ראש בראש: מוטי בן משה מנסה למנוע כניסת קרן קיסטון להשקעה בתחנת הכוח בבאר טוביה

הגיש לביהמ"ש המחוזי בת"א תביעה ובקשה לסעד זמני, כדי לעצור עסקאות השקעה של קיסטון בתחנה הכוח IPM - בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

איש העסקים מוטי בן משה פותח חזית רשמית מול קרן התשתיות קיסטון, ומבקש למנוע את הצטרפותה לבעלי המניות בתחנת הכוח IPM בבאר טוביה. במה שמסמן תחילתו של מאבק בין בעלי המניות בתחנה, הגיש השבוע בן משה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ובקשה לסעד זמני כנגד קיסטון ושישה משיבים נוספים, בטענה כי קיפחו את זכויותיו ועוולו כלפיו בעוולות שונות.

במסגרת הבקשה, עתר בן משה לקבלת סעד זמני המונע מקרן קיסטון להשלים את רכישת מניות IPM מידיהן של לאומי פרטנרס וקרן נוי, תמורת כ-600 מיליון שקל, וכן את כניסתו לתוקף של מכתב ההסכמות שעליו חתמה קיסטון על אהוד בן ש"ך עד להכרעה בתביעה העיקרית.

יש לציין כי בן משה לא ביקש צו אירעי כלשהו מבית המשפט וצו שכזה לא ניתן. בהחלטתו אתמול קבע שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כאבוב, כי על המשיבים בתביעה להשיב לבקשתו של בן משה עד ל-6 בדצמבר.

כמו כן, במסגרת הבקשה לבית המשפט ביקש בן משה כי יוטל חיסיון על התביעה, בעוד שהמשיבים, ובהם קרן קיסטון, ביקשו את הסרתו של החיסיון. בהודעה לבורסה מסרה קרן קיסטון ריט, כי "החברה לומדת את התביעה ותגיש את תגובתה לבית המשפט, אולם סבורה שהנטען בבקשה ובתביעה נסמכים על יסודות שגויים ודינם להידחות".

בן משה מחזיק בשרשור 14.5% מתחנת הכוח

תחנת הכוח אי.פי.אמ (IPM) ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי. התחנה החלה בהפעלה מסחרית בחודש פברואר 2021, והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגוואט במחזור משולב. מדובר באחת מתחנות הכוח המתקדמות בארץ, שהוקמה על ידי חברת סימנס בעלות של כ-2 מיליארד שקל, ומוכרת חשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים.

התחנה נשלטת באמצעות שרשרת חברות: חברת טריפל-מ (84%) המוחזקת בידי חברת אי.פי.אם אחזקות (51%) אשר 40% ממניותיה מוחזקות בידי החברה הבורסאית ג'י.פי גלובל פאוור. 

בן משה, באמצעות חברת אלון רבוע כחול שבבעלותו, מחזיק ב-45.5% ממניות ג'.פי גלובל פאוור, לאחר שלאחרונה השלימה רכישה, מידי משפחת ניסן כספי, של מניות המהוות 34.81% מהון החברה הציבורית.

לאלון רבוע כחול גם החזקה נפרדת (בשרשור) ב-15.24% ממניות החברה הפרטית אי.פי.אם אחזקות, מה שהפך את בן משה לבעל מניות מהותי בתחנת הכוח, עם החזקה (בשרשור) של כ-14.5% בה.

 
  

קיסטון חתמה עסקה רחבה לרכישת 34% בתחנה

אלא שאל רשימת בעלי המניות הגדולים בתחנת הכוח עתידה להצטרף גם קרן קיסטון, ועניין זה ערער את אפשרויות השליטה של בן משה. קיסטון, שבשליטת רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר, חתמה באחרונה על עסקה רחבה לרכישת נתח (בשרשור) של 34% בתחנת הכוח IPM, בתמורה לתשלום כולל של כ-600 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, שתושלם במספר שלבים, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומחברת לאומי פרטנרס החזקות בחברות המחזיקות בתחנת הכוח, תמורת סכום כולל של 293 מיליון שקל בחלקים שווים (146.5 מיליון שקל לכל אחת מהן). במקביל, חתמה קיסטון על הסכם עם קבוצת הפניקס, לרכישת החזקות והלוואות לחברות התחנה תמורת 307 מיליון שקל.

עסקה זו כללה גם רכישה של 10.5% ממניות ג'י.פי גלובל פאוור הציבורית, שכבר הושלמה, וכן רכישת הלוואות שהועמדו לג'י.פי גלובל ולאחד מבעליה, אהוד בן ש"ך, שניתנות להמרה. מאז הספיקה קיסטון להגיעה להסכמות עם אהוד בן ש"ך, שמחזיק ב-40.3% ממניות גלובל פאוור, ולפיהן אף אחד מהצדדים לא יחבור לבעל מניות שלישי בחברה (למשל בן משה), וכל צד יעניק לצד השני זכות ראשונים לרכישת החזקתו במקרה של העמדתה למכירה.

עסקה זו ערערה את סיכוייו של בן משה להשתלט על גלובל פאוור. בתביעה לבית המשפט הוא טוען בין השאר, כי ההסכמים שעשתה קיסטון נעשו בניגוד לדין, ותוך הפרה של הסכמים אחרים, ובכלל זאת גם של ההסכם שבין כר אקו ובין אהוד בן ש"ך, וכן של הסכם בעלי המניות בחברת גלובל פאוור ובחברת אי.פי.אם אחזקות.