הבחירות לנשיאות בצ'ילה: ניכר שהמצביעים רוצים "שוק חופשי"

הפזו מתחזק, ושוק המניות בצ'ילה עולה, לאחר שיותר מ־50% מהמצביעים בבחירות ביום ראשון תומכים במועמדים מהימין

מועמד הימין לבחירות בצ'ילה, אנטוניו קאסט. המצביעים רוצים ''שוק חופשי'' / צילום: Associated Press, Esteban Felix
מועמד הימין לבחירות בצ'ילה, אנטוניו קאסט. המצביעים רוצים ''שוק חופשי'' / צילום: Associated Press, Esteban Felix

אחרי שנים של הפגנות והפיכות פוליטיות שנראה היה שידחפו את הפוליטיקה בצ'ילה בחוזקה לשמאל, מצביעים בסבב הראשון של הבחירות לנשיאות תמכו ברובם במועמדים התומכים בכלכלת השוק החופשי של המדינה. ההצבעה הזו נתנה דחיפה לשווקים הפיננסיים ביום שני, יום לאחר הבחירות.

יותר מחצי מהקולות הלכו לשלושה מועמדי ימין שתומכים בכלכלת השוק החופשי, בהובלת מי שסיים עם הכי הרבה קולות, אנטוניו קאסט, עם 28% מהקולות. גבריאל בוריק, מועמד השמאל שתומך בפירוק מערכת הפנסיות הפרטית ובהקמת חברת כריית ליתיום בבעלות ממשלתית, סיים במקום השני עם 26% מהקולות ונאבק להגדיל את בסיס התמיכה בו. קאסט ובוריק יתמודדו זה מול זה בסיבוב השני של ההצבעה ב־19 בדצמבר.

פוליטיקאים ימניים הצליחו יותר מהצפוי גם בבחירות לקונגרס ביום ראשון וזכו בכמחצית מהמושבים בסנאט.

"אנשים לא קונים את הרעיון שצ'ילה צריכה לפרק את המודל הידידותי לשוק, הם פשוט רוצים רשת ביטחון חברתית חזקה יותר", אמר פטריסיו נאביה, חוקר באוניברסיטת ניו יורק העוסק בפוליטיקה של צ'ילה.

ביום שני, הפזו התחזק ב־2% כנגד הדולר לאחר שהיה אחד המטבעות עם הביצועים הגרועים ביותר בין הכלכלות המתפתחות השנה. המטבע של צ'ילה עדיין נמוך ב־12% לעומת כוחו בתחילת השנה. בבורסת המניות בסנטיאגו נרשמו עליות של יותר מ־10% ביום שני.

בעבר זכה המודל הכלכלי של צ'ילה לשבחים, כשחיזק את המסחר עם מדינות זרות והצליח למגר את העוני בשלושת העשורים האחרונים. אך עתידו מוטל בספק מאז שהפגנות ענק פרצו לפני שנתיים בגלל זעם על תשלומי הפנסיות הגרועים ועל המצב הירוד של בתי החולים ומערכת החינוך במדינה. כ־30 אנשים נהרגו בהפגנות, תחנות של הרכבת התחתית נהרסו, וכנסיות הוצתו בפרעות שהחלו בסוף 2019.

למרות התוצאות של יום ראשון, יכול להיות שהאופטימיות של המשקיעים תהיה קצרת־טווח, כך אומרים צופים בפוליטיקה של צ'ילה ובעלי חברות. בעוד ששני המועמדים ינסו להתמתן כדי למשוך מצביעים מהמרכז, אזרחי צ'ילה מתכוננים לאי־יציבות פוליטית לקראת הסיבוב השני המפלג שעשוי להסתיים בניצחון של השמאל או הימין. קאסט ובוריק מתחרים ראש בראש כשלכל אחד כרגע תמיכה של 39%, כך נמסר מחברת הסקרים Cadem ביום שני. 

"סכנה לדמוקרטיה"

עלייתו של קאסט עשויה לשלהב את השמאל ולהצית מחדש את אש המחאה החברתית שדעכה בזמן מגפת הקורונה, כך אומרים פעילים פוליטיים ואנליסטים.

ישנם אנשים בצ'ילה שכבר איימו לצאת לרחובות ולהביע את התנגדותם אם ייבחר קאסט, והם הצביעו על דברים שאמר בעבר בעד הגנרל אוגוסטו פינושה, הרודן ששלט בצ'ילה בין 1973 ל־1990.

"הוא מהווה סכנה לדמוקרטיה", אמר רודריגו פרז, סטודנט בן 20 שהיה בקו החזית של ההפגנות ב־2019. "אנחנו צריכים לעשות כל מה שנוכל כדי למנוע ממנו להתקדם".

קאסט, בן 55 ומחוקק לשעבר שאחיו היה שר בממשלה של פינושה, אומר שהוא דמוקרט ומציע לצ'יליאנים שגשוג כלכלי וחירות.

קאסט הוא בנם של מהגרים מגרמניה והתמיכה בו עלתה בשבועות האחרונים כשהקמפיין שלו התמקד בחיזוק החוק והסדר ובפעולות ענישה נגד מפגינים אלימים ולמיגור הפשע בכלל. הוא הבטיח לקצץ במיסים ובהוצאות הממשלה.

"הם רוצים אי־יציבות במדינה שלנו, הם רוצים לסגור את הגבולות שלנו למסחר", אמר קאסט על יריבו. "אנחנו חזקים יותר, ובעזרת הדמוקרטיה אנחנו הולכים להביס את השמאל הבלתי מתפשר הזה".

הבחירות נערכות בתוך כך שאסיפה מיוחדת שרוב חבריה שייכים לשמאל כותבים חוקה חדשה, העלולה להחליש את ההגנות על משקיעים ולהרחיב את הזכויות החברתיות. החוקה צפויה להיות מוכנה בשנה הבאה ואז תובא למשאל עם.

הקמפיין הבליט את המיאוס הגובר מהממסד הפוליטי המרכזי בצ'ילה, שתמך במסחר החופשי ובזכויות האדם בזמן שניהל את המדינה מאז החזרה לדמוקרטיה ב־1990. מועמדים ממפלגות מרכז־שמאל ומפלגות מרכז־ימין סיימו במקומות הרביעי והחמישי ביום ראשון, אחרי אאוטסיידר פוליטי שהגיע למקום השלישי לאחר שניהל את הקמפיין שלו מאלבמה בארה"ב.

המסר של קאסט הדהד אצל הצ'יליאנים המוטרדים מהאלימות שפרצה בהפגנות של 2019.

"אנחנו עדים לימין שמעז הרבה יותר", אמר חבייר קוראלס, פרופסור למדעי המדינה ומומחה לאמריקה הלטינית במכללת אמהרסט. "ההפגנות של 2019 החלו כהפגנות מאוד לגיטימיות והתקבלו היטב, אבל הגיעו לנקודה של קיצוניות שבאופן בלתי נמנע יצרה התנגדות אליהן. ואז קאסט התחזק, וזה בתורו מוסיף דלק לשמאל. אנחנו נמצאים במעגל כזה".

גרמן קאסרס, מהנדס בן 35 מסנטיאגו, אמר כי יצביע לקאסט בסיבוב השני לאחר שתמך במועמד של המרכז־ימין ביום ראשון. הוא חושש שאם בוריק ייבחר, הוא יפגע בהשקעות ויחתור תחת הכלכלה.

"איך הוא מתכוון לממן את כל התוכניות שלו?" אמר. "אני בעיקר מודאג מאי־היציבות שזה יביא".

אנדראה סוליס, עובדת בתחום הבריאות בת 36, לא יודעת במי תתמוך. היא חוששת לזכויות הנשים אם ייבחר קאסט, שמתנגד להפלות, אבל היא גם חוששת מתוכניותיו הכלכליות של בוריק, שהיא אומרת שהן בלתי ניתנות ליישום. "יש מעט אמון במועמדים", אמרה. "נצטרך להצביע לרע במיעוטו".