מנכ"ל אייס: "לא נעלה מחירים בחודשים הקרובים. התחזקות השקל מאזנת אותנו"

רשת ה"עשה זאת בעצמך" מסכמת את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה במכירות, וירידה ברווח הנקי

איציק אוזנה, מנכ''ל אייס / צילום: נמרוד גנישר
איציק אוזנה, מנכ''ל אייס / צילום: נמרוד גנישר

אייס  מסכמת רבעון עם עלייה במכירות, וירידה ברווח הנקי. הכנסות החברה ברבעון השלישי של השנה הסתכמו ב-197 מיליון שקל, גידול של 2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שלדברי החברה "נרשם למרות משבר ההובלה הימי, וזאת בזכות המשך ההתרחבות הלוגיסטית והיערכות מקדימה עם מצבת מלאים הגדולה בכ-50% מהרגיל".

הרווח הנקי לרבעון שיקף ירידה של כ-13% ל-11.7 מיליון שקל. את הירידה מנמקת החברה בהשפעות חד פעמיות, לאור מענק של 1.5 מיליון שקל שקיבלה החברה ברבעון המקביל אשתקד (בגין החזרת עובדים מחל"ת). עוד מציינים שם את מיעוט ימי האספקה בחודש ספטמבר (חגי תשרי), "שהוביל לדחיית הכרה בהכנסות וברווח".

הרווח הנקי לשלוש הרבעוני הראשונים של השנה שיקף צמיחה של 12%. ברבעון הרביעי החברה תחלק דיבידנד של 10 מיליון שקל, שעליו הוכרז החודש. מתחילת השנה שילמה החברה דיבידנד של כ-28.8 מיליון שקל.

סינרגיה עם האונליין

רשת אייס, הפועלת בקטגוריית "עשה זאת בעצמך", פרוסה ב-32 חנויות ברחבי הארץ. החברה מעסיקה כ-1,000 עובדים. על פי דיווחיה, מספר המבקרים הממוצע בחנויות עומד על כמיליון צרכנים מדי חודש, ובאתר האינטרנט - כ-3.2 מיליון גולשים בחודש. החברה הגדירה לעצמה אסטרטגיית רב ערוצית (Omni-Channel), שלפי דיווחיה "ממשיכה להוכיח את עצמה".

הרשת מונה את המותגים אייס, אוטו דיפו, ספץ ואייס אלקטריק, והיא מחזיקה מועדון לקוחות המונה כמיליון חברים. נתח האונליין משקף לחברה 17.2% מהפעילות בתום הרבעון השלישי - בעיקר באתר אייס.

החברה מדווחת על צמיחה של 19% בפעילות האונליין בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, לעומת אשתקד. פדיון האתר צמח ל-112 מיליון שקל, כלומר יותר מ-20% מסך מכירות החברה לתקופה. 33% מהפדיון באתר אייס בתקופה זו משקף מכירת מוצרים שנמכרים במרקט פלייס, כלומר קטגוריות של מוצרים שלא נמכרים בחנויות.

הסינרגיה שעליה שמה החברה את הדגש בעולמות הרב-ערוציים מתבטאת בשילוב של מכירות מקוונות ופיזיות: 40% מלקוחות האתר מבצעים איסוף עצמי לרכישות שלהם, וכ-36% מהם רוכשים במעמד האיסוף פריטים נוספים בחנות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 הרשת מדווחת על הכנסות של 542 מיליון שקל, המשקפים צמיחה של 15%. הרווח הנקי צמח ב-12% ל-27 מיליון שקל. הצפי של החברה הוא להמשך מגמת הצמיחה: את 2020 סיימה החברה עם הכנסות בהיקף של 672 מיליון שקל, כשהיא מעריכה שאת 2021 תסיים עם הכנסות של 744 מיליון שקל.

הרווח הנקי יצמח על פי הערכותיה ב-5.2% לכ-39 מיליון שקל בסוף 2021, לעומת כ-36 מיליון שקל, הרווח הנקי שנרשם בתום 2020 (וששיקף צמיחה של 5.4%).

"נערכנו עם מצבת מלאים"

החברה מתייחסת למשבר ההובלה הימית, שהוביל להצטיידות במלאים במחסניה הלוגיסטיים. יתרת המלאי נכון לסוף ספטמבר גבוהה ב-50% לעומת הממוצע לחודשי ספטמבר של השנים האחרונות.

אייס הנפיקה לראשונה את מניותיה בבורסה בתל אביב בינואר 2021. במסגרת זאת, קרן קדמה, שהחזיקה ב-98% ממניות הרשת, מכרה רבע ממניותיה ב-150 מיליון שקל. כיום מחזיקה קדמה קפיטל ב-63.7% ממניות אייס, המנכ"ל איציק אוזנה מחזיק ב-3%, גופים בשוק המוסדי (כלל, הפניקס, מור ועוד) מחזיקים בכ-17%, ובשאר מחזיק הציבור.

איציק אוזנה, האם לאור עלויות השילוח והתעבורה, מחירי המוצרים צפויים להתייקר?
"לאור היערכותנו המוקדמת למשבר ההובלה הימית בשרשרת האספקה, שכללה היערכות עם מצבת מלאים הגדולה ב-50% מהרגיל, אנו לא צפויים בחודשים הקרובים לנקוט במדיניות של העלאת מחירים. עם סיום מכסת המלאים והצטיידות במלאים חדשים, נקבל החלטות בהתאם למצב השוק באותה נקודת זמן".

כיצד משפיע שער השקל המתחזק?
"אל מול ההתייקרות של חומרי הגלם בעולם, התחזקות השקל מאזנת אותנו ומאפשרת לנו כיבואנים לשמור על מחירים תחרותיים ואטרקטיביים לצרכן".

לדברי אוזנה, "תוצאות הרבעון השלישי, המשקפות המשך צמיחה בפדיון ובמכירות, מביאות לידי ביטוי את המשך מימוש האסטרטגיה של החברה. האסטרטגיה הזו כוללת מהפכה לוגיסטית, שהחלה בסוף 2019 עם הקמת מרלו"ג ראשון בניהול עצמאי, וממשיכה היישר לתוך הרבעון השלישי השנה עם הקמת מרלו"ג רביעי.

"גם פעילות הסחר המקוון ממשיכה לצבור תאוצה עם גידול בפדיון, וכניסה לקטגוריות מוצר חדשות, בתחומי הספורט, הפנאי, הילדים ועוד. בנוסף, הסינרגיה בין האונליין לחנויות ממשיכה להתעצם. זה למעשה חלק משמעותי באסטרטגיה שלנו בשנים אלה, ואני שמח שאנו נהנים מהתוצאות הללו כבר כעת".