענה לה: "לא", והוסיף: "כל עוד אינדיבידואל כלשהו לא מפר חוקים פדרליים, משתמש בכוח או באלימות לקידום אידיאולוגיה כלשהי, לא ייחשב לטרוריסט".

ג'ון כהן, פקיד מודיעין בכיר במשרד לביטחון המולדת, העיד באותו שימוע שבעוד שנשמעו קריאות לאלימות נגד מורים בפגישות של מועצות בתי ספר ובפלטפורמות קיצוניות, ודיווחים על מקרים מבודדים של אלימות, רשויות אכיפות החוק ברמת מדינה וברמה המקומית אמרו לבולשת שלא ראו פעולה נרחבת. "אנחנו ממשיכים לעבוד עם גורמים ברמת מדינה וגורמים מקומיים על מנת להיות מודעים לסביבה", אמר כהן.

הודעת הדואר האלקטרוני מ־20 באוקטובר הגיעה גם מחטיבת הלוחמה בטרור וגם מחטיבת הפלילים, מה שרומז שהסוכנות מתמודדת עם השאלה איך לנהל את הנושא. כך אמר בכיר ב־FBI לשעבר בנושא לוחמה בטרור, ג'אבד עלי, שכיום מלמד באוניברסיטת מישיגן.

"אם חברי מועצת בית הספר חשים שיש סיכוי לאלימות כלשהי נגדם בגלל ההכרח לעטות מסכות או תיאורית הגזע הביקורתית, מדובר בעניין של בטיחות הציבור; זה נושא לגיטימי ל־FBI ולרשויות מקומיות לבחון", אמר עלי, שהוסיף שה־FBI עשוי לבחון על בסיס פלילי טהור או במסגרת הרובריקה של לוחמה בטרור מבית, לבחון האם קיים בסיס אידיאולוגי לאלימות מכל סוג שהוא.

"ה-FBI יצטרך לצעוד מאוד בזהירות. הם לא יכולים לפתוח חקירות נגד אנשים שבאים להפגין", אמר עלי. "אבל מרגע שמישהו חוצה את הקו לאיום ישיר או אלימות, בין אם בתחום הממשי או הווירטואלי, זה כבר פשע".