בבנק, בצ'יינג', או בכרטיס אשראי: איפה כדאי לקנות דולרים

זקוקים למטבע חוץ ובפרט לדולרים? • לפניכם כל האפשרויות לעשות זאת – איפה הזול ביותר, איפה היקר ביותר והיכן הבטוח ביותר

סמל דולר מעל דוכן המרת מטבע / צילום: Unsplash
סמל דולר מעל דוכן המרת מטבע / צילום: Unsplash

החלטתם לטוס לחו"ל, בחרתם יעד, הזמנתם טיסה. במסגרת יתר ההכנות אתם זקוקים למטבע המקומי. אז איפה הכי כדאי לקנות מט"ח בכלל ודולרים בפרט?

האפשרות הפופולרית ביותר היא דרך הבנקים שמאפשרים קניית מט"ח וגם ההיפך - המרת מט"ח לשקלים. אפשרות נוספת היא סניפים מיוחדים ועצמאיים להמרת מט"ח - צ'יינג'ים, שפזורים בכל הארץ ושם מקבלים על המקום דולרים במקום שקלים, או כל מטבע אחר, וגם ההיפך כמובן - באים עם מטבע כלשהו ומקבלים תמורתו שקלים.

גם בנק הדואר הוא אפשרות לרכישת מט"ח לאחר שבשנים האחרונות כחלק מהמאמץ שלו להפוך לבנק, הוא מחזק מאוד את השירות ואת האטרקטיביות של המרת מט"ח.

אפשרות נוספת לנוסעים לחו"ל היא לעשות זאת דרך כרטיס האשראי הבינלאומי, אבל מבין כל האלטרנטיבות זו היקרה ביותר.

ויש גם פתרונות מפתיעים וזולים - בנק לאומי מאפשר משיכה דרך הכספומטים שלו בלי עמלה, ועם שערי מט"ח טובים.

ועוד אפשרות שהיתה מאוד פופולרית בעבר והיום, ככל שהשימוש בכרטיסי אשראי עלה, נזנחה, היא המחאות נוסעים.

קודם כל, בררו את השער הרציף

אבל עוד לפני ביצוע העסקה יש דבר חשוב שצריך לעשות - לברר את השער הרציף של המטבע. שימו לב, הרציף, ולא היציג. מדובר על השער בנקודת הזמן הנוכחית.

השער הרציף הוא הבסיס לעסקה, ולכן הוא כל כך חשוב.

לטבלת שערי חליפין רציפים

המרה בבנקים הכי פופולרית, אבל האם כדאי?

המרת מט"ח דרך הבנקים אומנם נתפסת כאפשרות הבטוחה ביותר ואמינה, וכנראה גם הזמינה ביותר, אבל זו גם לרוב אחת האפשרויות היקרות ביותר. המרת מט"ח מחייבת בעמלת פקיד שמסתכמת ב-0.17%-0.19%, אלא אם הפחתתם את התעריפים מול הבנק. במשיכות קטנות יחסית של כמה אלפים בודדים תשלמו את עמלת המינימום שהיא סביב 7 דולר.

מעבר לכך - שערי החליפין בבנקים יהיו לרוב פחות טובים מאשר בצ'יינג'ים ובבנק הדואר. שער פחות טוב משמעו עלות גבוהה יותר לכם, ויחד עם עמלת הפקיד, זאת כבר הוצאה גדולה. עם זאת, כמו לפני כל תשלום עמלה, מומלץ להתמקח. אין מה להפסיד.

הבנקים מחזיקים גם כספומטי מט"ח, ואם משתמשים בהם חוסכים את עמלת הפקיד. עם זאת, בכספומטים יש בעיקר אפשרות למשוך דולרים ואירו, ולא מטבעות פחות נפוצים, וחשוב לעשות זאת בסניפים של הבנקים שלכם, כי בסניפים של בנקים אחרים זה יהיה יקר יותר.

כמו כן, משיכה בכספומטים בנתב"ג תחייב בעמלה גם אם זה הבנק שלכם.

המרה בבנק הדואר - האם כדאי?

בנק הדואר לא מחייב בעמלות, ומעבר לכך ברוב המקרים הוא מספק שער המרה טוב מהבנקים, כאשר בקנייה/מכירה מעל סכום מסוים תזכו להנחה נוספת בתעריף ההמרה.

החיסרון לעומת הבנקים הוא במגוון. בדואר תוכלו להמיר רק מטבעות מוכרים - דולר, אירו, ליש"ט, בעוד בבנקים המגוון רחב יותר

מה לגבי המרה בסניפי צ'יינג'?

גם בסניפי צ'יינג' ניתן לרכוש את המט"ח במזומן או בכרטיס אשראי עם אפשרות לתשלומים. ברוב המקרים אין עמלה, אך יש שער המרה בפועל והוא גבוה בכמה אגורות מהשער הרציף. מומלץ לבצע סקר שוק בין כמה צ'יינג'ים וגם להתמקח כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר.

הסיכון בצ'יינג'ים הוא בעיקר באמינות ובבטיחות. אומנם הנושא יותר מוסדר ומפוקח מבעבר, ועדיין כדאי לוודא שהעסק מורשה וברישיון משרד האוצר. חוץ מזה - למרות שאתם מקבלים קבלה מהמקום, אף פעם לא מזיק לבדוק את המט"ח שקיבלתם.

כספומטים של לאומי - הבחירה המועדפת

כך או אחרת, מסתבר שהכספומטים של בנק לאומי זולים במשיכת מט"ח מאשר כספומטים של בנקים אחרים וזולים באופן כללי מהאלטרנטיבות אחרות. השירות של בנק לאומי ניתן ללקוחות כל הבנקים ללא העדפה מיוחדת ללקוחות לאומי. היתרון בכספומטים של לאומי הוא במחיר, בזמינות ובביטחון. המחיר טוב ביחס לחלופות, הכספומטים זמינים בכל הארץ, ולעשות עסקאות עם בנק זה הכי בטוח.

אלטרנטיבה אחרונה חדשה, זולה ונוחה, אבל פחות פרקטית לקהל שאינו צעיר ואינו מצוי ברשתות החברתיות, היא שימוש באותן רשתות ובאתרים שמספקים שירותי המרת מט"ח, אשר מחברים בין אנשים וחוסכים לכם את עמלת התיווך/הפרמיה על השער הרציף. שני הצדדים נהנים, אתם מקבלים את השער הטוב לקנייה, והצד שמוכר מקבל השער הטוב ביותר למכירה.

למדריכים נוספים באתר הון:

כרטיס אשראי בינלאומי - כל האפשרויות, כל העמלות

מה זה שער המרה?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.