קורונה בשידור חוזר: מחדל חיסונים, התפרצות חורף ואובדן אמון בממשלה בגרמניה

בגרמניה חשבו שהקורונה מאחוריהם, אבל האשליה התפוצצה בחודש האחרון • ביום חמישי השבוע נרשמו קרוב ל-76 אלף מקרי קורונה חדשים ביממה • מול המספרים העולים וחשש לקריסת מערכות האשפוז, החליטה הממשלה לאמץ סדרת צעדים שלא הוכיחו השפעה רבה על מהלך המגיפה

אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון של אסטרהזנקה באוזר מינכן בגרמניה, במאי האחרון / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון של אסטרהזנקה באוזר מינכן בגרמניה, במאי האחרון / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

הגרמנים שוב חשבו שמגיפת הקורונה מאחוריהם. המספרים הנמוכים של מקרי הקורונה במהלך כל הקיץ, שנמשכו עמוק לתוך תחילת אוקטובר, עזרו לתחזק את האשליה. ביתני שווקי חג המולד כבר נבנו, המסעדות היו מלאות. בתי הקולנוע גם. הפוליטיקאים התחרו ביניהם מי מבטיח באופן ברור יותר שלא יהיה שוב סגר ומדד האופטימיות של העסקים עלה.

משום מה, כמעט אף אחד לא דיבר על העדויות שזרמו מישראל, מבריטניה ומארה"ב על היעילות הפוחתת של החיסונים. גם שיעור ההתחסנות הנמוך יחסית, 63% בקיץ, לא גרם לדאגה מיוחדת. כפי שהיה בחורף שעבר, הגרמנים העדיפו לחשוב שהמצב אצלם יוצא דופן, שהחיסונים שלהם יחזיקו, שצעדים כמו מסכות 2FFP בסופרמרקטים ובתחבורה הציבורים יעילים, או שבחרו פשוט לא לחשוב על החורף המתקרב. בבחירות שהתקיימו בסוף ספטמבר הקורונה כמעט ולא מילאה תפקיד.

במקום שאננות, פאניקה

אבל האשליה התפוצצה בחודש האחרון. החל מאמצע אוקטובר חווה גרמניה את התפרצות הקורונה הגדולה ביותר שנרשמה מאז שהתחילה המגיפה. שיעור התחלואה כפול מזה שנרשם בשיא הגל הקודם, ורק הולך ועולה. שיאים נשברים מדי יום. ביום חמישי השבוע נרשמו קרוב ל-76 אלף מקרי קורונה חדשים ביממה. יותר מ-300 בני אדם מתו מקורונה ביממה. במקומות מסוימים בגרמניה אחוז אחד מהאוכלוסייה נדבק בכל שבוע.

במקום שאננות, פאניקה אחזה בציבור ובעיקר בתקשורת. ההתפרצות התרחשה בו בזמן עם ואקום פוליטי - הממשלה החדשה טרם הוקמה והיתה עסוקה בדיונים קואליציוניים מפורטים, וממשלת המעבר כבר היתה עסוקה בקיפול העניינים. הקאנצלרית אנגלה מרקל לקחה את הקאנצלר המיועד אולף שולץ לסיבוב פרידה והצגה מסביב לעולם, אבל באותה עת, בתוך גרמניה, התושבים נזקקו להנהגה פוליטית שתקבל החלטות. לפני חודש עמד שיעור התחלואה על 96 מקרים ל-100 אלף תושבים בשבוע, אתמול הוא עמד על 420: פי ארבעה בארבעה שבועות בלבד.

קבלת החלטות באווירת פאניקה היא אף פעם לא מוצלחת, אבל נדמה שהגרמנים הוכיחו זאת בחודש האחרון. מול המספרים העולים וחשש לקריסת מערכות האשפוז, החליטה הממשלה לאמץ סדרת צעדים שלא הוכיחו השפעה רבה על מהלך המגיפה: קודם כל הגבלות משמעותיות על הלא-מחוסנים. כעת, הם לא יכולים להיכנס לחנויות או למסעדות ברוב גרמניה. העובדה כי מחצית מהמקרים היא בקרב מחוסנים מלאים אינה משנה. רוב הזעם הציבורי מופנה אליהם. העובדה כי הם מאושפזים בשיעורים גבוהים בהרבה ממי שחוסנו היא רק חלק מהסיבה לכך.

אבל גם לפוליטיקאים שמורה זכות בהתפרצות הנוכחית. כדי לדחוף אנשים להתחסן, המערכת הפוליטית והממסד כולו הבטיחו לציבור ללא בסיס מדעי כי שני חיסונים הם מה שיספיק כדי לצאת מהמגיפה. כאשר הגיעו עדויות לכך שזה לא נכון, הם העדיפו להתעלם. הם חזרו ואמרו כי אם כולם יתחסנו בשתי מנות, גרמניה תוכל לחזור לחיים נורמליים. זה לא עבד בשטח. אכן, למרות המספרים הגבוהים של החולים מספר המאושפזים הוא נמוך, ביחס לגל הקודם, אבל עם התקדמות המגיפה נרשמים יותר ויותר קורבנות.

"עד סוף החורף הזה או שתהיו מחוסנים, או שתהיו מחלימים או שתהיו מתים"

אז כעת גרמניה קפצה לקיצוניות השנייה - התקשורת והפוליטיקאים, וגם חלק מהרופאים, מדברים על חובת חיסון כללית, כפי שאוסטריה השכנה (שמקדימה לפעמים את גרמניה, במיוחד לגבי הנעשה במדינת המחוז בוואריה השכנה) מתכננת לעשות החל מפברואר. יש רוב בציבור לכך בסקרי דעת קהל, פוליטיקאים בכירים מימין, משמאל, וגם מ"הירוקים", מביעים תמיכה במהלך. מומחים משפטיים אומרים כי הדבר אינו מנוגד לחוקה הגרמנית. "עד סוף החורף הזה או שתהיו מחוסנים, או שתהיו מחלימים או שתהיו מתים", אמר שר הבריאות היוצא יינס שפאן בהתבטאות צינית במיוחד. הקאנצלר המיועד שולץ לא פסל את האפשרות, וציין כי לראשונה הממשלה תחייב את הצוותים הרפואיים להתחסן.

אך אולי הדבר המפתיע ביותר, בהתחשב בלחץ המכוון שנוצר על מי שלא התחסן עד כה לעשות זאת, ועל מי שהתחסן לפני חצי שנה לקבל זריקת בוסטר, הוא חוסר האפשרות לעשות זאת. עשרה חודשים אחרי שמדינות כמו בריטניה וישראל הקדימו אותה במבצע החיסונים, שוב גרמניה נתפסת לא מוכנה למבצע חיסון המוני.

הפעם לא מדובר רק במחסור מנות חיסון, אלא גם במחסור בתורים. אנשים עומדים שעות בתור כדי לקבל זריקת בוסטר, ובשל מחסור במנות "ביונטק" ועודף במנות "מודרנה", שר הבריאות יזם הקצבה חמורה של 30 מנות למרפאה בשבוע. רופאי משפחה, שבגרמניה הם החלק המשמעותי משרשרת החיסון, הודיעו כי יפסיקו לחסן במחאה. נכון לעכשיו, אין ממש מרכזי חיסון המוניים רבים, ובאלה הקיימים לא ניתן להשיג תורים עד סוף דצמבר. העיתונים מדווחים היכן ניתן להתחסן, ומזהירים כי יש לצפות לארבע שעות המתנה בתור.

ועדיין, מבחינת התקנות, גרמניה טרם הפנימה את העובדה כי לחיסונים יש תוקף, וכי כדי לעצור את המגיפה צריך להפחית מגע גם בקרב מחוסנים ותיקים. כל מחוסן, בין אם קיבל שתי מנות לפני שמונה חודשים או מנה שלישית לפני שבועיים, יכול להיכנס למסעדה סגורה ללא מסכה. כך גם בחדרי כושר. אפילו המסר ששולחות הרשויות מבלבל. בד בבד עם העידוד להתחסן בזריקה שלישית, אמר יושב ראש הוועדה המייעצת לענייני חיסונים כי "הבוסטרים לא יוציאו אותנו מהגל הרביעי".

מה כן יעצור את הגל? לא ידוע בשלב הזה. הקואליציה החדשה שהוכרזה השבוע הודיע העל פגישות יומיות במטרה להעריך את המצב. "הענקנו לעצמנו עשרה ימים לבחון את המצב", אמרה שרת החוץ המיועדת, אנלנה ברבוק. לפי הדיווחים, הקואליציה דחתה את ההפצרות של מרקל להטיל סגר-בזק של שבועיים. בינתיים, המצב הולך ומחמיר, מדינות מחוז שוקלות להטיס ביניהן חולים במצב קשה, כל הניתוחים האלקטיביים בכל גרמניה הושעו.