בצעד מדוד: נובה רוכשת חברת מדידות כימיות ב-100 מיליון דולר

עם למעלה מחצי מיליארד דולר בקופה ותוכניות התרחבות - חברת פתרונות המדידה רוכשת את ancosys הגרמנית • המניה קופצת בוול סטריט

איתן אופנהיים, נשיא ומנכ''ל נובה / צילום: בני גמזו
איתן אופנהיים, נשיא ומנכ''ל נובה / צילום: בני גמזו

עם למעלה מחצי מיליארד דולר בקופה ורצון להמשיך ולהתרחב, חברת הטכנולוגיה נובה עושה את הצעד המתבקש ומדווחת על רכישת חברה תמורת 100 מיליון דולר. נובה , המספקת פתרונות מדידה לבקרת תהליכי הייצור של מוליכים למחצה, רוכשת את ancosys הגרמנית העוסקת בתחום המדידות הכימיות. התמורה בעסקה כוללת 10 מיליון דולר שישולמו בעתיד על בסיס ביצועים. המכירות השנתיות של החברה הנרכשת הן מעל 30 מיליון דולר, והיא מעסיקה 150 עובדים, שכולם יצטרפו לנובה.

"באסטרטגיית הרכישות שלנו יש שני דברים מרכזיים", אומר איתן אופנהיים, מנכ"ל נובה. "הראשון הוא להיכנס לשווקים חדשים והשני הוא להרחיב את היצע מוצרי המטרולוגיה והמדידה שלנו, ולשמחתי באנקוסיס יש את שניהם. בהיבט הטכנולוגיה, לנו יש מוצרי אופטיקה למדידת ממדים גיאומטריים ו-X-ray למדידת חומרים, ועם הרכישה נוכל להציע קו מוצרים נוסף של מדידות כימיות בתהליכי הייצור, שזה עוד נדבך בעולם של בקרת התהליכים, שיאפשר לנו לתת תמונה יותר שלמה.

"בנושא של הלקוחות, נובה נמצאת בתחילת התהליך של הייצור, ובהמשך הדרך יש עוד תהליכים, ואנקוסיס מאפשרת לנו להיכנס לשני תהליכים מרכזיים - שוק אריזות השבבים (Advance Packaging), וה-Backend, עולם שבו יש סוג מדידות אחר".

אופנהיים מציין שנובה כבר מוכרת בשוק ה-backend, אך הרכישה תהיה הכניסה המשמעותית הראשונה שלה לשוק הזה, ולדבריו נובה בהחלט מעוניינת להמשיך להתרחב בו. "להתרחב אופקית לשווקים משיקים זה מרכז האסטרטגיה, וזה יאפשר לנו למכור את המוצרים שלנו בשווקים האלה ולהתפתח יותר", הוא מוסיף.

"יש היום יותר מטרות לרכישה"

המדידות הכימיות שאנקוסיס מבצעת נוגעות לחומרים המתקדמים שבהם נעשה שימוש בבניית הטרנזיסטורים והצ'יפים, במטרה לוודא שהשימוש הוא בחומר הנכון, התרכובת הנכונה וכדומה.

יש עוד רכישות על הפרק?
"אנחנו מאוד אגרסיביים בעולם הזה. עניין הקורונה בשנתיים האחרונות גרם לכך שמצד אחד מי שהצליח להתמודד בצורה טובה, נהיה יותר חזק. אבל יש רשימה של חברות שלא הצליחו, והן יותר פנויות לדבר היום על רכישה. לכן יש היום יותר מטרות לרכישה".

נובה נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 3.8 מיליארד דולר אחרי עלייה של 114% במחיר המניה שלה בשנה האחרונה. החברה הציבה לעצמה יעד הכנסות שנתי של 500 מיליון דולר, עם רווחיות תפעולית של 26%-29% עד לשנת 2024. עם פרסום היעד בקיץ האחרון, נובה העריכה שתוציא 300-350 מיליון דולר על מיזוגים ורכישות.

נזכיר, שבשנה שעברה נובה גייסה 200 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית של 0%, ולאחר שייצרה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 תזרים של 112 מיליון דולר מפעילות שוטפת, היו לה בסוף הרבעון השלישי מזומנים והשקעות בסך כ-536 מיליון דולר.