פיתוחים להמונים: הזוכים של תיקון עולם מייקרס מגיעים לדובאי

"אנחנו נשנה את חייהם של רבע מיליארד אנשים עם מוגבלויות", אומר גידי גרינשטיין, מייסד ונשיא מיזם TOM (Tikkun Olam Makers) • חברות ישראליות נכנסו לדירוג החברות הצומחות באזור צפון אמריקה (Fast500) של פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט, וגם: בזק השיקה משחק ייחודי בכיכובם של דמויות "קופה ראשית" • אירועים ומינויים

גידי גרינשטיין, נועם גרשוני וברק בן אליעזר בתערוכת אקספו בדובאי / צילום: יניב רוזנברג
גידי גרינשטיין, נועם גרשוני וברק בן אליעזר בתערוכת אקספו בדובאי / צילום: יניב רוזנברג

מהפיצוח של צוות מוחות אחד יכולים ליהנות רבים - זה מה שעמד מאחורי התחרות השנתית של המיזם הישראלי TOM (Tikkun Olam Makers) שבה התחרו צוותים מ-50 מדינות על פיתוחים ברי השגה בעלות נמוכה לטובת בעלי מוגבלויות. בין השופטים בתחרות נמנו מנכ"ל קרן Deep Insight, ברק בן אליעזר, והאלוף הפראלימפי נועם גרשוני.

התחרות הסתיימה בסוף אוקטובר, וכחלק מהפרס אירח גידי גרינשטיין, מייסד ונשיא המיזם, את שלושת הצוותים הזוכים בתערוכת אקספו דובאי - שם הציגו את הפיתוחים. הצוות הישראלי שזכה פיתח עבור ילדה חיפאית עם שיתוק מוחין אלמנט שתומך בפרק כף היד ובזרוע שלה, ומאפשר לה לצייר ולאכול ללא סיוע; צוות אמריקאי שפיתח מושב אסלה אדפטיבי, שניתן להרכיב ולפרק בכל מקום כדי לאפשר לנער בן 16 מניו אורלינס להשתמש בשירותים באופן עצמאי, גם בעת נסיעה; וצוות ספרדי-גרמני שהדפיס במדפסת תלת ממד מנגנון בצורת מסגרת שמתחבר לטאבלט, ומאפשר לבחורה המתניידת באמצעות כיסא גלגלים להוריד או להעלות לבדה את הטאבלט משולחן הכיסא, ללא התערבות של מטפל.

כל אחד מהפיתוחים פותח עבור אדם אחד, אולם המיזם מקדם שיתוף ידע והרחבת השוק, כך שגם אחרים יוכלו ליהנות מהם. מפרט המוצר וההוראות עולים לאתר האינטרנט של TOM, וכך כל אחד יכול להרכיב עצמאית את המוצר או להיעזר ב"תחנות סיוע" שמחזיקות במרכיבים במדינות השונות.

מאז שהוקם המיזם, פיתחו צוותים בארץ ובעולם למעלה מ-500 מוצרים המשמשים אלפי אנשים עם מוגבלויות ברחבי העולם - כשכל אדם בעולם יכול לייצר לעצמו את המוצר בעלות נוחה. "אנחנו נשנה את חייהם של רבע מיליארד אנשים עם מוגבלויות", אומר גרינשטיין, "ונאפשר גם לחסרי האמצעים להסתייע בעזרים, בעלות נמוכה עשרות מונים לעומת המחירים הנהוגים בשוק".

אזור התעשייה 1

הישראליות של דלויט

לתוך דירוג החברות הצומחות באזור צפון אמריקה (Fast500) של פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט התברגו השנה כמה חברות ישראליות שפועלות בארה"ב. כך, למשל, חברת הסייבר הישראלית דיפ אינסטינקט שבראשה עומד גיא כספי הגיעה למקום ה-28. חברת הבינה המלאכותית גונג של עמית בן דב, שביוני האחרון גייסה לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר, במקום ה-48.

במקום ה-64 נמצאת חברת AnyClip Media, המתמחה בשיווק והפצת וידיאו מבוסס תוכן באינטרנט, ושבראשה עומד המנכ"ל גיל בקר. חברת הסייבר Claroty, שבראשה עומד יניב ורדי, הגיעה למקום ה-69. ואילו חברת YouAppi שייסד משה וקנין דורגה במקום ה-94.

משה וקנין, מייסד ומנכ''ל YouAppi / צילום: YouAppi
 משה וקנין, מייסד ומנכ''ל YouAppi / צילום: YouAppi

"מוצר הריטרגטינג הפרוגרמטי שלנו צמח ב-1,730% בשנים 2017-2020", מסביר וקנין, שגם מכהן כמנכ"ל החברה. " מדובר במוצר שמנתח את המשתמשים על פי דפוסי התנהגות, יודע למצוא אותם בזמן שהם באפליקציות אחרות, ומתאים את המסרים אליהם בצורה מיטבית".

בדירוג של דלויט נכללות חברות פרטיות וציבוריות בתחומים של מדיה, טלקום, מדעי החיים, פינטק ואנרגיה-טק. החברות צריכות להיות פעילות לפחות ארבע שנים עם מטה בצפון אמריקה, והן נבחרות על בסיס גידול בהכנסות באחוזים בשנים 2017-2020, ועליהן להיות בעלות נכס אינטלקטואלי או טכנולוגיה שנמכרה ללקוחות במוצרים שהיוו את מרבית הכנסות החברה. הן גם נדרשות להראות הכנסות שנתיות של 50 אלף דולר לפחות, והכנסות תפעוליות של לפחות 5 מיליון דולר.

אזור התעשייה 2

משלוחים לעסקים

משבר האספקה הגלובלי הוביל לעלייה במספר המכירות של עסקים כחול-לבן, ובשילוב עם חודש הקניות נובמבר, מדובר בתקופה עמוסה לחברות השליחים. בישראל פועלות ארבע חברות שילוח בולטות עם עסקים קטנים ובינוניים - גטפקג', גט דליברי, לושי ופיק-אפ - אשר מתחרות ביניהן לא רק על המחיר אלא גם על מהירות המשלוח לצרכן.

השוואה בין החברות הללו מגלה שבתחום משלוחי האקספרס בתל אביב, גטפקג' גובה 30-70 שקל, גטדליברי גובה 30-100 שקל, לושי גובה 65-1717 שקל ובפיקפק המשלוח מתחיל מ-64 שקל ללא תקרת מחיר. עוד עולה מההשוואה כי שתי החברות היחידות שמספקות שירות משלוחים באותו יום ללקוחות עסקיים הן גטדליברי וגטפקג'.

שליח של GetPackage / צילום: GetPackage
 שליח של GetPackage / צילום: GetPackage

לזרוק על טיטינסקי

בעקבות סצנת הגיימינג בקמפיין של בזק עם כוכבי "קופה ראשית", שבה זורקת קרן מור (כוכבה) גביעי לבן על דב נבון (אמנון טיטינסקי) - החליטו בחברת התקשורת להשיק משחק גיימינג ייעודי בכיכובם של דמויות הסדרה. המשחק החינמי עלה במיניסייט ייעודי של החברה, ומופץ בעיקר ברשתות החברתיות.

המשחק החדש של בזק, בכיכובן של דמויות ''קופה ראשית'' / צילום: יח''צ
 המשחק החדש של בזק, בכיכובן של דמויות ''קופה ראשית'' / צילום: יח''צ

חדשות טובות

זוכרים את הנרצחות. לרגל ציון יום המאבק הבינלאומי לאלימות נגד נשים, חברת התחבורה הציבורית אלקטרה-אפיקים וארגון ויצו יתלו סרטים שחורים על מושבי הנוסעים, כאשר כל סרט יצוין שמה של אישה שנרצחה ופירוט נסיבות מותה.

דורון הלפרן תורם לתיאטרון הנפש. לפני כשלושה שבועות השתוללה שריפה במחסני התלבושות של תיאטרון הנפש בתל אביב כילתה את כל התפאורות, גרמה לנזק של מאות אלפי שקלים, ואיימה לשבש את ההצגות של התיאטרון הוותיק (נוסד ב-1980) והייחודי. לעזרת התיאטרון נחלץ דורון הלפרן, מייסד חברת הל-דור ליבוא פלדה, שמשרדיו ממוקמים בסמוך למשרדי התיאטרון, שהחליט לתרום 100 אלף שקל לתפאורות חדשות.

דורון הלפרן והווארד ריפ / צילום: דורון הלפרן
 דורון הלפרן והווארד ריפ / צילום: דורון הלפרן

"הבחנתי בשריפה בעת שהתרחשה, והצטערתי לראות את הנזק", מספר הלפרן. תיאטרון הנפש שנוסד על ידי הווארד ריפ הוא מרכיב חשוב בהוויה הישראלית, כיוון שהוא שעוסק בקונפליקטים השונים של החברה. חשוב שהוא ימשיך לפעול. עשיתי את זה בשביל הנפש, אך גם בשביל הידידות והשכנות הטובה".