למרות הבטחות הממשלה, עדיין אין הסכמות בנוגע לפינוי בזן

הממשלה הבטיחה לאמץ את המלצת ועדת המנכ"לים לסגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה עד סוף העשור, אך עדיין ישנן מחלוקות מקצועיות סביב הנושא • כאשר אין מועד להחלטת ממשלה או תקצוב והקמת מנהלת בנושא, יתכן כי הטיפול בפינוי יקבל תפנית מפתיעה

מתקני בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
מתקני בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

פינוי התעשייה הפטרוכימית בחיפה עד 2030? לא כל כך מהר. עם כינונה, הממשלה אמנם הודיעה על כוונתה לאמץ את מסקנות ועדת המנכ"לים שהונחו רגע לפני הבחירות על ידי הממשלה הקודמת, במטרה לפנות את בזן והתעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה עד סוף העשור. ואולם, ל"גלובס" נודע כי בשל אי הסכמה בין משרדי הממשלה, אין תאריך יעד להחלטת ממשלה או לקידום הקמת מנהלת שתעסוק באופרציה המורכבת של פינוי התעשייה. למרות שהממשלה טרם קידמה את הנושא, ברמ"י תוקצבו צוותים תכנוניים לעבודה על תוכנית מתאר ארצית לסגירת בזן והערכות משק האנרגיה.

גורם בממשלה אמר ל"גלובס" כי המסמך של ועדת המנכ"לים הוגש לשרים ברגע האחרון לכינון הממשלה הקודמת, מתוך רצון להגיע למוצר מוגמר, למרות שלא ניתן ליישמו באופן מיטבי. לכן, תבצע הממשלה עבודה רחבה במטרה להגיע להסכמות ותיאום מלא מול המשרדים השונים ובראשם משרד האוצר, שמתנגד לפינוי בזן תוך פיצוי בעליה על חשבון קופת המדינה. לדבריו, העבודה על הנושא לא תחל מאפס, ומשרדי הממשלה יעבדו במשותף כדי לנסות למצוא פתרונות מוסכמים לנושאים שעדיין נמצאים במחלוקת כדי לממש את ההבטחה הקואליציונית ולקדם את סגירת התעשייה הפטרוכימית.

כדי לפעול לסגירת בזן ופינוי התעשייה הפטרוכימית מהאזור, תידרש הממשלה להקים מנהלת ליישום ההחלטה, בשל המורכבות הרבה והצורך לספק פתרונות במגוון זירות ובתיאום בין כל משרדי הממשלה הגדולים ובין רמ"י. המנהלת תהיה אמונה על חיבור בין הגורמים והוצאה אל הפועל של תוכנית הפינוי, כפי שתוגדר בהחלטת ממשלה. לפי דוח ועדת המנכ"לים, לשם הקמת המנהלת נדרש תקציב ראשוני של 40 מיליון שקלים.

בדיון שנערך היום (ד') במסגרת יום הסביבה בוועדת הסביבה והבריאות של הכנסת בנושא מפרץ חיפה, רפרנט אנרגיה באגף התקציבים באוצר, הלאל חלאילה, אמר כי הוא אינו מכיר פניה לאוצר בנושא תקצוב להקמת מנהלת, וכי משרד האוצר לא קיבל מענה בדיוני ועדת המנכ"לים לנושאים מהותיים, דוגמת ביטחונה האנרגטי של ישראל.

אך למרות שהנושא טרם סוכם בישיבת ממשלה, יכול להיות שאופן קידום פינוי מפרץ חיפה, יקבל דווקא תפנית בשיטת העבודה: רפי אלמליח, ראש הצוות של תוכנית מפרץ חיפה ברמ"י, הדגיש בדיון שרק אתמול תוקצבו צוותים תכנוניים ברמ"י ב-15 מיליון שקל, כדי להמשיך לעבוד על תוכנית מתאר ארצית לסגירת בזן והיערכות משק האנרגיה, כאשר לדבריו כיום ישנו "שיח בונה שלא היה בעבר עם משרד האנרגיה".

רמ"י תגרום לממשלה לפעול?

אך יכול להיות שפינוי המפרץ עומד בפני תפנית בצורת ההתמודדות: לאחר שלפני הגשת מסקנות ועדת המנכ"לים רמ"י דווקא העדיפה להצטרף להתנגדות משרד האוצר ואף לבלום את קידום הנושא מצידה, כעת דווקא היא זו שמקדמת "שינוי כיוון" עבור המפרץ, בצעד שיכול לסמן את הכיוון שיזיז את הספינה הממשלתית לפעולה: ראשית כל קביעת מציאות חדשה בשטח של הכנת תשתיות לפיתוח בפועל מפרץ חיפה, באפיקים אחרים מאלו עבורם הוא משמש היום.

סוגית פינוי התעשייה הפטרוכימית היא הנפיצה ביותר, שכן היא גם מהווה סלע המחלוקת בממשלה, שעה שבמשרד האוצר מתנגדים לפיצוי משפחת עופר מכיס משלם המיסים, עבור עסק שהמוצר אותו הוא מוכר - דלק מאובן, פוגש תוכניות עולמיות למעבר לכלכלה דלת פחמן, וימצא עם השנים בירידת ביקושים. קידום פתרונות בצורה הפוכה - קודם עובדות בשטח ולאחר מכן מתווה פינוי, יפחיתו, ככל שהזמן יעבור, את כושר המיקוח של הבעלים בזמן הליך הפינוי.

גורמים המעורים בפרטים טוענים כי הממשלה כולה, לרבות שרים בתפקידי מפתח שטרם התבטאו בנושא, רתומים לפינוי התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה. הלחץ הציבורי הולך וגובר, בזמן שבזן מתמודדת עם תקלות חוזרות ונשנות בשטח בהן צופים התושבים מהצד - אחת מהן התרחשה השבוע, ואף הובילה לדליקה במתחם. אם לא די בכך, רק לאחרונה פורסם כי בזן היא החברה הציבורית המזהמת ביותר בישראל, כך לפי דוח המשרד להגנת הסביבה. לכן, לאחר שעברה את משוכת התקציב מבלי שתיקצבה הקמת מנהלת לפינוי התעשייה, הממשלה תידרש לקדם את התחייבויותיה.