עקבות הקוקאין הובילו מאירופה לאקוודור: כך נראה המרדף אחר סוחר סמים חמקני

קטטה בכיכר בפירנצה שבאיטליה העירה את תשומת-לב השוטרים לכנופייה שלטענתם הציפה את אירופה בקוקאין • מבצע שארך שנה הוביל אותם למנהיג - מתנקש אלבני שכלוא באקוודור

חבילות קוקאין שנעצרו בקולומביה / צילום: Reuters, משטרת קולומביה
חבילות קוקאין שנעצרו בקולומביה / צילום: Reuters, משטרת קולומביה

המשטרה בפירנצה אומרת שעקבה אחרי רשת נרחבת שהציפה את אירופה בקוקאין והובילה אותה למנהיג לא צפוי: מתנקש אלבני שכלוא באקוודור.

המבצע, שלקח שנה, חשף איך קבוצות פושעים חדשות מנצלות את הגלובליזציה והופכות את אירופה ליריבה של ארה"ב על התואר המפוקפק שוק הקוקאין הגדול ביותר בעולם, כך אומרים במנהל אכיפת הסמים האמריקאי (DEA).

"הארגונים האלבניים מאוד חזקים"

המשטרה אומרת שהאלבני, דריטן רשפי, מצא מקור לקוקאין בקולומביה דרך אחד האסירים האחרים. בעזרת טלפון מוכמן, ארגון משלוחים השווים מאות מיליוני דולרים על ספינות הובלה לנמלים בהולנד, העביר את הרווחים הלאה ופיקד על התקפות נגד יריביו, כולל שני מקרי רצח, כך אומרים בכירים באיטליה.

נתיבי הסחר ההומים, הגבולות הפתוחים ותקשורת מודרנית מאובטחת עזרו לארגונים כמו של רשפי להזין את הרעב האירופי לקוקאין. המבצע להפלת הרשת שלו, בהובלת נציבת המשטרה בפירנצה אמיליה דל פרטה ובמעורבות של תובעים מקומיים ושוטרים במדינות אחרות באירופה, היה אחת ההצלחות לרשויות ביבשת, שנאבקות להכיל את כמויות הסם המגיעות אליה.

רוב המשלוחים נכנסים לאירופה דרך נמלים מסחריים כשהם מוסתרים במכולות המגיעות במספרים גדולים מכדי שניתן יהיה לבדוק את תכולתן אחת אחת. מרגע שהן מגיעות לחוף, הקוקאין מסולק מהן במהירות. מדינות האיחוד האירופי הסירו ברובן את הגבולות ביניהן, אבל כוחות משטרה נותרו לאומיים. אירופול, סוכנות המשטרה האירופאית, הפכה למרכז חיוני של שיתוף פעולה, אבל פקידים בכירים אומרים שחסמים בירוקרטיים ומחסומי שפה מעכבים את עבודת הסוכנות ואנשיה זקוקים למשאבים נוספים.

קבוצות עבריינים חדשות צצו באירופה. בכירים ביבשת אומרים שהרשת של רשפי, המכונה קומפניה בלו (Kompania Bello), הייתה אחת הרשתות הגדולות הקשורה לאלבניה, מדינה בלקנית קטנה שיש לה גולים רבים באירופה.

"הארגונים האלבניים מאוד חזקים", אמר פרנצ'סקו מסינה, מנהל לוחמה בפשע במשטרה הלאומית של איטליה. "הם פלשו לשוק הקוקאין במידה כזו שכיום זה אחד הארגונים הכי חזקים שאנו נלחמים בהם".

החקירה שנמשכה שש שנים הסתיימה בספטמבר שנה שעברה, לאחר שנעשו במסגרתה יותר ממאה מעצרים בעשר מדינות על אישומים של סחר בינלאומי בסמים והתקפות אלימות. איטליה ביקשה מאקוודור להסגיר לידיה את רשפי על אישומים של הקמת וניהול ארגון פשע בינלאומי המעורב בסחר בסמים ובהלבנת הון.

את רשפי, בן 41, לא ניתן היה להשיג לתגובה. עורך דינו באקוודור נורה ונהרג באפריל. עורך דין שכיום מייצג אותו באלבניה סירב להגיב. רשויות הכלא באקוודור אמרו שלאסירים אין גישה לטלפונים ניידים. בפועל, הרשויות מודיעות באופן שגרתי על החרמת טלפונים, סמים וכלי נשק מהאסירים.

העלייה והנפילה של רשפי

התיאור להלן על העלייה והנפילה של ארגונו של רשפי מבוסס על ראיונות עם שישה בכירים במערכת אכיפת החוק באיטליה והאיחוד האירופי ועל מסמכי בית משפט מאיטליה.

המבצע שהסתיים בלכידתו של רשפי החל בפשיטה בפירנצה באפריל 2014. המשטרה עצרה כמה אלבנים שהתקוטטו על עסקי הזנות, וחקירה נוספת הובילה את החוקרים לחשוד שהם קשורים גם לסחר בסמים.

במהלך חיפוש בדירה, גילתה המשטרה מכשיר בלאקברי שהכיל 10 סיסמאות מספריות, קודי כניסה למכשירים אחרים, אך ללא שמות או מספרי טלפונים המזהים את הבעלים.

שופט הורה לחברת בלאקברי לספק גישה למסרים המוצפנים של הסיסמה היחידה שעדיין הייתה מחוברת למכשיר פעיל. המסרים חשפו שקבוצה של אלבנים הביאה קוקאין מהולנד ונתנה אותו לארגון פושעים חזק בדרום איטליה.

"בשלב זה הבנו שהם חייבים להיות ארגון גדול עם שוק משלו", אמרה דל פרטה, שוטרת וותיקה בת 33 שבשגרה מתמודדת עם הסרסורים וסוחרי הסמים הקטנים של פירנצה.

המשטרה השיגה גישה לסיסמאות נוספות ומדינות אחרות הצטרפו לחקירה, וחשפו שהאלבנים השתמשו בהולנד כמרכז להפצת קוקאין ברחבי אירופה.

דל פרטה וארבעה עמיתים שלה עברו על ההודעות שהגיעו מכל מיני מיקומים בעולם כמעט בזמן אמת.

הצוות שלה הקים חשבונות דמה ברשתות חברתיות על מנת לעקוב אחרי פרופילים של חשודים אפשריים, והשתמש בלייקים ותגובות על מנת להתאים אותם לחשבונות בלאקברי.

עד 2016, ידעו שהמנהיג נמצא באקוודור אבל לא יכלו לזהות אותו. ואז, רמזים מוזרים החלו לצוץ בשיחות שלו. "אני יוצא לזמן שלי בחצר", כתב בהודעה אחת. בהודעה אחרת, אמר ש"אני צריך להחביא את הטלפון שלי".

כאשר בשיחה נוספת הזכיר הרשעה, דל פרטה הבינה שהוא נמצא מאחורי סורגים, ולמשטרה לא לקח זמן רב להבין שמדובר ברשפי. אופיו של רשפי עוצב על ידי הקשיים הכלכליים והאלימות העבריינית שאחזו באלבניה בשנות ה־90 כשהמדינה יצאה מהשלטון הקומוניסטי.

הראשונה מתוך שלושה מקרי בריחה מהכלא

ב־1999, כשעדיין היה נער, ביצע רצח מוזמן של שוטר בבר, וכשריסס אותו בכדורים מרובה קלצ'ניקוב הרג עוד אדם שהיה לידו, כך אמר ארבן פרשרי, תובע בכיר באלבניה בדימוס. המשטרה עצרה את רשפי רק בינואר 2006 בבירת המדינה, טיראנה.

באותו ערב, ברח רשפי מחדר החקירות לאחר שפתח מנעול שבור באצבעו ואמר לשומר שהמשטרה סיימה לחקור אותו. מאוחר יותר הרשיע אותו בית משפט ברצח, שלא בנוכחותו.

זו הייתה הראשונה משלושה מקרים של בריחה מהכלא לאחר שהמשטרה באירופה רדפה אחריו ברחבי היבשת על אישומים של סחר בסמים ואישומים אחרים. באיטליה, ניסר את סורגי התא שלו בכלא והצליח לברוח. בבלגיה, טיפס על חומת בית הכלא וקפץ לצד השני.

עיתונאי אלבני פרסם בשנה שעברה מה שאמר שהיה ראיון עם רשפי, שבו הנאשם אמר שהאשמה שגויה ברצח גרמה לו לברוח מהמדינה, מנעה ממנו למצוא עבודה לגיטימית במערב אירופה והכריחה אותו לחיות חיים של פשיעת סמים.

"האינסטינקט ההישרדותי הוביל אותי בכיוון הזה", צוטט בראיון.

הפעם הבאה שהמשטרה תפסה אותו הייתה באקוודור ב־2014, שם נתפס כשברשותו יותר מ־270 קילוגרמים של קוקאין, כך אומרים באינטרפול, המשטרה הבינלאומית.

בכלא באקוודור, יצר רשפי קשר עם סוחר סמים אקוודורי שהיו לו קשרים לקרטלים חזקים בקולומביה ובמקסיקו.

הקוקאין נשלח מעבר לאוקיינוס בספינות תובלה, בעיקר לנמלים בהולנד, שם היו לאחד מחברי הכנופייה קשרים עם עובדי נמל מושחתים. כ־50 קילו היו מובאים לחוף כל יום, מוסעים לאחסנה ולמרכזי עיבוד ואז נשלחים לאיטליה ולשווקים אחרים במכוניות שיש להן רצפה כפולה.

"בואו ניכנס לשוק עם השם שלנו"

רשפי פיקד באופן ישיר על כמה אלבנים באקוודור, הולנד, איטליה ואלבניה והיו לו שותפים עסקיים ברוב מערב אירופה ששלטו בערוצי הפצת הקוקאין ברחבי היבשת.

כשהארגון של רשפי גדל, ביקש לבלוט לעומת אחרים. "בואו ניכנס לשוק עם השם שלנו" כתב לרשפי המתאם של הארגון באיטליה ב־2016. "המותג שלנו עדיין לא מוכר".

רשפי כתב לו בחזרה, והציע את השם בלו, שמשמעותו "יפה". לא עבר זמן רב ולבני הקוקאין של הארגון היו חתומות במותג שלה.

רשפי שלט בקומפניה בלו בשילוב של כריזמה ואלימות. הוא הורה על פעולות תקיפה רבות ולפחות שני מקרי רצח, אחד באקוודור ואחד באלבניה, כך אומרים במשטרת איטליה. מקורבים שלו שנעצרו סירבו לדבר, מחשש שיבוצעו פעולות נקמה נגד משפחותיהם, אמרה דל פרטה.

אלבנים שהיו בצרות פנו אליו לקבלת סיוע. כשרשפי שמע ששלושה מבני עמו ברחו מכלא ברומא בשלוש בבוקר יום אחד ב־2016, ארגן סירה שתאסוף אותם בחוף הדרומי של איטליה ותשיט אותם לאלבניה.

רשפי העביר מזומנים באוקיינוס האטלנטי על ידי שימוש במערכת "הכסף הטס" הסינית "פייגיאן", שבה כסף המופקד אצל סוכן במדינה מסוימת יכול להיאסף מסוכן במדינה אחרת, בלי להותיר ניירת רבה. הוא גם חסך כסף על עמלות בכך שהשתמש בשליחים משלו. ביוני 2016, המשטרה בפירנצה נתנה טיפ לעמיתיה באקוודור, שתפסו שליח בשדה התעופה גואייקיל עם 350 אלף אירו, כ־392 אלף דולר, שהיו מוחבאים בריפוד של המזוודה שנשא.

הצוות של דל פרטה חגג כל תפיסה של כסף או קוקאין עם בקבוק של פרוסקו או ברנדי יווני. כיום מסודרים בשורה כ־20 בקבוקים על ארון במשרד הקטן שלה.

"זה היה מבחן גדול בשבילנו" אמרה. "לא עשינו בפירנצה משהו בסדר גודל כזה לפני כן".

ריאן דובי השתתף בהכנת הכתבה