45 אלף אפגנים עדיין נמצאים בבסיסי צבא ארה"ב

מאז שהטליבאן השתלט על אפגניסטן, ארה"ב העבירה לשטחה יותר מ-70 אלף אפגנים • מאז עברו כחודשיים, ויותר ממחצית מתוכם עדיין ממתינים בבסיסי הצבא האמריקני • 26 אלף בקשות מאפגנים שמעוניינים להיכנס לארה"ב טרם נבדקו

פליטים אפגנים במתקן פורט בליס של צבא ארה''ב / צילום: Associated Press, David Goldman
פליטים אפגנים במתקן פורט בליס של צבא ארה''ב / צילום: Associated Press, David Goldman

ארה"ב העבירה יותר מ-70 אלף אפגנים לשטחה מאז שהטליבאן השתלט על אפגניסטן באוגוסט, כך לפי דיווחי רויטרס. בוושינגטון פוסט מדווחים כי 45 אלף מתוכם עדיין ממתינים ליישוב מחדש, וכי 26 אלף בקשות מאפגנים שמעוניינים להיכנס לארה"ב טרם נבדקו.

דוברת שירותי ההגירה והאזרחות של ארצות הברית (USCIS), ויקטוריה פאלמר, אמרה לרויטרס כי הארגון בוחן את הבקשות שמגיעות אליו ורובן מטופלות תוך 90 ימים, אך העלייה בכמות הבקשות השנה הובילה לעיכובים.

"אנחנו 'אליס איילנד' של הדור הזה", אמר לוושינגטון פוסט קרטיס ולאסקז, קולונל בחיל האוויר האמריקני ו"מושל הכפר" בבסיס חיל האוויר הולומון בניו מקסיקו. ה"כפר" בהולומן הוא אחד מתוך שמונה מתחמים שהוקמו בבסיסים בארה"ב על מנת לאכלס אפגנים בזמן שהם ממתינים ליישוב מחדש. לפי רויטרס, 73,000 אפגנים הוטסו לארה"ב, מתוכם 7,100 הגיעו להולומן. בוושינגטון פוסט מדווחים כי יותר מ-4,000 איש עדיין שוכנים שם.

ממשל ביידן מנסה להעביר בקונגרס את "חוק ההתאמה האפגני" (Afghan Adjustment Act), שיעניק לאפגנים שיושבו מחדש בארה"ב את האפשרות להגיש בקשה לגרין קארד אחרי שנה. ארגוני זכויות אדם כמו Human Rights First דחקו בקונגרס להעביר את החוק.

"זה צעד חשוב לסיוע לאפגנים בסיכון שמגיעים לארה"ב ללא כלום, בעקבות נפילת הממשלה האפגנית. מעודד לראות את הקונגרס מכיר בכך שאפגנים שמתחילים לבנות את חייהם פה צריכים לקבל את שירותי האינטגרציה וההטבות שהם זקוקים להם", אמרה מנהלת בכירה לענייני ממשל ב-Human Rights First, ג'ניפר קוויגלי, בהודעה לעיתונות.