ביידן בחר לא לזעזע את ספינת הכלכלה עם מינוי פאוול לקדנציה נוספת

המינוי מחדש מצביע על רצון להמשכיות במדיניות הבנק המרכזי של יושב הראש שנהנה מפופולריות בקרב מחוקקים משתי המפלגות • לייל בריינרד שהתמודדה מולו על התפקיד, תמונה לסגנית יושב הראש

ג’רום פאוול / צילום: Reuters, jonathan crosby
ג’רום פאוול / צילום: Reuters, jonathan crosby

הנשיא ג'ו ביידן בחר לא לזעזע את הספינה ובהמשך המדיניות הכלכלית של ארה"ב עם הבחירה להמשיך את כהונתו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, בראשות הבנק המרכזי. זאת למרות דחיפה מצד כמה דמוקרטים שרצו מישהו קשוח יותר עם הבנקים ונחוש יותר בסוגיית שינויי האקלים. לייל בריינרד שהתמודדה מולו על התפקיד תמונה לסגנית יו"ר מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי.

ג'רום פאוול, בן 68, נתפש בעיני תומכיו בממשל ובשווקים כבעל יד יציבה וכאדם שהגישה האישית שלו לאנשים עזרה לחדש את התמיכה הדו־מפלגתית בבנק המרכזי עשור אחד לאחר, שהמוניטין של המוסד הזה נפגע במשבר הכלכלי של 2008. פאוול, בנקאי השקעות בשוק הפרטי לשעבר, מונה לפני עשר שנים לחבר במועצה בת שבעה הנגידים של הפדרל ריזרב על ידי הנשיא ברק אובמה וקודם לתפקיד יו"ר הפד לפני ארבע שנים על ידי הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

לתמיכה הפוליטית שטיפח פאוול היה ערך רב במשך כל כהונתו כיושב ראש. ראשית, כשטראמפ תקף אותו ב־2018 וב־2019 על העלאת שיעור הריבית ואחר כך, כשהוביל תגובה מהירה ותקיפה לעצירת הפניקה הכלכלית שנגרמה בגלל מגפת הקורונה במרץ 2020.

התנגשויות עם הנשיא טראמפ

תחת הנהגתו של פאוול ובשיתוף פעולה עם הקונגרס ומשרד האוצר האמריקאי, הפד הוציא לפועל את אחת התגובות הכלכליות הנועזות ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. הפד קיצץ את שיעור הריבית לאפס ואז רכש חוב ממשלתי בגובה טריליוני דולרים והציע לקנות טריליונים נוספים בהלוואות ונכסים אחרים, על מנת לתמוך בשווקים.

ב־2020 חשף פאוול שינוי משמעותי בדרך בה הבנק מנהל מדיניות ריבית כשהכריז שהפדרל ריזרב יפסיק במנהגו להעלות את הריבית על מנת למנוע לחץ אינפלציוני, ובמקום זה יותיר את שיעורי הריבית נמוכים יותר במשך תקופה ארוכה על מנת לעודד שיקום מהיר יותר לאחר זמני שפל.

השינוי שיקף את ההערכה מחדש שהפד עשה לכלכלה ב־2019, כשהאינפלציה לא עלתה כפי שציפו קובעי המדיניות שיקרה לצד הירידה בשיעור האבטלה לרמה הנמוכה ביותר מזה 50 שנה. פאוול הנהיג סיבוב פרסה במדיניות מהעלאת שיעור הריבית לקיצוצו, כל זה תוך כדי שהנשיא טראמפ מותח עליו ביקורת חריפה, עד כדי איומים אישיים ואיום פומבי לפטרו על כך שלא קבע מדיניות מוניטרית קלה יותר.

בפד חששו לחזור למיתון של 2007

בתחילת השנה בכירים בפד רצו מאוד להימנע משידור חוזר של מה שקרה במיתון של 2007־2009, אז הצמיחה החלשה הביאה את הבנק להפעיל אמצעים חדשניים לעידוד כלכלה, שבה שיעור הריבית לטווח קצר כבר היה קרוב לאפס. אך הפתיחה מחדש של הכלכלה והסיוע הפדרלי בהיקף של 1.9 טריליון דולר שעליו חתם ביידן במרץ, בנוסף לטריליונים של כספי סיוע פדרליים ב־2020, הניעו עלייה גבוהה מהצפוי במחירים לצרכנים, שטיפסו ב־4.4% בספטמבר לעומת שנה קודם לכן על פי מדד המחירים שהפד נוהג להשתמש בו.

לאחרונה החל הפד לכווץ את תכנית הסיוע במסגרתה הוא רוכש אגרות חוב בשווי 120 מיליארד דולר בחודש, בקצב שאמור להביא להפסקת הרכישות כליל עד יוני. לאחר מכן, יתמקד בשאלה מתי ובאיזו מהירות להעלות את שיעור הריבית מאפס.

פאוול ובריינרד טענו שהלחץ על המחירים נוצר בגלל צווארי בקבוק עקב הפרעות בשרשראות האספקה, מחסורים זמניים ועלייה מחדש בכמות הטיסות. אבל בשבועות האחרונים הזהיר פאוול שהלחץ על המחירים עשוי גם לשקף ביקוש חזק יותר ושרשראות אספקה הרוויות במידה כזו שהאינפלציה תהיה יותר עקשנית ממה שנציבי הבנק ואחרים חזו בתחילה.

"אנחנו חייבים להיות בעמדה להתמודד עם הסיכון הזה", אמר במסיבת עיתונאים ב־3 בנובמבר. "אני חושב שאנו יכולים להיות סבלניים. אם יהיה צורך בתגובה, לא נהסס".

כלכלנים פרוגרסיבים התבטאו בעד פאוול

בחודשים האחרונים, כמה מחוקקים דמוקרטים מכהנים ומחוקקים לשעבר לצד כלכלנים פרוגרסיביים התבטאו בעד הארכת כהונה נוספת לפאוול. הם טענו שיכולתו לדלג מעל הקיטוב המפלגתי שגרם להרבה משרדים בוושינגטון להיתקע, שם אותו בעמדה ייחודית לספק תמיכה פוליטית וגיבוי אינטלקטואלי למדיניות פרוגרסיבית שעשויה הייתה לחמוק גם מהדמוקרטים בעלי הכישורים בטובים ביותר.

"בסביבה הפוליטית הזו, כל מועמד אחר היה מסתכן בכך שייתפש כבחירה פוליטית", אמר רוברטו פרלי, אנליסט בחברת המחקר Cornerstone macro מוושינגטון. פאוול הנהיג את המדיניות הכלכלית בכיוון "שמאוד תואם את העדיפויות של הממשל הזה, אבל הוא עשה זאת מסיבות כלכליות טובות ולא מסיבות פוליטיות", אמר פרלי, כלכלן בפד לשעבר.

פאוול ניווט בין התקפות מצד טראמפ והסנאטורית הדמוקרטית, אליזבת וורן, "בתצוגה מרשימה של שרידות פוליטית", אמר מארק סומרלין מחברת הייעוץ הכלכלי Evenflow Macro. אם הפדרל ריזרב מעלה את שיעור הריבית על מנת להאט את הכלכלה בשנה הבאה, "ביידן עשוי להרגיש כמו שהרגיש טראמפ, אבל ההמשכיות תהיה טובה יותר למדינה", אמר.

מיעוט בקרב הפרוגרסיביים לחץ על ביידן להחליף את פאוול במישהו שיותר מחויב לרגולציה אגרסיבית על הבנקים ולשימוש באמצעי הפיקוח של הבנק כדי להתמודד עם משבר האקלים שמשפיע גם על המערכת הפיננסית. כמה מחברי קבוצות אלה תמכו בלייל בריינרד, כלכלנית שמונתה כנגידה בפדרל ריזרב על ידי הנשיא אובמה ב־2014. היא תמכה בהחלטות המדיניות המוניטרית של פאוול בזמן שהתנגדה לצעדיו להקל רגולטורית על הבנקים.

לייל בריינרד, המועמדת של הנשיא ביידן לסגנית יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Susan Walsh
 לייל בריינרד, המועמדת של הנשיא ביידן לסגנית יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Susan Walsh

קידום בריינרד - פשרה בין המחנות

ב־28 בספטמבר, הסנאטורית אליזבת וורן אמרה לפאוול בשימוע בסנאט, שהיא תתנגד למינויו בגלל הנטייה של הפד לצמצם את הרגולציה על הבנקים בשנים האחרונות. "זה הופך אותך לאדם מסוכן בהובלת הפד", היא אמרה. מאוחר יותר, היא ציינה פעולות מסחר מפוקפקות שעשו בכירים בפדרל ריזרב כהוכחה לכך שמנהיגותו של פאוול כשלה.

דמוקרטים אחרים הביעו חשש שהעדיפויות של הפרוגרסיביים עשויות לכבול את הפד למאבקים המפלגתיים שהמוסד הצליח ברובו להתחמק מהם. הם חששו שצעדים כאלה יחתרו תחת יעילותו בעת הקמת מדיניות מוניטרית חדשה הממוקדת בשוק תעסוקה צפוף יותר.

העלאת מעמדה של בריינרד לסגנית יושב הראש מהווה סוג של פשרה בין שני המחנות. סגנית יושב ראש מועצת הנגידים, לצד נשיא הפדרל ריזרב של ניו יורק, משמשים באופן מסורתי כסגניו העיקריים של יושב ראש הפד בעיצוב המדיניות המוניטרית. אם תאושר לתפקיד, תוכל הנגידה בריינרד להתחיל לשמש כסגנית יושב הראש בפברואר הקרוב.

בשנים האחרונות בריינרד תמכה מאוד בשינוי המדיניות שנעשה בהנהגת פאוול ובאופן כללי תומכת בעיכוב העלאת שיעור הריבית על מנת להימנע מסכנה שהאינפלציה תיתקע מתחת ליעד 2% של הבנק.

פאוול קבע מאות פגישות עם מחוקקים

פאוול קבע מאות פגישות עם מחוקקים בשנותיו בתפקיד והוא אהוב על פוליטיקאים משתי המפלגות. חבר בית הנבחרים עמנואל קליבר (דמוקרט ממונטנה) נזכר שהזמין את פאוול למחוז שלו לפני כמה שנים והציג אותו לקבוצה המייצגת חתך של תושבי האזורים הכפריים של מדינת מיזורי לצד התושבים העירוניים של קנזס סיטי.

פאוול השתמש בהון הפוליטי הזה לאחר תחילת המגפה ב־2020 ועודד מחוקקים להוציא יותר כסף. "זה הזמן להשתמש בכוח הפיסקלי העצום של ארה"ב לעשות מה שאנחנו יכולים על מנת לתמוך בכלכלה ולנסות לעבור את זה בנזק מזערי ככל האפשר", אמר באפריל 2020.

בנקודה זו, הפד כבר קיצץ את הריבית לאפס וקנה כמויות גדולות של חוב על מנת למנוע קריסה פיננסית. הוא גם חשף אמצעי גיבוי לחברות, ערים ומדינות שהלכו הרבה מעבר לכל דבר שעשה הבנק המרכזי במשבר הכלכלי של 2008.

שיעור האבטלה, שבפברואר עמד על שפל של חצי מאה של 3.5%, זינק באפריל 2020 ל־14.8%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנות ה־30, כשהכלכלה הוכנסה למצב הדומה לתרדמת רפואית על מנת לרסן את התפשטות הקורונה. האבטלה ירדה מאז בעקביות.

תגובת הפדרל ריזרב זכתה לשבחים ממחוקקים - בניגוד לגלגלי ההצלה לבנקים שארגן הבנק המרכזי במשבר הכלכלי של 2008 שלא היו פופולריים בציבור. "כולנו זוכרים היטב את האביב של 2020, כשכלכלת העולם כמעט קרסה, ובמידה רבה זה לא קרה בגלל הפעולות שאתה ועמיתיך נקטתם", אמר הסנאטור ג'ון קנדי (רפובליקאי מלואיזיאנה) בשימוע ביולי. "הקפדת לנסוע בנתיב המרכזי. אמנם, היו ימים שעשית זאת תוך כדי יריקת דם והיית צריך 'לחשוב חיובי' כדי להתמודד, אבל לא סטית מדרך המלך", אמר לו קנדי.

ג'רום פאוול (68)

כיום: יו"ר הפדרל ריזרב מאז 2018. בפברואר הקרוב תתחיל כהונתו השנייה
בעבר: בנקאי מהסקטור הפרטי, אך שימש גם בתפקידים שונים במשרד האוצר לאורך השנים וכן במועצת הנגידים מ־2011
עוד משהו: רפובליקאי, נחשב יוני מדי בקרב חלק מהרפובליקאים. הונו מוערך בין 20 ל־55 מיליון דולר