מפתח החיסון לקורונה: ייתכן שנצטרך מנת בוסטר "רק כל שנה"

פרופ' אוהור שאהין, מייסד חברת ביונטק שפיתחה את החיסון שניתן בישראל, אומר כי ייתכן שהחיסון השלישי יעניק הגנה ארוכת טווח יותר מזה שהעניק השני, כך ש"נצטרך מנת 'בוסטר' רק כל שנה" • שווי השוק של ביונטק, שיחד עם פייזר אחראית לייצור יותר משני מיליארד מנות חיסון נגד קורונה בשנה האחרונה, עומד כעת על כ-70 מיליארד דולר

אוהור שאהין ואשתו אוזלם טורצ'י, מייסדי ביונטק / צילום: Associated Press, Bernd von Jutrczenka
אוהור שאהין ואשתו אוזלם טורצ'י, מייסדי ביונטק / צילום: Associated Press, Bernd von Jutrczenka

על רקע הזינוק בתחלואת הקורונה בגרמניה, מבצע חיסוני ה"בוסטר" המתנהל במדינה והעדויות לכך שיעילות החיסונים נגד קורונה של פייזר-ביונטק דועכת עם הזמן, התראיין בסוף השבוע פרופ' אוהור שאהין לתקשורת הגרמנית. פרופ' שאהין עומד בראש חברת "ביונטק" שפיתחה את הטכנולוגיה החיסונית באמצעות mRNA העומדת בבסיס החיסון, והוביל את שיתוף הפעולה עם חברת פייזר. אשתו, ד"ר אוזלם תורצ'י, היא המדענית הראשית של החברה, שבסיסה בעיר מיינץ.

בראיון ל"בילד" שהתפרסם בסוף השבוע הגן פרופ' שאהין על החיסונים ואמר כי הם כלי נשק חשוב במאבק נגד הקורונה. "ההצהרות לגבי העובדה ש-45% מהמאושפזים מעל גיל 60 הם מחוסנים פעמיים תורמות לכך שאנשים לא בטוחים לגבי היעילות של החיסונים", אמר, אך ציין כי בגילאים אלה, "רוב גדול" מהאוכלוסייה הוא מחוסן פעמיים. לפי הערכות של מכון רוברט קוך, יש אכן דעיכה ביעילות של החיסונים, אך הם עדיין מספקים כ-70% הגנה, בהשוואה ללא-מחוסנים.

פרופ' שאהין אמר כי "היעילות הגבוהה של החיסון לא מתחילה לדעוך עד החודש הרביעי (אחרי החיסון השני, א.א.)". הוא הסתמך על המידע שנאסף בישראל, בארה"ב ובבריטניה בקרב מחוסני ביונטק-פייזר. הנקודה המרכזית שביקש להעביר היא שהחיסון עדיין מגן משמעותית מפני מהלך מחלה קשה, אשפוז בטיפול נמרץ או מוות. לדבריו "החיסון מספק הגנה גבוהה מאוד" אפילו בחודש התשיעי לאחר החיסון, מפני מהלך מחלה קשה.

"מי שחוסן פעמיים יחווה ברוב המקרים מהלך מחלה קל עד בינוני", אמר פרופ' שאהין. הוא הדגיש כי ניתן לצפות למחלה קשה יותר בקרב קשישים, בעלי מחלות רקע קשות, אנשים הסובלים מהשמנת-יתר חולנית (Obesity) או בעלי מערכת חיסון חלשה.

הוא אמר כי מנת ה"בוסטר", שמוצעת בימים אלה לכל מבוגר מעל גיל 18 שהתחסן פעמיים בגרמניה "תסייע רבות למנוע מחלה, אך גם לשבור שרשראות הדבקה". בכך, אמר, החיסונים יכולים למתן את התפרצות הקורונה הנוכחית בגרמניה. "זה יכול לעזור לנו בחורף המתקרב", ציין.

פרופ' שאהין גם ציין כי ייתכן שהחיסון השלישי יעניק הגנה ארוכת-טווח יותר מפני הידבקות ותסמיני המחלה מאשר השני, אך כי עדיין ישנה הערכה כי תידרש מנת חיסון שנתית נגד קורונה, בדומה לחיסון נגד שפעת. "הדבר המשמעותי הוא שהחיסון השלישי מגביר משמעותית את ההגנה נגד הדבקה בקורונה. אנחנו מצפים לפיכך כי הוא יהיה יעיל לתקופה ארוכה יותר מאשר שני החיסונים הראשונים, וייתכן כי חיסוני 'בוסטר' נוספים יידרשו רק מדי שנה, כמו חיסונים נגד שפעת".

שווי השוק של חברת ביונטק זינק פי עשרה מאז תחילת מגפת הקורונה, והפך את פרופ' שאהין וד"ר תורצ'י לאחד מהזוגות העשירים ביותר בגרמניה. שווי השוק של החברה, שיחד עם פייזר אחראית לייצור יותר משני מיליארד מנות חיסון נגד קורונה בשנה האחרונה, עומד כעת על כ-70 מיליארד דולר.